• journalistjosse

Hur fick ni er bebis att somna och sova bra på natten?

Jag söker familjer som vill berätta om hur de fick ordning på nätterna och sömnen med sina bebisar.

Det är till ett omfattade jobb om sömn.

Det vore även roligt om någon man och någon med annorlunda etnisk bakgrund ville svara. :) 

Vill du vara med så inboxa mig eller skriv här i tråden.

Du måste vara villig att ställa upp med namn och på bild! :)

• Svar på tråden Hur fick ni er bebis att somna och sova bra på natten?
  • Namaste72

Du får nog föklara lite närmare vad du tänkt publicera det, om du ska få svar

• frk Carlsson
    Namaste72 skrev 2011-01-07 19:40:41 följande:
    Du får nog föklara lite närmare vad du tänkt publicera det, om du ska få svar
    Håller med! Jag har stor erfarenhet  av Anna Wahlgrens SHN-metod  och delar gärna med mig, men vill såklart veta vad jag ska medverka i isf
    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • SuperDanil

Nr 1 klarade allt sådant själv. Bara att lägga så somnade han och sov.

Nr 2 fick man sitta med och vagga som en galning. Detta orkar man dock inte göra för resten av livet så när hon var 5 mån gammal "tvingade" vi henne att somna själv på kvällarna. "Bara" att lägga i sängen så skrek hon några minuter för att sedan somna. Eftre några kvällar somnade hon på en gång.
    Nätterna ammade jag henne 2-3 h. Så när hon var 6 mån orkade jag inte med det mer. Hon fick skrika sig igenom några timmar - för att öka på glappet mellan amningarna. Sedan efter en veckas nattskrik så började hon sova 12 h i streck.

Ja, för att göra en lång historia kort.

• journalistjosse

Hej! Givetvis kommer jag att berätta mer för er som anmäler intresse för att vara med! :)

• journalistjosse

Någon som kör enligt Pantleys bok??

• Seldonia

Vi har fått våra två att somna fint på kvällarna, men inte enligt någon metod vad jag vet. Kan kanske ställa upp om det inte är FÖR omfattande.

• Mrs K

Har bara erfarenhet av ett barn än så länge. (Snart kommer det andra) Vi körde på känsla. Ville inte lämna henne ensam och har inte mycket till övers för Anna Wahlgren, eller liknande metoder heller så det blev lite "hemkomponerat". Ett tag tog det tid att få henne att somna på kvällarna, då satt jag hos henne 15-20 min (efter ammningen) sedan tog maken över ungefär lika lång tid och så bytte vi igen.
    En annan period lät jag en hand vila på henne vilket verkade lugna. (Har senare förstått att det påminner om tassmetoden som jag inte kände till just då.)

Vi har från början varit noga med att ha en nattningsprocedur, alltså att byta om till pyjamas inför natten och försöka lugna ner tempot vid ungefär samma tid varje dag.

Men framför allt har vi "stått ut" med att sova dåligt ibland och stöttat varandra som föräldrar. Som väl var så hade vi turen att vårt barn ganska snabbt gick från att sova en timme i stöten (sedan amma i snitt 40 min och somna om en timme igen) till att bara äta en gång/natt. Tror hon var 5 mån när hon sov över det nattmålet också.

Vi får väl se hur det går med nr 2

Svar på tråden Hur fick ni er bebis att somna och sova bra på natten?