Har bara erfarenhet av ett barn än så länge. (Snart kommer det andra) Vi körde på känsla. Ville inte lämna henne ensam och har inte mycket till övers för Anna Wahlgren, eller liknande metoder heller så det blev lite "hemkomponerat". Ett tag tog det tid att få henne att somna på kvällarna, då satt jag hos henne 15-20 min (efter ammningen) sedan tog maken över ungefär lika lång tid och så bytte vi igen.
En annan period lät jag en hand vila på henne vilket verkade lugna. (Har senare förstått att det påminner om tassmetoden som jag inte kände till just då.)
Vi har från början varit noga med att ha en nattningsprocedur, alltså att byta om till pyjamas inför natten och försöka lugna ner tempot vid ungefär samma tid varje dag.
Men framför allt har vi "stått ut" med att sova dåligt ibland och stöttat varandra som föräldrar. Som väl var så hade vi turen att vårt barn ganska snabbt gick från att sova en timme i stöten (sedan amma i snitt 40 min och somna om en timme igen) till att bara äta en gång/natt. Tror hon var 5 mån när hon sov över det nattmålet också.
Vi får väl se hur det går med nr 2