• Niveaa

Okey att låsa in ett barn?

En fråga som kom upp på ett annat forum var:
    Vad anser ni om att låsa in ett 3åringt barn vid nattning för att förhindra detta barn att springa upp gång på gång.
    Så min fråga är vad anser ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 11:13
    För att poängtera så har jag aldrig ens tänkt tanken innan jag läste den andra tråden.
    Så jag vill gärna se med en omröstning om det verkligen finns folk som tycker att det är okey.
    Eller den typiska svensken: "sköt dig själv och skit i andra" filosofin.
    Eller om de flesta förstår att de är, just som någon skrev, totalt oacceptabelt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okey att låsa in ett barn?
  • frida S83
    mamyto2 skrev 2011-01-06 21:32:06 följande:
    Hur gamla var dom när ni tog bort dom? Sonen kan stänga men inte öppna 
    den store va 3,5 o lille 2 men vi tog bort den enbart för att han kunde öppna den annars hade dom haft kvar den ett tag till. Och det va en trygghet för dom oxå, glömde jag stänga så sa dom till mej att stänga den. det var lika självklart som att dom vill ha stängd dörr.
  • mamyto2

Ja du ser =) Vissa barn är busigare än andra.

Hemmet vilar inte på en mark utan på en kvinna.
  • mamyto2
    Maria222 skrev 2011-01-06 21:41:42 följande:
    Ibland förundras jag lite över hur liten tillit en del föräldrar har till sina barn.
    Min 3 åring skulle aldrig komma på tanken att gå upp och slå på spisen mitt i natten t ex... men jag har kanske en väldigt ovanlig unge som inte hittar på en massa konstiga hyss på konstiga tider på dygnet.

Men jag kanske får äta upp det jag sagt med lillebror sen
    Tillit har jag massor men just på nätterna så vill jag ha stenkoll.
    Hemmet vilar inte på en mark utan på en kvinna.
  • cloudberry79

Anledningen till att man barnsäkrar är ju att barnen inte ska skada sig hemma, det torde även gälla på natten. Vi stänger alltid toalettdörrarna och låser ytterdörren när vi går och lägger oss. Lådor och skåp som innehåller farliga saker är spärrade, spisen har tippskydd och barnlås. Jag har inte ens haft någon tanke på att sonen skulle kliva upp och skada sig på nätterna, när han kliver upp kommer han direkt till vår säng och lägger sig där, kliver inte upp och gör bus.

If you love me - please don't feed me!
  • poirot

Oj, jag har aldrig tänkt att man kan det ... möjligen om jag själv (eller fadern) lade mig och sov i samma rum som barnet eller om barnet sov inne hos oss istället och jag låste om oss. 

• Mariohn
    vittra skrev 2011-01-06 21:16:01 följande:
    Jag kan inte tänka mig att något skulle kunna vara så farligt utanför ett sovrum att man måste låsa in barnen? Det är helt fel väg att gå i mina ögon.
    Oj. Då skulle vi alltså behöva slänga ut soffan, stolar, alla bord, katten, sängarna, låsa alla garderober, packa ner alla lampor och apparater osv osv...låter det rimligt? 
  • Mariohn
    Maria222 skrev 2011-01-06 21:41:42 följande:
    Ibland förundras jag lite över hur liten tillit en del föräldrar har till sina barn.
    Min 3 åring skulle aldrig komma på tanken att gå upp och slå på spisen mitt i natten t ex... men jag har kanske en väldigt ovanlig unge som inte hittar på en massa konstiga hyss på konstiga tider på dygnet.

Men jag kanske får äta upp det jag sagt med lillebror sen
    Tillit? Man kan inte ha tillit till ett alldeles för litet barn. Min son rev inte av mig halva kalufsen för att vara elak. Det gjorde han för att han inte förstod bättre. 
  • vittra
    Mariohn skrev 2011-01-07 10:32:07 följande:
    Oj. Då skulle vi alltså behöva slänga ut soffan, stolar, alla bord, katten, sängarna, låsa alla garderober, packa ner alla lampor och apparater osv osv...låter det rimligt? 
    Du har alltså en 3-4 åring som inte klarar av att hantera helt vanlig hemmamiljö utan slår ihjäl sig på soffor och bord?? Det tycker jag låter rätt osannolikt... Att detta barn dessutom är uppe och härjar med möblemanget mitt i nätterna låter ännu märkligare. Jag trodde man sov på nätterna! My mistake...
  • Maria222
    Mariohn skrev 2011-01-07 10:33:11 följande:
    Tillit? Man kan inte ha tillit till ett alldeles för litet barn. Min son rev inte av mig halva kalufsen för att vara elak. Det gjorde han för att han inte förstod bättre. 
    Nej det beror väl antagligen på vilken typ av unge man har.
    Men för mig låter det väldigt främmande att behöva stänga för så att barnet inte kan ta sig ur ett rum på egen hand nattetid bara för att barnet skulle hitta på så mycket farliga saker då...
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • vittra

Vi har dock ett barn i vår omgivning som inte klarar av att vara innanför 4 väggar, han är 4 år och höll på att elda upp vår övervåning sist han var här eftersom han vände en värmefläkt rakt ner i golvet och sen gick därifrån (föräldrarna tyckte då det var viktigare att berätta för mig om deras nya dagis och visste inte vart han var och brydde sig inte heller) men det är och var föräldrarnas fel eftersom de aldrig har koll på pojkstackarn och aldrig lär honom rätt och fel utan bara ger honom time-out vid random tillfällen... dock skulle jag aldrig våga lämna ett sånt barn fritt springandes på nätterna... då är ju risken att man brinner inne!

• Mariohn
    vittra skrev 2011-01-07 10:45:39 följande:
    Du har alltså en 3-4 åring som inte klarar av att hantera helt vanlig hemmamiljö utan slår ihjäl sig på soffor och bord?? Det tycker jag låter rätt osannolikt... Att detta barn dessutom är uppe och härjar med möblemanget mitt i nätterna låter ännu märkligare. Jag trodde man sov på nätterna! My mistake...
    Jag såg inte dig skriva någon ålder. Min 10 månader gamla son sov utmärkt på nätterna men han är en människa precis som vilken annan som helst och jag skulle inte ta risken att han gick upp och klättrade upp i möblerna. Så jag torterade honom med en spjälsäng. 
  • Mariohn
    Maria222 skrev 2011-01-07 10:47:15 följande:
    Nej det beror väl antagligen på vilken typ av unge man har.
    Men för mig låter det väldigt främmande att behöva stänga för så att barnet inte kan ta sig ur ett rum på egen hand nattetid bara för att barnet skulle hitta på så mycket farliga saker då...
    Jag har en snäll och perfekt liten unge som är precis som han ska tack. Väldigt fina barn är också de två flickor som placerats under min vårdnad ett par dagar i veckan eftersom myndigheterna anser att jag är god nog att ta hand om barn som kommer från svåra hemförhållanden. 
  • vittra
    Mariohn skrev 2011-01-07 10:53:31 följande:
    Jag såg inte dig skriva någon ålder. Min 10 månader gamla son sov utmärkt på nätterna men han är en människa precis som vilken annan som helst och jag skulle inte ta risken att han gick upp och klättrade upp i möblerna. Så jag torterade honom med en spjälsäng. 
    Jaha, men 10 mån är ju lite skillnad
    Då förstår jag absolut att man behöver vidta säkerhetsåtgärder. Tråden handlar främst om äldre barn och i TS står det ju om en 3-åring.
  • Mariohn
    vittra skrev 2011-01-07 10:55:57 följande:
    Jaha, men 10 mån är ju lite skillnad
    Då förstår jag absolut att man behöver vidta säkerhetsåtgärder. Tråden handlar främst om äldre barn och i TS står det ju om en 3-åring.
    Ah, jag såg diskussionen i tråden faktiskt. Min son är 14 månader nu och jag skulle än idag inte känna mig bekväm med att låta honom sova utan spjälsäng. Jag skulle garanterat hitta honom på löpbandet eller i kylskåpet OM han nu skulle vakna för han tycker absolut att han kan ta hand om sig själv. Det innebär dock inte att jag skulle låsa in honom i ett rum. Jag är inte sjuk i huvudet och mitt barn är ingen brottsling. 
  • Sarah84
    mer grubbel skrev 2011-01-06 19:48:57 följande:
    Vi har aldrig haft spjälsäng och har inte ens dörr in till sovrummet. Att stänga in sina barn känns ju sådär måste jag säga.
    Båda våra barn har stängda dörrar då de sover. De sover bäst då.
    Började väl då de va små bebsiar, s
    då vi har katt & vi inte ville hon skulle gå in till dom.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • ysla

Annat. Absolut inte okay att låsa in barn, men tror inte det är den första lösningen att låsa in föräldern.

Svar på tråden Okey att låsa in ett barn?