• LeiaBus2010

Smakportioner och katrinplommon??

Hejsan!
    Min dotter blir 4 månader den 19 Jan, jag undrar, då hon väldigt ofta är dålig på att göra nr 2 och får lactulos, men det hjälper inte (Hon har fått varje dag i över 1 månad)
    , kan jag ge henne katrinplommonpuré redan nu?

Och kan jag börja ge henne smakportioner av gröt, frukter osv? Vilket är bäst? Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Smakportioner och katrinplommon??
  • BVC Sköterskan

Hej!

Med tanke på att din dotter är så liten och verkar haft problem med att bajsa länge, så tycker jag att du kontaktar barnläkarmottagningen. Oftast blir barn mer hårda i magen när de börjar med smakisar, så det skulle jag avvakta med. 

Hur som helst jag tycker att en läkare ska bedöma hur man skall gå vidare med hennes tröga mage.

MVH Christine 

• LeiaBus2010

Tack för svaret.
    Problemet är egentligen inte att hon är hård i magen, hon kan göra nr 2, men då kommer det ofta ganska lite och detta är vattnigt och lite småklumpar i.
    Har fått ge henne resulax några ggr för att "rensa" systemet, men sedan har det blivit likadant igen... av min egen erfarenhet så verkar det som att hon får någon slags"propp" som täpper för lite men hon klarar ändå av att få igenom lite. Det enda vi fått till svar och hjälp när vi varit på både barnakuten och bvc är att ge henne lactulos, och i vissa fall resulax. Hon verkar inte ha ont av det, men man vill ju gärna få ett slut på det. Finns det inget annat man själv kan göra för att hjälpa?

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att du ber er BVC-sköterska skicka en remiss till barnläkarmottagningen, om ni inte själva kan ordna tid där (ser lite olika ut i olika kommuner). Att hon bajsar klumpar och lite vattnigt tycker jag låter som förstoppning. Det tyder trots allt på att hon behöver lactulos, men förmodligen en högre dos. Vilket dock en barnläkare bör bedöma.

MVH Christine

Svar på tråden Smakportioner och katrinplommon??