Vilken hundförsäkring är bäst?
Är i valet och kvalet ska förmodligen skaffa hund ganska omgående, därför undrar jag vilken försäkring ni har? Vad den kostar samt bolag, vad den täcker osv?
Är i valet och kvalet ska förmodligen skaffa hund ganska omgående, därför undrar jag vilken försäkring ni har? Vad den kostar samt bolag, vad den täcker osv?
beror lite på ras........
o vad de täcker beroende på ras vs rassjukdomar.
ring runt alla försäkringsbolag eller kolla på nätet. för ni vet väl antagligen vad ras ni ska köpa,så det är bara att läsa på om just den,vad som täcks o vad det kostar.
Jag har valt IF för de har en självrisk på 2000kr och inget mer. Många andra har 1200kr + tex 20% eller liknande. Vid allvarlig sjuka som tex inkluderar övernattning kan det då bli dyrt. Tycker det är bättre att ha en fast avgift.
Jag har IF på min hund, då har jag den som heter Stor hund/katt som ersätter vård upp till 50.000 kr/ år, en fast självrisk på 2500 kr, ingen livförsäkring. Det kostar ca 250 kr i månaden så det är kanske lite dyrt.
Man kan även ha en mindre hos If, den ersätter upp till 25 000 kr/ år. Man kan välja självrisk, 2500 kr fast, 4500 kr fast eller 2500 kr +20% om jag inte minns fel.
Har man livförsäkring finns det 3 olika. En som ersätter livet (inköpspriset) vid enbart olycksfall, en vid sjukdom+olycksfall samt en användbarhet. Den sista är mest för uppfödare eller de som har arbetshund. Du kan kolla alla försäkringar och priser på http://www.if.se/web/se/privat/Pages/default.aspx under "räkna ut pris och köp" knappen.
Agria har liknande typer, dock är den största på 60 000 kr i max/år. Deras självrisker är alltid rörliga med olika %-satser och en fast del, har för mig att det är mellan 1000 och 2000 eller så. För pris hos dom måste du ringa. De har dessutom tilläggsförsäkringar för tänder. Andra bolag täcker knappt detta annars.
Hos if ersätts det med 3000 eller nått om du skött tänderna, emn endast på den stora försäkringen. Mjölktänder som behöver dras ut ersätts inte, kanske på agrias tilläggsförsäkring på tänder.
Det finns ett bolag som är nytt; Dina försäkringar. Dom är billiga men räkna med höjningar fort då dom inte har koll på vad veterinärer kostar och då kommer dom få korrigera efter hand för att inte betala ut mer än dom får in. Och till skillnad mot bilar, hus osv SKA MAN INTE byta försäkring på sin hund, då kan man räkna med ett antal reservationer.
Sen finns det även Sveland och Folksam har jag för mig, känner dock inte till dessa så bra.
Till slut vill jag bara tillägga att jag inte rekomenderar Agria alls, ibland har dom billigare försäkringar men det är också det bolag som har flest begränsningar i sin försäkring! Vilket är livsfarligt! Har för mig att dom bara ersätter drygt 15 000 kr för en patella op, denna kan kosta uppåt 30 000 i stockholm.
Dessutom blir det dyrt med en procentuell självrisk - ett besök på 25 000 kr - 1500 kr sjr +20% (=4700 kr) kostar dig = 6200 kr endast i självrisk. Sedan finns det en hel del andra saker som inte ersätts, ex bandage och kompresser som du byter hemma, ibland ersätts inte medicin... Ja, det är mycket att tänka på!
Har du frågor kan du bara säga till, har jobbat med djurförsäkringar
Enda sättet är att ringa runt och samla information och priser. Ett tips från mig är att kolla upp om mediciner ingår eller går att tecka försäkring för...speciellt om din ras är stor och tung. Långvarig medicinering kan bli kostsam.
Jag har Sveland på mina hundar, fast självrisk 1900 plus rörlig 25 % av beloppet, kostar runt 1200 kr (per hund) om året, Ersätter även om saker/personer i hemmet skadas. Har ersättning upp till 40 000.
Tack snälla för alla svar jag fått =) mycket bra information dessutom, tänkte inte på att skriva att vi ska köpa en Chihuahua (med stamtavla). Men som många skriver så får jag nog ta och ringa runt och höra mig för innan jag bestämmer mig.
Tjena alla!
Jag vet inte om det här är den bästa tråden att uppdatera men kände att jag ville dela med mig av min erfarenhet av hur jag hittade min hundförsäkring för att det gick så himla bra - så nu vill jag pay it forward :)
Jag har en fantastisk liten dansk-svensk gårdshund som är lite yngre än 1 år. Jag Fick med en försäkring för den första perioden när jag hämtade honom som valp men behövde nu hitta en ny hundförsäkring till honom. Så vad jag gjorde var som med så mycket annat - jag googlade. Jag gick på det första bästa och kom till den här sidan: Jämför Hundförsäkringar. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig men jag klickade mig in, och vips - det bästa jag kunde tänka mig. Jag kunde se alla aktörer på hundförsäkringar och gick på deras rekommendationer för vad varje bolag var bäst på. Eftersom Sveland verkade mest erfarna så valde jag dom - det var viktigt för mig. Tänkte även tagit Agria men det kändes bara lite bättre med Sveland - det var därför jag gick på det. Jag kan verkligen rekommendera att ni jämför försäkringar på hundar för det kan skilja mycket i pris osv.
XOXO CorssfitLotta