Är det försent att skola om sig när man är 36?
Jag kommer i såfall att vara nästan 40 när utbildningen är klar. Vad tycker ni? Är det värt det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 22:08
Berätta gärna om egna erfarenheter!
Jag kommer i såfall att vara nästan 40 när utbildningen är klar. Vad tycker ni? Är det värt det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 22:08
Berätta gärna om egna erfarenheter!
Ja gud ja, du går ju strax i pension så det är fullkomligt bortkastat.
Jag tycker inte det har varit körigt med dagis, det är värre när man jobbar heltid! Men det är som du säger att man får plugga på dagtid. Jag har t.ex satt upp kanske 8-16 de dagar som varit självstudiedagar och de dagar jag har föreläsningar osv på har jag anpassat dagistiderna efter det. Sen ibland har man haft möjlighet att ta en mysig hemmadag extra när man haft det lugnt i skolan, kunnat hämta tidigare när plugget går bra osv.
Vad ska du läsa?
Nej, har man så mycket som runt 25-30 år kvar att jobba så är det bara att köra på med en annan utbildning!
Har en kompis som läser till optiker. Hon lär vara närmare 50 innan hon är klar!
Det är ju betydligt bättre än att jobba 30 år till med något du inte trivs med ![]()
jag skolar om mig, började nu - är 38 år
Min man började plugga när han var 37 år och utbildningen tog 5.5 år. De var några "fyrtisar" i klassen under hans utbildning. Jag själv började på lärarprogrammet när jag var 29 och där var det tyvärr nästan vara 19-åringar vilket faktiskt var jobbigt under t ex gruppdiskussioner när de med emfas hävade att t.ex. barn minsann är så pass kemptenta varelser att de borde få bestämma allt i sitt liv själva
Jag som hade två barn ansåg något helt annat, ha,ha
De enda som stödde mina åsikter i barnfrågor var lärarna
Det är nog åldersskillnaden genetemot andra studenter som varit värst ibland tyckte jag som mest gällar äldre damer. När jag läste specialpedagogik var det däremot en hel drös 50-åringar som läste kurserna, skönt! Däremot har jag alltid sett studiemedlen som en investering i mig själv. En del köper fina bilar och bostäder, jag pluggar! (fortfarande efter 5 år..)
Jag är 36 och ska förhoppningsvis studera till hösten. Lägger själv ihop kurser och jag vet inte hur länge jag ska studera ännu.
Funderade på att helt skola om mig men då det är väldigt ont om jobb som folkhälsopedagog så breddar jag istället min it kompetens så att jag även kan jobba mer åt internet som webbdesigner, webbredaktör och liknande. Jobbar idag som programmerare. Innan jag blev det utbildade jag mig till förskollärare.
Försent? Nej det är måååånga år kvar att jobba!
Nej såklart inte. Då har du 25 år att ge inom yrket.
Och här hade jag redan svarat ja..
Kanske lite sent svar men jag håller på och skolar om mig nu, jag är 47 år. Klart man önskar att man gjort det tidigare men det är ingen mening att ångra sina val i efterhand. Det är aldrig försent, däremot har man sannolikt inte lika mycket tid att jobba med det nya jobbet som en 20 åring har men vad spelar det för roll.