• Milo78

Hur vet man om ett barn är redo för potträning?

Som rubiken lyder, och när är en vanlig ålder att börja? Har en dotter.

• Svar på tråden Hur vet man om ett barn är redo för potträning?
  • EJai

Du kan ju alltid göra ert barn bekväm med pottan redan krin 1-1,5 år sen så kan du testa att köra utan blöja och se om intresset finns i att test sitta och se om det kommer kissa. ovadsett resultat skall dem berömas. I början frågade jag vår dotter om hon behövde kissa så sa jag att jag kunde göra det först så gav hon mig beröm sen gjorde hon samma sak och fick själv beröm. Hon såg det som en rolig lek och sen vart det naturligt för henna att kissa på pottan och blöjan lät hon vara torr. sen kom tiden då hon inte alls villle bära blöjan och troser fick bli aktuellt. Efter några missar i trosan så kände hon själv att det inte alls va gott och det va bättre att skynda sig till pottan. Hon va även torr på nätterna helt vilket dem brukar säga kan vara ett tecken på att barnet e redo

• speranza

Jaa, jag tillhör en mer extrem skara och man kan börja precis när man vill, så redan 1-1,5 tycker inte jag är redan.  Du märker om barnet vill eller inte. Jag började när min son var knappt 5 månader och satt stabilt för ha nvar tidig med det och nu ar han 10 månader. Han bajsar i princip alltid på pottan och kissar också på den men även i blöjan. Han älskar sin potta och tycker att det är roligt! Av mina vänner har flera börjat runt 7-8 månaders åldern och det är generellt lättare med flickor att få dem torra.

Min erfarenhet som förskollärare säger mig istället att det är dumt att börja "för sent" för det är för vissa barn smidigare att bajsa och leka istället för att gå iväg till pottan om man haft blöja länge..

• Woodgrove
    speranza skrev 2011-01-06 18:46:26 följande:
    Jaa, jag tillhör en mer extrem skara och man kan börja precis när man vill, så redan 1-1,5 tycker inte jag är redan.  Du märker om barnet vill eller inte. Jag började när min son var knappt 5 månader och satt stabilt för ha nvar tidig med det och nu ar han 10 månader. Han bajsar i princip alltid på pottan och kissar också på den men även i blöjan. Han älskar sin potta och tycker att det är roligt! Av mina vänner har flera börjat runt 7-8 månaders åldern och det är generellt lättare med flickor att få dem torra.

Min erfarenhet som förskollärare säger mig istället att det är dumt att börja "för sent" för det är för vissa barn smidigare att bajsa och leka istället för att gå iväg till pottan om man haft blöja länge..
    Håller med! Börja så tidigt som möjligt. Vår dotter var 12 timmar när vi började. Slutade med blöja ute när hon var 11 månader (hemma hade hon bara blöja på natten, var naken annars) 
  • speranza

sen om man orkar är tygblöjor ngt som förenklar det hela vilket jag har och tycker är kanon på dagen. Då känner barnet när d kissar ner sig. Naken funkar tyvärr inte hos oss i ett torp från 50-talet ;)

• Anne69

Barnen "kan" klara detta från gott o väl 1½ års ålder. Men yngre barn kräver (ännu) mer motiverade föräldrar än äldre barn. Ju äldre barnen sen blir desto tydligare blir deras egen motivation och det är mindre krävande för föräldrarna att potträna ett motiverat barn. Hursomhelst bör man som förälder vara helt bestämd om man ger sig in i detta, för det tar tid och kraft. Så gör det när ni har gott om det. Sen är sommaren en mkt enklare tid än vintern - hälsar jag som har pottränat ett barn sommartid o ett vintertid!

Jag tror att det vanligaste att barn slutar med blöjorna vid 2½-3½ års ålder - har för mig att man brukar säga att 75% av 3åringarna och 90% av 4åringarna är blöjfria. Det är mkt ovanligt att få 1åringar torra, men det går säkert.

• luspudel

Alltså, hur går man egentligen tillväga när man ska potträna? Vi har en potträna och vi säger att man ska kissa och bajsa i den, så vår son brukar säga

• luspudel

Men! Andra gången idag den postar innan jag är klar. Jaja...

Vår son säger oftast "kisskiss" när han ser pottan osv, men hur gör man sen då? Sätter han helt enkelt naken på pottan när man tror det kan vara dags?

• speranza

Man "brukar" börja efter barnet har sovit för de håller sig generellt när de sover. Anledningen till att blöjan blir våt på natten är att barnen vaknar till emellanåt, kommer till ro igen och kissar då. Därför är det bra efter sömn och efter mat. Annars finns det mer avancerade metoder med ec och tecken från barnet men det kräver mkt fokus på bernet och då ork. Man har säkert igen det om man som sagt går in för det! Tycker själv att det är rätt häftigt med Kina exempelvis där man inte har blöjor alls.. :)

Hur som håller jag inte riktigt med om att det är lättare ju äldre barnet är. Min son har älskat pottan från första stund medan många större mer medvetna barn har vägrat. Jag tycker att de siffror som är i sverige vad gäller ålder och blöjfrihet är skrämmande pga att de har försenats med ca 2 år om ni söker på statistik och jag tro att det tyvärr är mkt tidsbrist det hanldar om och det är en miljökatastrof i mina ögon.. 

• Woodgrove

Det enklaste är väl ett litet barn som inte är lärd att göra ifrån sig i en blöja? Att lära bort ett beteende som pågått i flera år tar tid!

De flesta bebisarna i världen har ju inte blöja. Så bort med den så fort det går  

• Tokern

Vi började när barnet var 7 månader. Han kunde sitta stadigt, var förutsägbar i sitt bajsande och hård i magen så det hjälpte att han kunde sitta framåtlutad och ha stöd för fötterna. Helt kravlöst såklart Skrattande

Svar på tråden Hur vet man om ett barn är redo för potträning?