• Nanna 84

Hur mkt gröt får man ge per dag?

Hej jag frågar dig eftersom jag har världens sämsta bvc-sköterska, går knappt att få tag på =(

Min son på snart 10 mån har sedan några veckor tillbaka, i samband med förkylning och kräkningar, slutat ta flaskan och äta maten han förut älskade! Hade kommit bra igång med matpureer och han va matglad!

Nu vill han endast ha gröt. Men det kan jag ju inte ge han 5 ggr om dagen? Yoghurt går också bra och nu testar jag turkisk yoghurt då jag har hört den ska ha bra fetthalt?

Får han pure me bitar (ja annan också) lr sitta och plocka själv med småskuret håller han på och spyr ser det ut som. Inget funkar..

Tips på va jag ska göra? /N

• Svar på tråden Hur mkt gröt får man ge per dag?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Generellt brukar jag rekommendera att ge välling/gröt max tre gånger per dygn, för att barnet skall få en så varierad kost som möjligt.

Att börja ge mjölkprodukter som mellanmål går bra i hans ålder. Tänk bara på att man Livsmedelsverket rekommenderar lätt produkter (oavsett ålder) för att minska intaget av mättat fett, inte för att minska mängden kalorier i första hand. Prova att blanda naturell yoghurt med olika sorters bär, så får han i sig lite mer nyttigheter. 

För övrigt tycker jag att du skall servera maten för sig, i olika högar. Överkokt pasta brukar gå ner hos många barn, likaså majs och ärtor. Pureér kan se ganska oaptitliga ut i största allmänhet. Finns det dock någon puré han gillar (oavsett ålders-rekommendation), så kör på den. Min erfarenhet är att många barn får kväljningar av burkarna med bitar i, som de flesta från 8 månader har.

Hur som helst kan det ta ganska lång tid innan aptiten kommer tillbaka, då barn varit sjuka. Under den perioden tycker jag att det är tillåtet att erbjuda ganska enformig mat, hellre det än ingen alls!

Antar att ditt sista besök på BVC var vid 10-m, i så fall tycker jag att du bokar in en tid om några veckor för samtal kring mat och tillväxtkontroll (då nästa besök troligen är vid 12 månader).

MVH Christine

• Nanna 84

Hej igen. Har provat majs och ärtor och pasta och liknande men inget funkar =(
    Ska ringa och boka tid på en gång. Tack för snabbt svar! mvh

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Hoppas ni får ordning på hans matsituation snart och att du får en tid på BVC inom kort.

Lycka till! 

MVH Christine 

Svar på tråden Hur mkt gröt får man ge per dag?