• elims

Hur gör man när man ska ta ut fp innan förlossningen?

Om 11 veckor har jag bf och jag kommer att börja ta ut föräldrapenning  5 veckor innan förlossningen.

Vilka uppgifter behöver jag ha skickat in till försäkringskassan?

Har skickat in moderskapsintyget. Och sen fick jag hem ett formulär som min arbetsgivare har fått fylla i ang min lön osv, det la jag på brevlådan i veckan. Är det något mer som behövs?

Kan jag anmäla vilka veckor jag ska ta ut redan nu eller måste jag vänta tills det är dags?

Jag har en 2,5-åring hemma redan men jag tog inte ut någon fp innan min förra förlossning och jag minns inte exakt hur man gör med alla papper och i vilken ordning man ska ansöka osv

• Svar på tråden Hur gör man när man ska ta ut fp innan förlossningen?
  • Mamma Lotta

JAg är osäker men jag tror man kan ta ut FP max 4 v före BF HAr du inte rätt till havandeskapspenning?
    Kontakta FK och fråga hur du ska göra jag tror du kan anmäla via nätet så det inte blir något glapp i utbetalningen!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • elims

60 dagar innan bf trodde jag man kunde ta ut?!

nej, ingen havandeskapspenning.

• Mamma Lotta

Ja jag kikade på fk hemsida och du har rätt 60 d före BF är det som gäller du kan anmäla det redan nu !

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • elims

Har du koll på om anmälan för bebisen redan ligger inne hos föräkringskassan?

Om jag bara anmäler fp så kanske det inte blir för rätt barn.
    Jag vill ju ta ut fp för rätt barn så att säga (har en del fp-dagar kvar att ta ut för min son, men vill ju inte att de dagarna ska tas av, utan från min ofödda bebis dagar)
    Hur funkar det egentligen...

• Lei

Gå in på dina sidor där, det borde ligga inne redan även fast din inkomst kanske inte är ordentligt utredd innan (beror på hur snabbt de arbetar) och eftersom det är ett nytt fall så kan det ta upp till 30 dagar innan ditt ärende är ordentligt utrett efter du sökt fp så mitt råd är att gå in nu med elektronisk id och sök idag för du kan göra nästintill allt elektroniskt idag.

Jag har bf 15/2 och har redan ansökt om fp för de första 2 månaderna efter födseln för att slippa väntetiden på ärendet när bebisen väl kommer 

• elims
    Lei skrev 2011-01-06 15:13:42 följande:
    Gå in på dina sidor där, det borde ligga inne redan även fast din inkomst kanske inte är ordentligt utredd innan (beror på hur snabbt de arbetar) och eftersom det är ett nytt fall så kan det ta upp till 30 dagar innan ditt ärende är ordentligt utrett efter du sökt fp så mitt råd är att gå in nu med elektronisk id och sök idag för du kan göra nästintill allt elektroniskt idag.

Jag har bf 15/2 och har redan ansökt om fp för de första 2 månaderna efter födseln för att slippa väntetiden på ärendet när bebisen väl kommer 
    Tack för hjälpen. Ska gå in och kolla. eller så får jag väl ringa imorgon...

Undrade mest om och hur man kan se att man har ett ärende på gång, alltså hur anmäler fp för rätt barn, har ju inget personnr på bebisen än eftersom h*n inte är född...
  • Kallo

Tror det kommer upp per automatik när du har 60 dagar kvar till BF, jag kan iallafall välja på vilket barn jag vill ta ut. Har BF om 14 dagar.

• elims

Mitt BankID har strulat men nu har jag äntligen fått ordning på det. Jag loggade in på "mina sidor" på försäkringskassans hemsida och det fanns redan två "barn" att välja mellan
    varav det ist för namn på den ena står:

Barn med beräknat födelsedatum 2011-03-27
    Totalt antal dagar att begära ersättning för kan inte visas för detta barn, eftersom det inte har fått ett personnummer ännu.

Tack för hjälpen hörrni. Blev lite klokare på det hela nu.

• royallove
    Lei skrev 2011-01-06 15:13:42 följande:

Vad menas med att de utreder? Jag är jättesen med detta, efter att jag skickat in moderskapsintyget fick jag blankett om inkomst före jul (sen var vi alla lediga) som ju egentligen är till arbetsgivaren, jag ska ju bara skriva under. Min chef har varit ledig nu igen och blanketten som arbetsgivaren ska skriva i legat där i två veckor nu. Sen ska jag få den, skriva under och skicka in. Ska de utreda då? Tror de inte på vad arb.givaren skrivit eller hur då utreda? Jag kommer ju inte hinna få svar innan bf i mars nästan haha. Jag är så naiv och tror att allt går snabbt.
  • Lei
    royallove skrev 2011-01-23 17:57:33 följande:
    Vad menas med att de utreder? Jag är jättesen med detta, efter att jag skickat in moderskapsintyget fick jag blankett om inkomst före jul (sen var vi alla lediga) som ju egentligen är till arbetsgivaren, jag ska ju bara skriva under. Min chef har varit ledig nu igen och blanketten som arbetsgivaren ska skriva i legat där i två veckor nu. Sen ska jag få den, skriva under och skicka in. Ska de utreda då? Tror de inte på vad arb.givaren skrivit eller hur då utreda? Jag kommer ju inte hinna få svar innan bf i mars nästan haha. Jag är så naiv och tror att allt går snabbt.
    De kontrolerar att dina uppgifter stämmer och att det är du som står på intygen och räknar ut hur mycket du ska få av försäkringskassan per dag baserat på din inkomst. 

Jag kan säga såhär de har redan gjort all ekonomisk utredning på mig (pgs sjukskrivning och havandeskap) och de ser ut som att trots detta kommer det ta de 30 dagarna för dem att besluta om min föräldrapenning trots att jag när jag ansöker ser min inkomst per dag etc. För jag ansökte om föräldrapenning den 27 december och det står än idag att utredning pågår så tyvärr får du räkna med att det ta ett tag så skicka in alla papper så fort som möjligt om du är beroende av att få dina pengar i tid. 
Svar på tråden Hur gör man när man ska ta ut fp innan förlossningen?