• Mint

Hur ofta gör du synkoll/köper nya glasögon?

Jag riktar mig främst till er som har glasögon i vardagen. Har man linser är det väl mer eller mindre tvunget med synkoll en gång om året eller så men har man glasögon är det ingen som håller koll.

Mina nuvarande glasögon har jag haft i ungefär två år. De innan hade jag också i två år, men de hade samma styrka - dock var jag tvungen att byta dem eftersom de hade blivit extremt repiga.

Jag känner inget behov av att byta än, tror inte jag ändrat styrka och byter jag blir det nog snarare för att även dessa börjat bli lite repiga.. Kanske köper jag några riktigt billiga för att variera med, men det kanske inte riktigt kan räknas.

Hur ofta köper ni nya glasögon? Vad är normalt? Vad rekommenderas? 

• Svar på tråden Hur ofta gör du synkoll/köper nya glasögon?
  • IsDimma

När jag tycker att jag ser sämre med glasögonen på. För mig var det stor skillnad (trots att det inte skiljde så mycket) nu sist när jag gjorde en koll och skaffade nya glasögon.

• Linda1976

Vi rekommenderar att man gör en synundersökning varannat till var tredje år  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Northman

brukar gå ca 5 år mellan...det är ju sååå dyrt!!

• Crea Diem

Sedan jag upptäckte att det går att beställa glasögon på nätet så byter jag varje eller varannat år, det är mycket billigare än att köpa i butik! Köpte nya nu, synkoll hos optikern först 250 kronor, begärde ut receptet och beställde sedan glasögonen över nätet 1250 kronor. Totalt 1500!!! Det är inte speciellt jättedyrt tycker jag!. (Morsan köpte hos optiker och det gick på 6000 - helt hutlöst!)

Beställde hos optikbutiken.se

• Cia o krabaten

Som sagt innan rekommenderas det att man gör synundersökning vartannat till vart tredje år. Sen inte alls säkert att man byter då. Det beror lite på vilken ålder man är och hur synen utvecklas.

När man slutat växa så blir synen inte så mycket sämre på många år och då är det många som byter med 2-5års mellanrum, beroende på hur mycket man vill förändra sig och lägga på sitt utseende och hur slitna brillorna blir  

• Mint

Tack för svar!
    Då kan jag utan dåligt samvete vänta ett år med att göra synkoll.

Apropå priser - sist jag köpte glasögon kostade det ca 3600 kr för märkesbågar inklusive synkontrollen och antireflexbehandlade glas. Hos Synsam.
    Givet att jag har glasögonen i tre år så blir det 100 kr / månad för glasögon - inte så himla dyrt tycker jag.

• Linda1976

Synsam säljer ffa Essilors glas. Dyrt. Flera 100-lappar (när det gäller prog. glas 1000-lappar) dyrare än på vissa andra ställen.

/Hon som varken jobbar på Synsam eller billighetskedja  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Annanym

Munt, du kanske ska kolla upp vad du gör med glasögonen när de blir så repiga så pass snabbt som på 1-2 år? Glasögon är rätt dyrt ändå (det blir ännu dyrare när du blir äldre och måste ha progressiva...)

• Mint
    Annanym skrev 2011-01-07 11:35:04 följande:
    Munt, du kanske ska kolla upp vad du gör med glasögonen när de blir så repiga så pass snabbt som på 1-2 år? Glasögon är rätt dyrt ändå (det blir ännu dyrare när du blir äldre och måste ha progressiva...)
    Ja, jag är väl slarvig helt enkelt.

De förra var dock av urusel kvalitet, en optiker som fick titta på dem tyckte att de var så dåliga att jag egentligen borde reklamera. Jag vet inte hur de blev så repiga - jag hade ju på mig dem jämt, och på natten låg de på en hylla.
    De nuvarande har någon enstaka repa som jag vet kommer av att jag har tappat dem på ett bussgolv en gång, och någon annan som jag inte riktigt vet ursprunget till. De har alltså inte ännu blivit så repiga att jag tänker byta dem.
  • Maria 321

Ojsn...här byter folk glasögon mellan 1-5 år...mina har jag haft sen..typ -97 :/

vem sjutton har råd o gå til optikern med dagens priser ? 

• Mint
    Maria 321 skrev 2012-10-16 21:38:34 följande:
    Ojsn...här byter folk glasögon mellan 1-5 år...mina har jag haft sen..typ -97 :/

vem sjutton har råd o gå til optikern med dagens priser ? 
    Snarare har det väl blivit billigare? Nu har t ex Specsavers gratis synkoll helt utan köpkrav, men annars kostar det väl kring 300 kronor, och sen kan man köpa glasögon på nätet för 500 kronor. Inte för att de är bäst eller snyggast, men vad jag menar är att glasögon inte behöver vara dyrt.

Jag har förresten inte varit på synkoll sedan jag startade tråden, och har alltså haft mina glasögon i fyra år nu
    Jag tänkte nappa på Specsavers gratiserbjudande men jag tror att det slutat nu. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur ofta gör du synkoll/köper nya glasögon?