• Lsj

Amning och mens?

Jag har två frågor, nu är vår son 3 månader och min mjölk verkar inte räcka till när han äter. Han vill ha mer än vad jag hinner producera, vilket gör mig väldigt stressad då jag hade tänkt amma honom ett bra tag till. Så vad kan jag göra för att få igång mjölken mer?

Sen märkte jag även idag att det verkar som om min mens har kommit tillbaka. Även detta gör mig stressad då jag hört att man inte ska ha mens medans man ammar?
    Det är ingen riklig mens som det är nu. Mer som oerhört mörka flytningar..  Inebär detta att mjölken är slut eller kommer ta slut? Hjälp mig!

• Svar på tråden Amning och mens?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att få mens under tiden man ammar är fullt möjligt. Som du säkert hört är inte amning något preventinmedel att räkna med, det gäller även när man helammar.

De flesta mammor har tillräckligt med bröstmjölk. Tyvärr oroar sig många för att de inte har tillräckligt, vilket kan ge negativa följder. Stress ger minskad produktion.
    Det förekommer dock även perioder, då barnet har tillväxtperioder och bröstmjölken (tillfälligt) inte räcker till. Då är det bra att dricka mycket, äta varierat, vila, amma någon/några extra gånger och försöka att inte stressa. 

Jag tycker att du bokar in en tid till er BVC-sköterska. Berätta om din oro och be om råd och tips för hur du kan hantera detta. Förhoppningsvis är det en tillfällighet, att det inte räcker just nu. Ta inte ut något i förskott!

MVH Christine

Svar på tråden Amning och mens?