• ErikaS

Vad kan det här vara för utslag??

Hej!

Min 5 mån son har fåt utslag på hela kroppen. Han äter baby semp2 och har gjort det sen han var ca 1,5mån. och han har ätit sempers banangröt sen han var ca 3,5 mån, han fick även börja med smakisar med potatis och morötter. Allt gick bra så vi utökade med palsternacka och majs. Då började han att få några prickar så vi slutade med maten en vecka, han fick då bara gröt och ersättning. Vi smörjde med hydrokortison och mjukgörande kräm tills prickarna var borta. Sen på annandag jul så fick han prova maten igen alltså potatis, morötter, palsternacka och majs han fick det runt 14 tiden på eftermiddagen. Ca 16 tiden började han bli lite grinig så jag gick föratt byta blöja, då såg jag att han var alldeles prickig på hela kroppen utom i ansiktet. Så nu äter han bara erättning vi har även tagit bort gröten. Och det vill inte ge med sig om man inte smörjer med kortison utan när vi slutar så kommer dom tillbaka.

Så jag undrar om det kan vara nån allergisk reaktion av det han åt ( majs eller palsternacka eftersom morötter och potatis har gått bra) Eller är det mjölk allergi?

Utslagen på bilderna är betydligt mindre på bilderna, har varit MYCKET mera.

Ska tillägga att dom verkar gå ner på natten och blossa upp senare på dagen/eftermiddagen. Så jag undrar om det kan vara ersättningen? Han äter sista målet 18 och på morgonen äter han mellan 05:30-06:00 sen äter han kl 10:00 och 14:00.

Mvh Orolig mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:19
    Jo om nån annan som läser detta har någon aning om vad som kan ha orsakat dessa utslag får ni gärna svara. Tacksam för alla tips
  • Svar på tråden Vad kan det här vara för utslag??
  • BVC Sköterskan

Hej!

Stackars lilla pojke! Det verkar onekligen som att han reagerar på något födoämne. Vanligast är komjölksallergi, soja, ägg, vete och fisk på barn under tre. Jag antar att det kan röra sig om komjölk eller vete i hans fall. 

Jag tycker absolut att ni kontaktar barnläkarmottagningen för konsultation och fortsätt smörja med kortison om det är det som hjälper. 
    Hoppas ni kan få en tid inom kort. Hör med dem om det kanske skulle vara värt att prova komjölksfri kost tills dess, om det dröjer innan ni får tid.

MVH Christine 

Svar på tråden Vad kan det här vara för utslag??