• tezz840

Vad ska jag göra med en 3 åring som inte lyssnar?

Har en kille på 3 år som har blivit jätte trotsig. Lyssnar inte för fem öre, och skrattar bara åt en om man säger till på skarpen.
    Har en liten bebis på 1 månad också och jag vill inte gå ut med bägge 2 tillsammans.
    Den stora springer bara iväg rätt ut vid bilarna eller ut från affären om man står och packar ner varorna osv...
    Jag kan ju inte lämna barnvagnen för att springa efter honom..
    Så nu drar jag mig från att gå till affären trots att jag måste handla grejer till middagen.
    Har försökt med att få honom mer delaktig när man handlar, han får köra en liten kundvagn och hjälpa till att plocka upp varorna, men det e bara roligt en stund, sen rymmer han iväg.
    Jag skäms.. =(
    Hemma lyssnar han inte särskillt heller.. han har gjort sönder bebisens babysitter, hoppar i sängen när bebisen ligger o sover, stökar ner hela lägenheten och vägrar plocka undan efter sig och ritar på väggarna m.m..
    Vad ska jag göra?
    Jag blir arg och skäller på honom, har provat med time out, han får gå in på sitt rum, inget lördags godis.. Har provat att ta hans leksaker, men ingenting hjälper..
    Vad gör ni därhemma med era som inte lyssnar?

• Svar på tråden Vad ska jag göra med en 3 åring som inte lyssnar?
  • Tanja f

Det är en stor omställning att få syskon. Det du räknar upp låter som att han gör för att få uppmärksamhet. 3-åringar är smarta. Jag tycker muta funkar bättre än hota. Om ni ska handla så prata med honom innan. Att om han inte springer iväg och lyssnar på dig så får han tex välja ngn god frukt. Min 3- åring gillar tuggummi. Eller köpa en trisslott som han får skrapa. Din 3-åring verkar testa din kärlek. Älskar mamma mig även om jag är jobbig? En kompis till mig har slutat med lördagsgodis och gått över till mutgodis :)

• tezz840
    Tanja f skrev 2011-01-07 14:13:58 följande:
    Det är en stor omställning att få syskon. Det du räknar upp låter som att han gör för att få uppmärksamhet. 3-åringar är smarta. Jag tycker muta funkar bättre än hota. Om ni ska handla så prata med honom innan. Att om han inte springer iväg och lyssnar på dig så får han tex välja ngn god frukt. Min 3- åring gillar tuggummi. Eller köpa en trisslott som han får skrapa. Din 3-åring verkar testa din kärlek. Älskar mamma mig även om jag är jobbig? En kompis till mig har slutat med lördagsgodis och gått över till mutgodis :)
    Han var så här innan lillebror kom också, fast kanske inte lika mycket. Jag brukar muta också, men han bryr sig inte längre.. har väl mutat för mycket.. =/
  • en grönsak

Säkert en blandning mellan "trotsåler" och svartsjuka för den nya familjemedlemmen..
    Att hota och köra med time out hjälper tydligen inte så du får testa nåt annat.
    Sen vad jag personligen tycker om time out metoden behåller jag för mig själv.
    Han vill nog bara ha mer uppmärksamhet,så ge han det.
    Försök att prata med honom och fråga om det är nåt som bekymrar honom,på hans nivå förstås..
    Att skälla kommer du inte långt med. Visst han blir nog rädd och stressad och gör att ni glider ifrån varandra mer och mer..

Lycka till!

• bara lilla jag

jag känner igen mig.. min son var exakt likadan när han fick syskon.. dessvärre så avlöste trotsåldern detta beteende vilket ledde till ca 1 år med just sånna saker som du beskriver.. vi har testade allt,  fick rådet att gå ut och lek osv.. men det är inte så jävla lätt när man inte kan lita på det stora barnet.. man drar sig för det och jag förstår dig till punkt och pricka hur du känner dig.. jag kan inte ge dig något annat råd än att stå ut. ge så mkt kärlek och uppmärksamhet du bara kan... försök ha tålamod med allt bus hemma, och välj dina fajter... om han hittar på något bus så tänk efter, hur stor skada kan det göra.. till exempel han kastar leksaker på golvet... ja men är det så farligt då? vänta ut honom tills han är klar och sen gör du en rolig lek av att städa upp det.. förstår du hur jag menar? om han söker uppmärksamhet ge honom den.. att låta honom sitta i ditt knä en lite stund eller bara ge honom en kram när han vill kan göra underverk! och massa beröm omhan gör något bra.. busas han så ignorera honom sålänge ingen kan komma till skada.. lycka till! Jag har haft och har det fortfarande tufft med mina små.. men det blir bättre och bättre.. det blir det för dig med!!

Svar på tråden Vad ska jag göra med en 3 åring som inte lyssnar?