• vackert udda

Namngivelseceremoni - inspiration, tips & idéer

Här är tråden för oss som planerar en nanmgivelseceremoni/fest helt utan religösa inslag. Vi kommer att ha en fest till vår dotters ära där vi samtidigt firar hennes namngivelse.

Jag tänkte att vi i denna tråden kunde utbyta idéer och tips för att inspirera varandra till minnesvärda fester för våra barn! Jag tycker det är så mycket svårare när man inte har nån "mall" att följa som man hade haft vid t.ex. ett klassiskt dop.

Vi har inte satt ett exakt datum i nuläget men har bestämt att det blir i april eller maj. Datum ska bestämmas inom kort så vi kan få ut inbjudningarna i tid.

• Svar på tråden Namngivelseceremoni - inspiration, tips & idéer
  • vackert udda
    Kakankaka skrev 2011-01-19 13:45:45 följande:
    Jag har suttit å kollar runt lite i olika trådar, och vet inte om jag vill ha dop eller namngivelseceremoni..
    Både jag och min fästman är döpta, men ingen av oss är troende, men samtidigt tycker jag att det är en fin tradition med dop, och barnen kan själva välja sen om de vill vara kvar i kyrkan eller inte.
    Men samtidigt så skulle det kännas fel med dop just för att vi inte är troende, och då är det bra med lite tips om hur man kan ha en namngivelse..
    Har ni gått i lite samma tankebaner när ni har bestämt er för namngivelse och inte dop eller hur har ni tänkt?
    Vi har gemensamt beslutat oss för detta och ska gå ur Svenska kyrkan också, skulle gjort det för längesen men det lyckas alltid komma något emellan. Eftersom att vi inte tror på och står för det som kyrkan gör så skulle det kännas helt tokigt att låta döpa vår dotter hos dem. Vi gifter oss i september och gör inte heller detta via kyrkan.
  • EllaCoco
    ajmaj skrev 2011-01-18 10:04:29 följande:
    När vi hade namngivning för första sonen doppade vi hans fötter i champagne - något vi absolut kommer göra även när lillebroren ska namngivas nu i februari Vi hade även en bok som vi gjort själva på nätet, med bilder på sonen och så fanns det förtryckta "frågor" som gästerna fick svara på, typ "Tänk på att alltid.." Alltså, lite livstips kan man säga. Det blev en fin minnesbok, och det ska vi också ordna till lillebror såklart. I övrigt satsade vi ganska mycket på god mat och dryck, och fick en fantastisk dag fylld med glädje - precis som vi ville!

Vilken bra idé! Men hur gjorde ni det? Alltså jag menar vad sa ni innan/under tiden ni doppade fötterna i champagne?
  • Mysanochmimer

21 maj är det dags för sonens namngivning, vi kommer då ha flyttat till hus så vi blir hemma.
    Det här är vad jag tänkt än så länge

*han kommer få ett fruktträd som vi ev. planterar då

*vi kommer ge han 2 halsband med runor, den ena är A (han heter arvid) ch den andra är A och S ihop ritade (min och hans pappas initialer)

*vi kommer skåla i mousserande/cider för han och alla andra 2010 barn i umgängeskretsen

*Vi kommer berätta varför vi valde hans namn

*Ev. kommer vi ha 1 eller 2 faddrar

Efteråt kommer vi ha smörgåsbuffé med dryck och sen kak ch tårtbuffé med kaffe och te

• Mysanochmimer
    Kakankaka skrev 2011-01-19 13:45:45 följande:
    Jag har suttit å kollar runt lite i olika trådar, och vet inte om jag vill ha dop eller namngivelseceremoni..
    Både jag och min fästman är döpta, men ingen av oss är troende, men samtidigt tycker jag att det är en fin tradition med dop, och barnen kan själva välja sen om de vill vara kvar i kyrkan eller inte.
    Men samtidigt så skulle det kännas fel med dop just för att vi inte är troende, och då är det bra med lite tips om hur man kan ha en namngivelse..
    Har ni gått i lite samma tankebaner när ni har bestämt er för namngivelse och inte dop eller hur har ni tänkt?
    För oss var det en självklarhet att inte döpa eftersom vi inte är troende och inte är medlemmar i kyrkan längre.

Tänker du traditionsmässigt så är det väl ännu trevligare att skapa egna i form av en namngivning
  • Mille11

Hakar på här och samlar in tips..
    Vi kommer ha namngivningsfest i sommar.. Varken jag eller sambon är konfirmerade eller troende så det känns helt fel med kyrkligt dop för oss.

Vi var på namnfest hos kompisar förra sommaren som var toppen. Först var det mingel sen tipsrunda med frågor om barnet. Sen käk. Sen läste pappan o mamman vars en dikt. Sen sjöng vi lite barnsånger allihop. Sen fika. Sen lekar. De hade också en bok alla fick skriva i. Sen var det fest natten lång för de som orkade.. :)
    Mycket lyckat!

• Safireee

Vi hade välkomstfest för vår dotter (utan fokus på namn). Vi höll ett litet tal, tände ett ljus, visade upp en ask där vi lade ner olika minnen från festen (en servett, ljuset, en cd med bildspelet vi visade upp, gästboken, grattis-kort osv.) Sedan hade vi som sagt bildspel med musik också.

En grej vi gjorde på vårt bröllop var en gästbok med förtryckta frågor som gästerna fick fylla i, typ "mina vänner"-bok. Det var väldigt roligt att läsa i efterhand.  

Har även varit på två andra namnfester och då sjöng vi allihop (Blåsippor ute i backarna står...) samt att en spelade gitarr och sjöng.  

Plantera ett träd är ju också en jättebra idé! (man skulle haft en trädgård! Drömmer)

• Hannaz

Vi ska ha namngivning 9 april. Hade för 2 år sedan för vår äldsta pojk.
    Ceremonin blir ungefär som då.

*hälsa välkommen & berätta om varför vi valt namngivning och att det är en välkomstfest för sonen
    *jag läser en dikt älsakde barn
    *en kompis sjunger välkommen till jorden
    * vi berättar om vilka namn vi valt och varför
    *maken tänder ett ljus och ger sonen ett halsband med namnet ingraverat
    *mormor läser en dikt
    *avslutar med att alla sjunger du vet väl om att du är värdefull

Vi har gjort lappar med några grejer gästerna får skriva på (typ jag tror C:s första ord blir..., när C blir stor blir han nog...)osv. som vi  sedan klistrar in i en stor bok tillsammans med foton från namngivningen.

• ajmaj
    Ella123 skrev 2011-03-17 18:50:42 följande:
    Vilken bra idé! Men hur gjorde ni det? Alltså jag menar vad sa ni innan/under tiden ni doppade fötterna i champagne?
    Min man höll ett litet tal innan, berättade lite om varför vi valt namnen och så. Sen hällde vi upp champagnen och bjöd alla att skåla medan vi doppade fötterna. Glad

Efter doppet/skålen så höll faddrarna tal.
  • Mille11

Det där med faddrar... Hur gjorde ni? Vilka egenskaper tycker ni man ska ha som fadder? Tycker det är jättesvårt..

• Nickilee01
    ajmaj skrev 2011-01-18 10:04:29 följande:
    När vi hade namngivning för första sonen doppade vi hans fötter i champagne - något vi absolut kommer göra även när lillebroren ska namngivas nu i februari Vi hade även en bok som vi gjort själva på nätet, med bilder på sonen och så fanns det förtryckta "frågor" som gästerna fick svara på, typ "Tänk på att alltid.." Alltså, lite livstips kan man säga. Det blev en fin minnesbok, och det ska vi också ordna till lillebror såklart. I övrigt satsade vi ganska mycket på god mat och dryck, och fick en fantastisk dag fylld med glädje - precis som vi ville!

Nu var det visserligen ett tag sedan denna tråden levde, men den där boken lät så fint! Har googlar en del men hittar inte något liknande. Det finns ingen chans att du kommer ihåg vart du köpte den?
  • gröna L

Vi hade en grej som jag tyckte var rolig. Det var att alla gäster fick svara på frågor om sonen. Typ hur de skulle beskriva honom, vad de trodde han skulle jobba med, vilka egenskaper de trodde han skulle få (där fick man kryssa i rutor för tex sportig, musikalisk, pratglad osv). Det är kul att ha nu ett år senare, och säkert ännu roligare om 15 eller 30 år!

• Josefine02

Favoritar! Väntar vårt första barn och vi har också sagt att vi vill ha någon typ av namngivningsceremoni till barnet sen. Vet bara inte huuur!

Svar på tråden Namngivelseceremoni - inspiration, tips & idéer