• Rastafairy

Den perfekta modellen för fördelning av hemarbetet?

Ge mig ett veckoschema eller liknande som kan hjälpa oss i vår situation som innebär att mannen har jättesvårt att spontant se och börja plocka undan sådan som är stökigt kladdigt och skitigt. Han lagar mat då och då och tvättar ungarnas hår och badar dem. Börjar efter 9 år ledsna på att jag aldrig får spontan hjälp med denhär "vardagsröran" som blir vid matlagning tvätt som ska vikas, kladd, leksaker och kläder överalls. Spikat shema kankse hjälper? Men hur ska det utformas? Han tycker aldrig jag igentligen "behöver" göra något utan tycker jag ska bara sitta och ta de lungt i stället men då skulle de bli så stökigt det skulle vara svårt att stå ut.

Hjälp mig är nu gulliga.

• Svar på tråden Den perfekta modellen för fördelning av hemarbetet?
  • canmamma

Ibland sitter vi ner och skriver en lista över allt som behöver göras och sätter sedan upp våra namn efter de punkter vi tar ansvar för. Då ser man rätt tydligt hur fördelningen blir. Kanske det skulle funka för er?

Tidvis kör vi också med ett 15 minuters städ- och röjpass per dag då vi sätter timern och sedan far hela familjen runt som skottspolar och försöker hinna med så mycket som möljigt. Utnämning av Dagens Superstädare, Snyggaste Leksakskoordinatör,  Flitigaste tvättsorteraren osv kan ske i direkt anslutning.

Svar på tråden Den perfekta modellen för fördelning av hemarbetet?