Jobbig situation med fosterbarn
Usch jag känner mig som hemsk människa. Fick för 2 år sedan ett familjehemsbarn 13 år gammalt jag och min man. Hade försökt på barn i sex år. Hon flyttade hit och jag blev gravid direkt vilket gjorde att det gick fort att bli familj. Jag och min man hade verkligen längtat efter detta.
Det var en jobbig situation kände jag som mamma. Ville ju inte att någon skule bli utanför. Jag och fostertjejen pratade mycket och trots hennes buttra instängda stunder hände fantastiska grejer och hon mådde bättre och bättre. Jag blev naturlig vuxen för henne medan min man för att skapa vänskap var lite mer kompis och det funkade super tills dess att han en dag var tvungen att fatta en rätt så vuxet beslut som hon blev arg på, blev en konflikt och sen dess funkade inte deras relation. I ett år har det varit väldigt jobbigt. Dels som första gångsföräldrar med allt var det innebär samtidigt som min man bara fått nonchalans och butterhet, tjuriga svar och taggande från henne. Mycket mer då jag inte varit med. Jag har inte trott på allting och ifrågasatt såklart. Min stora tjej kan ju inte göra såna saker men jag har hört och sett.
Jag vet att tonåringar kan vara buttra och sånt. Hon sitter mest på sitt rum och vill inte vara en del av familjen. Det är lite det som svider. Vi ville så gärna vara familj eller iallafall att man håller ihop men hon har en familj som hon säger och det har vi varit tydliga med hela tiden att hon skall träffa dem så ofta hon vill vilket blir aldrig för hon vill inte heller. Skit jobbigt för henne så klart också. Det jobbigaste är att hon inte bryr sig alls om det mindre syskonen vilket jag inte vill kräva heller men hon bara suckar och stönar åt henne. Hjälper henne inte om hon ramlar utan tycker hon kan klara sig.
FAN jag blir så arg. Härom dagen då jag för första gången lämnar henne då hon sover för att vara borta en kort stund och detta är kanske ANDRA gången på typ 1,5 år så av en slump kommer min man hem 15 minuter senare då står hon på sitt rum och dansar och lyssnar på musik i hörlurar.
FAN jag VET att det är jobbigt med att ha familjehemsbarn jag VEt att det inte skulle vara en dans på rosor och jag känner mig värdelös, oerfaren kanske men samtidigt jag umgås med tonåringar så den biten vet jag men just att man liksom inte kan vara avslappnad hemme utan hon påverkar hela familjen med sina sinnestämningar. Jag bara känner att jag inte vet om jag orkar stå ut x antal år till. Eller om jag skall få soc att fixa studentlägenhet till henne och hjälpa henne så mycket jag kan.
Risken är ju att relationen förstörs.
Hoppa på mig bara, jag känner mig som en skit. Jag vill ju alla barn väl i mitt hjärta men det känns pissigt med att ha någon som inte alls gillar min man, nochar honom (som säkert tonåringar gör) och får honom att må dåligt....
Var tvungen att skriva av mig, jag hoppas det ordnar sig så klart...