• jessros

Maxi Mobi Cosi eller Akta Graco Belogic???

Måste köpa ny bilbarnstol för nu börjar lillkillen bli för stor för babyskyddet.
    Tittat lite och funderar lite på antingen Cosi eller Belogic och skulle nu gärna vilja veta om ni har några erfarenheter av dessa, positiva och negativa. Säkerhet, komfort, benutrymme, montering ja allt ni har att berätta. Eller har ni kanske någon annan stol som ni skulle rekommendera?

Vi har en Audi A6 så vi har en bil med bra utrymme både bak och fram.

Nalle

• Svar på tråden Maxi Mobi Cosi eller Akta Graco Belogic???
  • 86an

Vi köpte en acta graco till våran äldsta kille. Den stolen är stor och man kan ej ha den bakom föraren för då sitter man som en kratta (varken min sambo eller jag är långa). Till minstingen köpte vi en britax. Den stolen är lite mindre och passar överallt i bilen. Vi har också en A6:a.

• cicci85
    86an skrev 2011-01-08 00:00:43 följande:
    Vi köpte en acta graco till våran äldsta kille. Den stolen är stor och man kan ej ha den bakom föraren för då sitter man som en kratta (varken min sambo eller jag är långa). Till minstingen köpte vi en britax. Den stolen är lite mindre och passar överallt i bilen. Vi har också en A6:a.
    Men är det en Belogic ni har?  Den är nyutkommen och liknar inte de andra...
  • yes79

Vi har en Mobi i en Ford C-max, den var inte krånglig att montera och passar vår bil jättebra, den sitter fast hårt värre när den är lutad mot passagerarsätet framför. Dottern 9 månader sitter bra i den och jag tycker det är lätt att sätta i henne i stolen och komma åt att knäppa bältet. Det finns massor av benutrymme för henne att växa i och eftersom jag själv är kort och hon inte är så stor heller (i alla fall inte nu) så hoppas jag att hon ska kunna sitta i den tills hon är minst 5 år. Annars är det väl en nackdel att ryggen inte är så hög på stolen så alla kan inte ha den så länge!

Enda nackdelen hittills är att bara korta personer får plats att sitta i passagerarsätet framför stolen så maken får sitta bakom mig, men jag tycker det är oviktigt, då dottern kommer sitta bra i år framöver. Om vi får fler barn och behöver mer utrymme i bilen får vi skaffa en annan bil helt enkelt!

• jessros

86:an Vilken graco resp britax har ni?

• Ledilnaan

Jag har en Belogic till min 1 åriga son, han sitter jätte bra i den. Tycker den var relativt lätt att montera. Och att den är plustestad är ett stort plus.

• lilyanna

Vi har Maxi Cosi Mobi till sonen på 1,5 år och har haft sen han var 9 månader...är verkligen supernöjda med den!
    Relativt enkel att montera men sen gillar vi att den går att luta om han somnar....så vi är mycket nöjda som sagt! Gott om benutrymme

Oliver 070327, Alvin 090804
  • MakkaPakka

lilyanna: vad har ni för bil? Stolen bak eller fram?
    Vi har maxi cosi i baksätet och barnet sitter som en kung men framsätet e obrukbart.
    Har planer på att byta bil nämligen.

• Lisa1976

vi hade en maxi cosi i vår ford focus och var jättenöjda med den.
    Acta graco skulle jag akta mig för, för dom har fått dåligt i tester. Gooogla på tester och kolla.

• Ledilnaan
    Lisa1976 skrev 2011-01-17 18:36:47 följande:
    Acta graco skulle jag akta mig för, för dom har fått dåligt i tester. Gooogla på tester och kolla.
    Den nya Belogic är den enda stolen som är godkänd i Plustestet, hur kan du då hävda att det är en dålig stol?
  • anna1973

Vi har en Maxi Cosi Mobi, den tar stor plats, men det är RIKTIGT BRA att den går att fälla lite. Vår kille sitter jättebra i den.

• Finesse
    Lisa1976 skrev 2011-01-17 18:36:47 följande:
    Läs på lite innan du kommer med nånting dumt..

Akta Graco Belogic är DEN ENDA stolen som hittills blivit PLUSTESTAD.

Plustest är ett test för utförs av VTI och är 60 (!!) ggr hårdare test än e-godkännandet. Alltså en plustestad stol är en riktigt bra stol. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • ecco87

Vi har en maxi cosi i vår ford mondeo i baksätet. Sonen sitter jätte bra och älskar stolen. De går att sitta fram oxå utan att de är jobbigt. Iaf om man inte är över 180, då kan de bli lite trängt

• Preed

Jag beställde en Belogic till grabben idag som nu blivit 8 mån och det är dags att lämna tillbaka det hyrda Akta Logico babyskyddet till NTF om ca 2v. Som sagt, den enda stol som klarat plustestet..

• LiLu89

vi funderar på att byta upp oss från babyskydd till bilbarnstol så småning om, dottern är snart 8 månader så vi har börjat titta runt så att vi vet vad vi vill ha då det är dags.

Då jag läst, klämt och kännt på de flesta som finns här hemma i stan & även kollat runt på internet på andra märken så har jag fallit för Akta Gracos Belogic.
    Just det att den är Plus-testad och godkänd upp till 25 kg, om man då får en tungklump (just nu väldigt nätt) men man vet aldrig hur de utvecklas, - så vet man att man har en som räcker till och slipper köpa en ny.
    För barn ska ju absolut helst åka med ryggen mot färdriktning tills de är 3-4 år om inte mer ur säkerthets syn.

Belogic är lätt att montera tack vare det fina fästet som man enkelt sätter fast med bältet. Den har lutningsfunktion så att man lätt med ett enhandsgrepp kan luta omkull barnet när det somnat i stolen.

Så för oss lutar det absolut mot den!

www.ntf.se/Tidning/default42822.asp
    www.gracobaby.se/sv_SE/product/8R99/LYN/

• cicci85
    LiLu89 skrev 2011-02-27 16:24:40 följande:
    För barn ska ju absolut helst åka med ryggen mot färdriktning tills de är 3-4 år om inte mer ur säkerthets syn.
    Så länge som möjligt, helst till 25 kg såklart. Men absolut minst till 4-5 år!
  • Kiina

Vi har en Mobi och är supernöjda! Perfekt att man kan ändra lutningen enkelt

• JonW
    Finesse skrev 2011-01-18 21:01:05 följande:
    Läs på lite innan du kommer med nånting dumt..

Akta Graco Belogic är DEN ENDA stolen som hittills blivit PLUSTESTAD.

Plustest är ett test för utförs av VTI och är 60 (!!) ggr hårdare test än e-godkännandet. Alltså en plustestad stol är en riktigt bra stol. 
    Plustestad Ja
    Farliga Kemikaler: Ja [Källa: Råd och Rön]] (stog även i Vi Föräldrar NR 10 2011.
    För den som är intresserad har tyska ADAC ytterligare test som tar med kemikalier (verkar vara årets trend 2011)

Själv funderar jag på Britax
    Highway 2 (finns nu på rea)
    eller uppföljare till den
    Max way
    Se omnämning på Billotsen - bra sida/blog om barnstolar

// Hoppas detta kan var till nytta för andra som söker information om barnstolar.
Svar på tråden Maxi Mobi Cosi eller Akta Graco Belogic???