• ToK

Ni som ammade lite, men sen pumpade och gav bröstmjölk i flaska

Jag har några frågor!

* Om man vill amma lite och ge flaska om vartannat, hur länge ska man vänta med att introducera flaska? Kan man tex amma i 2 veckor, sen introducera flaska och flaskmata i gång per dygn och amma resten, och sen succesivt öka flaskanvändandet? Eller borde man amma ännu länge om man vill vara säker på att man både kan amma och flaskmata samtidigt?

* Efter ett tag vill jag helt sluta amma från bröstet och bara ge bröstmjölk från flaska. Hur mycket måste man pumpa? Alltså - säg att barnet är 3 månader när man helt slutar, hur mycket kan det gå åt på ett dygn ungefär?

Man kan ju pumpa innan måltiderna, men jag skulle vilja frysa in mjölk och på så vis alltid ha ett lager i frysen. Men det skulle underlätta om man kunde räkna ut hur länge lagret skulle kunna räcka! För när barnet är kanske 6 månader så kanske jag vill sluta pumpa och bara använda lagret i frysen. Då kan man ju minska sin mjölkproduktion samtidigt som barnet får bröstmjölk då och då under dagen. Hur räknar man ut hur länge lagret räcker?

"det beror på hur mycket barnet äter", visst, men ni som har erfarenhet - hur mycket åt era barn ungefär? Hur länge räckte "ett litet lager" för eran del?

• Svar på tråden Ni som ammade lite, men sen pumpade och gav bröstmjölk i flaska
  • sara384

Hur mycket hon åt per dag har jag verkligen inte en aning om. Helammade i elva dagar, hade massor av mjölk och efter att jag pumpat en dag var hon mer hungrig...provade ge flaska och det funkade hur bra som helst..jag var sårig och varig och för mig var det himmelriket att pumpa. MEN...det tar tid, jag pumpade flera timmar varje dag, jag var trots mycket mjölk tvungen att pumpa ofta för att hålla igång produktionen och vid tre månaders ålder hade det sinat så mycket att hon inte klarade sig på det utan hela fryslagret gick åt. Vad jag egentligen ville svara på var att min dotter iaf blev väldigt lat och själv valde bort amningen mer och mer, de första minuterna när det sprutade av sig själv gick bra sen bara skrek hon...att flaskmata då och då är nog inga problem men tänk igenom innan vad du vill. Lycka till!!!

• Takid

Min kille är snart 2 månader och han äter i stort sett bara på flaska - pumpad mjölk enbart. Han äter ca 8 gånger/dag och mellan 80 och 140 ml per gång.

Svar på tråden Ni som ammade lite, men sen pumpade och gav bröstmjölk i flaska