• Daisy79

Han vill inte umgås med oss

Min sambo och jag har varit tillsammans i åtta år och har en son på tio månader. Under hela vårt förhållande har han levt ett väldigt egoistiskt liv som idrottare på elitnivå. Veckorna har helt gått åt till jobb och hans träningar/tävlingar vilket har varit rätt påfrestande eftsom det aldrig funnits något tid över för oss. Sedan sonen föddes har han dock trappat ner idrottandet rejält för att satsa på familjen. Det är i alla fall vad han säger för det just här mitt problem ligger.

Han har nämligen nästan aldrig lust att göra någon aktivitet med oss (sonen och mig).  När jag föreslår att vi ska ta en promenad, åka till badhuset, åka pulka, ta en fika på stan osv har han alltid någon ursäkt till varför vi inte kan göra det. . Eller också kollar han runt bland vänner som har barn om de vill hänga på för att, som han säger, "slå två flugor i en smäll".  Visst är det mysigt att umgås med andra men jag känner att vi verkligen behöver umgås bara vi, som en familj. När andra är med har han dessutom svårt att fokusera på oss och lämnar ofta mig med sonen som ska ha mat, blöja, tröstas osv. medan han sitter och snackar med de som är med. Det känns ibland som att han inte vill umgås med oss, som om tid med familjen inte är värt något, och det är ingen rolig känsla.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Han vill inte umgås med oss
  • dogcatbird

Han vill nog, men har inte landat och kan inte få känslan av att ni är en familj. Det är viktigt att ni träffas bara ni. Men jag tror att det är många pappor som är så där tills barnen är ett par år. De brukar i alla fall behöva nio månader EFTER förlossningen för att förstå att de är pappor

• Snooz

Säg rakt ut till honom att du vill att ni gör någon familjeaktivitet för att du tycker att det skulle vara mysigt. Han kanske bara tror att du vill göra saker "för att ha något att göra" och förstår inte att det betyder mer än så för dig.

• litesollitemoln

Hej, Har själv ett barn på nu 1,5 år, men jag kommer ihåg den första "jobbiga" tiden. Nu när ert barn är åtta månader så kanske det har börjat äta mat/välling. Det möjligör för pappan att vara mer delaktig. Jag tror pappan till ditt barn kanske ska få vara själv med ert barn och "bounda lite", åk iväg själv till en kompis gå och gympa, ta egen tid. En tanke bara, så kanske din kille kan landa mer i att hans barn finns och du och att ni är en familj.
    Kram

Svar på tråden Han vill inte umgås med oss