• Äldre 8 Jan 23:37
    47261 visningar
    7 svar
    7
    47261

    Skillnad på avliden och framliden?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-08 23:38
    Var lite snabb där...

    Någon som vet vad det är för skillnad på att benämna en person som "avliden" resp "framliden"? Det innebär ju naturligtvis att personen ifråga är död, men vad innebär uttrycken?

  • Svar på tråden Skillnad på avliden och framliden?
  • Äldre 8 Jan 23:40
    #1

    Jag tror att framliden är att han är saknad, nån speciell sådär.. och avliden är i stunden då den dör eller nyss dött... mer opersonligt? Någon får gärna komma med rätta svaret =)

  • Äldre 8 Jan 23:57
    #2
    Tiden för vederbörande har lidit fram till sitt slut. Avliden betonar mer dödsfallet i sig och framliden avser mer att vederbörande inte längre är i livet.

    Det anses lite högtidligare att säga framliden.
  • Äldre 10 Jan 08:34
    #3

    framliden


    fram`liden adj. framlidet framlidna
    ORDLED: fram--lid-en


    1 gången om tidhögt.⟩: dagen är långt ~
    HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. framlidin


    2 som inte längre är i livet {→avliden}: hans far, framlidne NN; för några decennier sedan publicerade framlidne professor NN en bok i ämnet
    HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; se framliden 1


    avliden

    a`vliden adj. avlidet avlidna
    ORDLED: av--lid-en
    • (vanl. substantiverat) som lämnat livet vanl. för inte alltför länge sedan {→framliden 2, hädangången}: den avlidne efterlämnar hustru och två minderåriga barn; en nu ~ vän har målat tavlan
    HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. aflidhen


  • Äldre 10 Jan 08:34
    #4

    Ovanstående förklaringar kommer från NE alltså.

  • Äldre 8 Apr 18:13
    #5

    Som jag ser det, den som är "avliden" är död vid tillfället som avses, medan den som är "framliden" var levande vid tillfället som avses men är nu död. 
    Således "spelade den framlidne fotboll" (han har därefter dött), och "den avlidne var fotbollsspelare" (han är död nu, men var fotbollsspelare när han var i livet), men det blir fel att säga att "den avlidne spelade fotboll" (han kan inte ha spelat fotboll när han var död).
    Detta är bara mina egna språkliga funderingar, jag har inte verifierat. 

  • Wed 27 Jul 2022 17:01
    #6
    Framliden, framlide = Är inskränkt till den högre stilen, i fråga om furstliga, förnäma och vidtfräjdade personer.
  • Wed 27 Jul 2022 17:03
    #7
    Hannah76 skrev 2011-01-08 23:57:35 följande:
    Tiden för vederbörande har lidit fram till sitt slut. Avliden betonar mer dödsfallet i sig och framliden avser mer att vederbörande inte längre är i livet.

    Det anses lite högtidligare att säga framliden.
    Är inskränkt till den högre stilen, i fråga om furstliga, förnäma och vidtfräjdade personer.
Svar på tråden Skillnad på avliden och framliden?