• carri83

Fortfarande ont och svullen efter kejsarsnitt

Hej.
    Är det fler än jag som fortfarande har ont i magen och har svullen mage efter sitt snitt?
    Jag snittades för 4mån sen och tycker att allt har gått bra.
    Men nu börjar jag undra om det är vanligt att det fortfarande är ömt och svullet?
    Jag kan fortfarande inte städa för då har jag ont flera dagar efter, inte heller bära tyngre matkassar m.m... 

• Svar på tråden Fortfarande ont och svullen efter kejsarsnitt
  • JochG

är också lite öm runt snittet, gör bara ont när jag tar på det. är 12 veckor sen på söndag. pratade med min bm om detta idag och jag fick tid hos henne nästa vecka, förhoppningsvis är det inget förutom en långdragen läkningsprocess.

hur har det gått för er som varit på undersökningar?

• ljuvliga

första gången jag snittades aug 2009 hade jag ont bra länge minns jag. minst 3-4 månader. det tog lång tid när ärret hade läkt klart. hade öppna sår här och var väldigt länge, kanske på grund av det jag hade ont så länge? blev snittad andra gången nov 2010. redan efter 10 dagar såg det bra ut. har varken haft ont eller öppna sår. hur kan det läka så olika? beror det på vilken läkare som utför operationen? jag kollade aldrig upp med någon om varför jag hade ont så länge första gången, trodde det var normalt vilket det kanske är?

• icka76

Gjorde datortomografin igår, ska få svar den 1/3. Uppdaterar då.

• CarolineK
    icka76 skrev 2011-02-05 18:21:02 följande:
    Gjorde datortomografin igår, ska få svar den 1/3. Uppdaterar då.
    Ja, skriv och berätta.

Min knöl vid snittet har försvunnit, har inte alls ont i snittet längre. Men min mage är fortfarande öm från naveln ner till snittet. Inte huden, utan det känns som "ett lager" inuti. Gör ont när jag har byxor som sitter mitt på magen, så jag får fortfarande ha byxor nedanför eller ovanför magen. Vad tror ni? Kan det bli så?
  • JochG
    CarolineK skrev 2011-02-10 17:57:01 följande:
    Ja, skriv och berätta.

Min knöl vid snittet har försvunnit, har inte alls ont i snittet längre. Men min mage är fortfarande öm från naveln ner till snittet. Inte huden, utan det känns som "ett lager" inuti. Gör ont när jag har byxor som sitter mitt på magen, så jag får fortfarande ha byxor nedanför eller ovanför magen. Vad tror ni? Kan det bli så?
    så har jag också. måste ha en strumpa vid sömmen på byxor som sitter tight annars växlar jag med leggings.
  • CarolineK
    JochG skrev 2011-02-10 18:02:02 följande:
    så har jag också. måste ha en strumpa vid sömmen på byxor som sitter tight annars växlar jag med leggings.
    En strumpa, hi hi!
    Jag hoppas verkligen att det kommer att bli bättre. Jag ska till bm i början av mars så jag får fråga om det är "normalt". Berätta hur det går för dig nästa vecka!
  • JochG
    CarolineK skrev 2011-02-11 19:26:41 följande:
    En strumpa, hi hi!
    Jag hoppas verkligen att det kommer att bli bättre. Jag ska till bm i början av mars så jag får fråga om det är "normalt". Berätta hur det går för dig nästa vecka!
    Har varit på spec.mvc och träffat en läkare. Han klämde och kände och såg min uppbuktning och sa att antingen är det en inflammation som kommer gå över med hjälp av antiinflammatoriskt, nerv i kläm eller något annat.

Fick diclofinac utskrivet, skulle äta dem och hjälpte dem inte skulle jag vända mig åter när det hade gått 9 månader efter snittet. åt det 3 ggr/ dag i 2 veckor. Trodde de hjälpte den första veckan men icke.

eftersom det fortfarande inte har gått över och uppbuktningen är kvar och jag är öm så kommer jag få höra av mig igen. kommer då be om någon slags ultraljudsundersökning. för jag vill inte behöva skäras upp igen :(

hur går det för er andra?
  • pågmamman

Läste tråden i dag - då jag själv gjort KS för snart 5 veckor sen & känns som ett stort blåmärke över hela magen. Men så kan man nog känna rätt länge. Komemr ej ihåg hur det var sist - första barnet då - så glömde helt bort mig själv.... icka76 - undrar - hur gick det för dig?

• CarolineK

Har inte varit inne på tråden på länge. Hur går det JochG och Icka76? Jag känner fortfarande likadant på/i magen. Ibland mer, ibland mindre. Skulle höra av mig till gyn i slutet av sommaren om det inte blev bättre. Men de trodde att det var sammanväxningar och det kan man inte göra något åt.

• JochG
    CarolineK skrev 2011-07-02 22:16:09 följande:
    Har inte varit inne på tråden på länge. Hur går det JochG och Icka76? Jag känner fortfarande likadant på/i magen. Ibland mer, ibland mindre. Skulle höra av mig till gyn i slutet av sommaren om det inte blev bättre. Men de trodde att det var sammanväxningar och det kan man inte göra något åt.
    det känns mindre och mindre faktiskt. känns riktigt skönt! tråkigt att det inte går över för dig, vänd dig till spec. mvc, det gjorde ju jag och fick hjälp direkt :)
  • EmmaE79

Hej! Ser att den här tråden har en tid på nacken, men jag skulle vilja veta hur fet gick för er som hade besvär efter kejsarsnitt. Det är nu 6 mån sen mitt snitt och upplever till och från att buken, mellan navel och snitt blir svullen och ömmar. Liksom som en värkande, stickande brännande känsla. Hur har det gått för er??? Läkarna gör inte mkt, skickar mig inte vidare:(//Emmis

Svar på tråden Fortfarande ont och svullen efter kejsarsnitt