Är det rätt att barn ska umgås med exkvinnor?
Min sambos ena dotter har nu börjat visa intresse av att ha sina småsyskon själv, tex gå på stan, sova över hos henne osv.
Detta gillar jag inte. Barnen är hennes halvsyskon och hennes mamma känner inte de barnen mera än typ vid lämning och hämtning av henne. Och för att storesystern ska kunna göra dessa saker med de små krävs en äldre person närvarande då hon själv fortfarande är för ung att ha eget ansvar över de små.
De har aldrig vistas där osv. Och känner inte mamman mera än att hon är deras storesysterns mamma och en person som orsakat problem. Mamman har orsakat många, många problem förrut i samband med umgängesrätten mellan pappan och dottern. Samt mamman och den avlidna mamman mer eller mindre "hatade" varandra. Mamman har heller aldrig tidigare kunnat acceptera detta, men nu har hon separerat från sin sambo( relativt styrande sådan, men mamman själv styr man inte så lätt och det fanns bråk redan innan han kom in i deras liv) och nu får dottern vistas hos oss mera samt nu är det helt okej att de små får umgås på deras "hemmaplan".
Små syskonens egna mamma lever inte och jag är "styvmamman" och vi börjar sakta men säkert bli en familj nu. De små barnen har redan många runt sig och är mycket trygga och sociala. Men jag anser det är mycket olämpligt och opassande att ytterligare föra in en vuxen kvinna i deras liv.
Mannen har redan givit sin tillåtelse till detta men egentligen vill han inte detta. Och han vet att barnens avlidna mamma skulle motsätta sig detta stark, hon skulle avsky det och ej tillåta det. Han vet också att jag inte gillar det, jag fixar det ärligt talat inte. Att en person som han egentligen tycker mycket illa om ska få någon form av relation till barnen mera än typ hej osv.
Men han tycker att "för barnens skull, för syskonkärlekens skull" ska barnen få vistas där. Men är det normalt? Är det normalt att vid en separation ska ens nya barn vistas i exets liv bara för att det finns syskon där? Tråkigt att "de nya barnen" inte vistas i de äldre barnens rum, hem osv. Men vad är "normalt"? Om pappan inte vill, om mamman inte vill, om den nya kvinnan och styvmamman inte vill. Ska man göra det "för barnens skull", "för syskonens skull"????
Ärligt talat och det har jag även sagt till min sambo. Vår relation kommer inte överleva detta. De "små barnen" är "mina barn" och jag vill inte ha in min mans ex i deras liv. Både pga tryggheten (inte ha så många vuxna kvinnor just nu i deras liv som andra kan förknippa som deras mamma och råka säga så.... "typ på stan, kan mamma hålla detta osv". De vet att deras mamma är död och har först nu "lärt sig att andra människor tror jag är deras riktiga mamma". Ska de igen? utsättas för sånt, 4 och 7 år gamla ju. Sen vill ju mannen inte detta egentligen ju och mamman (avlidna) skulle ju hatat det. Och jag, mitt hjärta krossas. Handlar om både barnens trygghet, familjen och självklart lite svartsjuka. Men då mest att "pinka sitt revir". Men det stora är, ska man "för barnens skull tillåta en sådan här sak?