• Moniqe1979

fråga ledighet från jobbet för att gå till BM; mamma OCH pappa

FINNS det något skrivet någonstans om NÄR man börjar vara förälder egentligen?

Blev allvarligt irriterad nyss när min chef poängterade för en av våra anställda att han inte hade RÄTT till att få vara ledig för att förlja med sin gravida fru till BM , men visst skulle möjligheten undersökas om killen kunde få semester iallafall. var just detta med Rätt till ledighet, det har man ju när barnet är fött osv men vet NÅGON vad som gäller under graviditetn, både för maman och papapn är jag intresserad av.

• Svar på tråden fråga ledighet från jobbet för att gå till BM; mamma OCH pappa
  • Cia o krabaten

Går inte det under läkarbesök trodde jag?

• Pickeli

Du som moder kan ta ut föräldraledigt 2 måndaer innan BF.

Vad som gäller för mannen är jag lite osäker på, jag antar att det är den dagen barnet blir fött.

Du måste anmäla minst 2 månader innan du ska vara ledig.

Så TROR jag att det är. Är hyffsat säker men inte 100.

Man har inte RÄTT till att vara ledig för att följa med sin partner till barnmorskan tyvärr, och skulle man ha rätt till FP så måste man som sagt anmäla det i god tid.

Google it!
  • luckyme83

när vi skulle gå på föräldrakurs så vet jag att sambon hade rätt att ta ut fp för de....
    men hur det är med andra barnmorskebesök vet jag faktiskt inte..
    min sambo har ändå bara följt med på ultraljuden och det har aldrig varit några problem för honom att få ledigt för det...

• Moniqe1979

Jag hade ju oxå tänkt mig det som läkarbesök och att det BORDE gälla lika för både mamma och pappa TYCKER jag men icke då.

• J W

När jag väntade första barnet, 04, så fick jag betald ledighet vid 2 tillfällen för barnmorskebesök... Enligt kollektivavtalet, Kommunal.

• Moniqe1979
    J W skrev 2011-01-10 10:43:00 följande:
    När jag väntade första barnet, 04, så fick jag betald ledighet vid 2 tillfällen för barnmorskebesök... Enligt kollektivavtalet, Kommunal.
    Hade du fått för fler vid behov eller tillät avtalet bara 2 betalda besök? 
  • Cia o krabaten
    Moniqe1979 skrev 2011-01-10 11:43:23 följande:
    Hade du fått för fler vid behov eller tillät avtalet bara 2 betalda besök? 
    Vi får aldrig betalda besök (Handels) men däremot att man har rätt att vara borta från jobbet.
  • sjuksyster

Sähär står det på försäkringskassan vad det gäller föräldrautbil. så det kanske inte gäller BM besök?!

"Mödravårdscentralen erbjuder ofta föräldrautbildningar när ni väntar barn. Båda de blivande föräldrarna kan delta samtidigt i utbildningen och få föräldrapenning för samma tid. Anmäl att du vill ta ut föräldrapenning till Försäkringskassan."

jag vet inte om jag var till hjälp men.

• Barbabok

Finns nog inte någon rätt för pappan. Jag får gå på bet. arbetstid men inte alla får (som gravida) utan måste ta komp. eller annan ledighet. Ofta beviljas 2 betalda besök. Finns inget stöd i föräldraledighetslagen iallafall.

• salta katten

Det skiljer sig mellan olika arbetsgivare. FP kan bägge föräldrarna ta ut för t ex föräldrautbildning.
    På min arbetsplats så går jag på alla MVC-besök och det som hör till (informationer, ultralujd etc) på betald arbetstid oavsett hur många de är.
    Jag jobbar statligt.
    Min sambo har följt med på alla besök (utom info hos sjukgymnasten för gravida kvinnor ) och han har gjort det på betald arbetstid - han arbetar privat i en väldigt mansdominerad bransch.

Svar på tråden fråga ledighet från jobbet för att gå till BM; mamma OCH pappa