OhDeanna skrev 2011-01-10 10:09:54 följande:
De familjehems-proffs jag har träffat avråder generellt från att ta emot placeringar när man har egna barn under 3 år. Men att det beror på hur familjen fungerar och hur sammansättningen blir.
De kompisar jag har vars föräldrar var familjehem tidigt, har berättat att de kände sig undanskuffade och svikna, eftersom de placerade barnen alltid hade större och "viktigare" problem än de biologiska, och att de placerade barnen ofta flyttade "just när man började tycka om dem".
Vi har ett barn och ett fosterbarn, nu är ett nytt biologiskt barn på väg och vi kommer definitivt inte ta emot fler fosterbarn på ett antal år. (Men hade vi inte blivit gravida så hade vi gärna gjort det.) Det är svårt att på förhand säga vad ens ork räcker till, och om man tar fel - tar emot ett placerat barn och så orkar familjen inte riktigt med den ombildningen - så får barnen i familjen, placerade såväl som biologiska, betala ett rätt högt pris för det.
Behovet av familjehem finns kvar om några år, jag lovar... ni har tid att vänta. Kanske kan ni börja med att anmäla er som kontaktfamilj, dvs att ett barn eller syskonpar kommer till er 1-2 helger per månad, för att börja få en bild av hur er familj påverkas?
(Plats och kärlek är jättebra att ge sina placerade barn, men man ska också ha energin att hantera kaos, konflikter, egna känslor, kontakter med biologiska föräldrar, osäkerhet kring framtiden, strida för rätt stöd från skola/BUP/vård osv osv. De är de sakerna som är jobbiga, inte att ta hand om barnen.)
Lycka till oavsett vad ni bestämmer er för.
SÅ HIMLA KLOKT SKRIVET!
Och precis som du beskriver det fungerar det!
Det är svår att "räcka till" till dom egna små och det placerade barnet!
I min värld nästintill omöjligt men precis som du säger så är det olika från familj till familj men jag håller helt med dig att man kanske ska vänta tills dom egna barnen blir lite större!
Man är inte mer än människa och kan omöjligt klona sig!
Och precis som du säger så är det så att dom" trasiga barnen" alltid kommer att finnas och tyvärr såsom vårat samhälle ser ut idag så blir dom också bara fler o fler o fler....man kan finnas till för dom senare!
Måste igen säga till dig att :
SÅ HIMLA KLOKT SKRIVET!