• Weird One

Leva på soc, tacka nej till jobb.

Scenario:

Någon i din omgivning får försörjningsstöd från socialen, alltså det är dennes enda inkomst.
    Du får sedan veta att vederbörnade tackat nej till jobberbjudande för att han eller hon inte anser det vara ett "värdigt" eller tillräckligt roligt jobb.

Anmäler du detta till soc?
    Eller låter du personen hållas?

Frågeställningen tar ingen hänsyn till om personen är din bästa vän, mamma eller bara ytlig bekant.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Leva på soc, tacka nej till jobb.
  • snillis

Jag skulle nog inte anmäla (trots att jag egentligen tycker att det är det rätta) men däremot skulle jag säga till personen ifråga vad jag tycker.

• Linda1976
    snillis skrev 2011-01-10 12:30:39 följande:
    Jag skulle nog inte anmäla (trots att jag egentligen tycker att det är det rätta) men däremot skulle jag säga till personen ifråga vad jag tycker.
    samma här.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Zunrose

Jag skulle inte anmäla visst det är fel att göra så men inte min sak att lägga mig i !
    finns säkerligen en andledning tex ja som ensamstående med ingen pappa i bilden kan inte vilket jobb som helst för beroende av dagis (går inte på soc)

• Adoniram

Jag hade låtit bli att anmäla, eftersom det bara ville ge en massa trubbel med myndigheterna.

Men jag hade haft ett allvarligt samtal med personen och öppet visat min stora besvikelse.

• lycklig90
    lennartsdotter skrev 2011-01-10 18:15:48 följande:
    Inte första gången. Då skulle jag ta ett snack med personen. Skulle det upprepas skulle jag anmäla.
  • TyskMamma

Nej jag anmäler inte.
    I Tyskland tex(där jag bor) är prostitution lagligt, och i praktiken skulle det betyda att om jag skulle leva på soc. och bli skickad till bordell för att praktisera, skulle jag inte få tacka nej till det jobbet och sitta fast i sexträsket.
    Och om jag skulle tycka att jag var "mer värd" än att sälja mig till andra slemmiga män, så skulle jag bli polisanmäld av någon grinig gubbe/kärring som tycker att de som går på soc, minsann ska vara tacksamma för det jobb de får....
    Alltså, tänk efter två gånger och kom ner från era jävligt höga hästar, snabbt innan ni själva bryter benen!

Vacker. Virrig. Vänsterhänt.
  • Butterscotch
    TyskMamma skrev 2011-01-10 19:05:46 följande:
    Nej jag anmäler inte.
    I Tyskland tex(där jag bor) är prostitution lagligt, och i praktiken skulle det betyda att om jag skulle leva på soc. och bli skickad till bordell för att praktisera, skulle jag inte få tacka nej till det jobbet och sitta fast i sexträsket.
    Och om jag skulle tycka att jag var "mer värd" än att sälja mig till andra slemmiga män, så skulle jag bli polisanmäld av någon grinig gubbe/kärring som tycker att de som går på soc, minsann ska vara tacksamma för det jobb de får....
    Alltså, tänk efter två gånger och kom ner från era jävligt höga hästar, snabbt innan ni själva bryter benen!
    I praktiken? Tyska arbetsförmedlingar tvingar alltså arbetslösa kvinnor att söka jobb som prostituerade?

I Sverige är prostitution också lagligt, men det är dåligt med bordeller. Inte aktuellt här alltså, och jag är fullkomligt övertygad om att det inte hade varit aktuellt ens om det funnits lagliga bordeller (jag gissar för övrigt att ts avser svenska förhållanden, och jobb såsom städjobb eller sopåkare). Man behöver ju inte överdriva sina skräckscenarion..
  • kentafinell

Nej, det går så mkt rykten så jag skulle inte lita på att det var sant...

• TyskMamma
    Butterscotch skrev 2011-01-10 19:27:59 följande:
    I praktiken? Tyska arbetsförmedlingar tvingar alltså arbetslösa kvinnor att söka jobb som prostituerade?

I Sverige är prostitution också lagligt, men det är dåligt med bordeller. Inte aktuellt här alltså, och jag är fullkomligt övertygad om att det inte hade varit aktuellt ens om det funnits lagliga bordeller (jag gissar för övrigt att ts avser svenska förhållanden, och jobb såsom städjobb eller sopåkare). Man behöver ju inte överdriva sina skräckscenarion..
    "överdriva skräckscenarion" kallar du det alltså?
    Har inte varje människa en individuell gräns för det som kränker dennes värdighet, och är det inte upp till individen att själv bestämma var dennes gräns bör dras?
    Vissa vill inte jobba som städerskor, vissa vill inte jobba med döda, andra vill inte jobba som prostituerade. Staten kan inte bestämma var gränsen går för då slutar vi som i Tyskland.
  • Butterscotch
    TyskMamma skrev 2011-01-10 19:49:01 följande:
    Har inte varje människa en individuell gräns för det som kränker dennes värdighet, och är det inte upp till individen att själv bestämma var dennes gräns bör dras?

Visst får man själv bestämma var ens egen gräns ska dras, men man kanske inte ska räkna med att bli försörjd av staten då.

Någon måste bestämma var den allmänna gränsen går - dvs vilka jobb som kan anses vara jobb som "alla" kan utföra - och den som bestämmer det bör vara den som betalar ut ersättningen. Vilka jobb det är bestäms nog till stor del av den allmänna opinionen, t ex tycker nog inte många att någon ska tvingas till prostitution, om vi ska fortsätta med det som exempel.

Jag har förresten inte svarat på frågan i ts: jag har lite svårt att sätta mig in i situationen, jag tror inte att någon jag känner är "i riskzonen" för att hamna hos soc. Jag skulle nog inte anmäla, men berätta för personen i fråga vad jag tycker om personer som lever på bidrag och samtidigt tycker sig kunna vara fisförnäma.

• lennartsdotter
    Vissa vill inte jobba som städerskor, vissa vill inte jobba med döda, andra vill inte jobba som prostituerade. Staten kan inte bestämma var gränsen går för då slutar vi som i Tyskland.
    Om man är för fin för "skitjobben" får man försörja sig på något annat sätt. Soc är till för de verkligt nödställda. Det är inte en alternativ försörjningsform.
  • Hedebris

annat, jag skulle tycka personen i fråga var en idiot och skulle snackat med den.. men ringa fk? kom igen...

• Zaria

Nej, däremot kanske jag pratar med den bekanta.

I de fall jag sett där vänner tackat nej till jobb pga de varit tråkiga har det legat andra saker bakom tex psykisk ohälsa, en tjej som visade sig ha odiagnosticerad ADD, hon har idag fått diagnos och med det blev hon en helt annan människa när hon kunde förstå sig själv, idag läser hon på högskolan.

Tror knappast det hjälpt i det fallet att anmäla/sätta dit henne.

• Memmii

Beror på hur starka band man har till kompisen, men vid upprepade ggr hade jag definitivt gjort det.

• Memmii

Människor som tvingas gå på socbidrag och får ett erbjudande om jobb, och sen dessutom tackar nej, tycker jag är skandal. Inte fan ska dom leva på våra pengar bara för dom är högfärdiga/snobbar/lata - you name it. Det tycker jag verkligen inte!

• Gentleman
    Weird One skrev 2011-01-10 11:33:04 följande:
    Scenario:

Någon i din omgivning får försörjningsstöd från socialen, alltså det är dennes enda inkomst.
    Du får sedan veta att vederbörnade tackat nej till jobberbjudande för att han eller hon inte anser det vara ett "värdigt" eller tillräckligt roligt jobb.

Anmäler du detta till soc?
    Eller låter du personen hållas?

Frågeställningen tar ingen hänsyn till om personen är din bästa vän, mamma eller bara ytlig bekant.
    Jag accepterar beslutet. Om folk vill leva på socialbidrag så låt dom, inte är det ett liv som jag skulle vilja leva i alla fall.
  • Gentleman
  • Zur Farbenlehre

Jag blandar mig inte i andra människors liv (om det nu inte handlar om liv och död, lidande) så nej skulle aldrig anmäla men om man nu vill förstå varför så kan man väl fråga om vilka anledningar ligger bakom ett sådant val. Jag har respekt för individen först och främst och vill inte vara den som sätter krokben eller hindrar människor på
    något sätt. Det skulle inte finnas något värre än att bli den som förstört en människas liv när myndigheten sväljer
    de levande.

• adina01

Om det inte var ett arbete som utannonserats på platsbanken skulle jag inte anmäla.

Svar på tråden Leva på soc, tacka nej till jobb.