• RosaGlitter

Ge mig hopp. Någon med "svår" PCOs som blivit gravid "av" viktnedgång?

Som rubriken säger..
    Känner mig rätt hopplös för tillfället.. Kämpar med vikten som tycks sitta otroligt hårt samtidigt som jag kämpar och sörjer för de barn som aldrig kommer.. Vad har jag att kämpa emot!? Hur många har det släppt för efter viktnedgång? Hur mycket har du behövt gå ner då!?
    Ge mig hopp!!

• Svar på tråden Ge mig hopp. Någon med "svår" PCOs som blivit gravid "av" viktnedgång?
  • stella03

Tack!

Jag hade aldrig mens när jag var som överviktigast, alltså ingen ägglossning, när jag gick ner i vikt så hoppade både ägglossning och mens igång och jag fick det som man ska ha det, en gång/mån. Skäggväxt på hakan har jag fortfarande, tyvärr ett symtom som inte försvunnit. Det mesta fettet sitter på buken och har alltid gjort det. Lycka till och kämpa med vikten, det är helt klart värt det. Har du mycket du måste gå ner? Kanske en gbp kan vara något i såfall...jag har inte ångrat mig en sekund. Lycka till!

• RosaGlitter

Låter lovande, även om ja önskat att du sagt att ditt hak-hår försvunnit.... Ibland hataar jag mitt så mkt att jag vill skära bort hela hakan... Näää inte riktigt men ibland är de sååå tungt!! :(
    Jag har ca 40 kg kvar att gå ner...
    En op. är inte lämplig i dagsläget men har jag inte gått ner minst hälften av mina kilon i början av nästa år så ska jag tänka om....
    Härigt att du inte ångrar dig.. Så de ska va!! :)
    Tack desamma :)

• gedansk

hej

Jag gick ner 20kg för att komma till ett BMI på 30 innan IVF, det tog tid men det gick. Jag räknade vare 0.5kg som en vinst bara för att det inte skulle kännas oöverstigligt. Jag började smått med riktig frukost (gröt) och cykla till mitt dåvarande arbete total 15-20 min /dag, små, små förändringar. Jag tror att det var en förenning av långvarig stress och övervikt som satte käppar i hjulet. Ett tips till som jag kommer köra nu är att göra färdiga lådor och ställa mobilen så att jag äter på bestämnda tider, regelbundet.

Min solskenshistoria:

3års försök med att få barn: Pergotime/pragnyl 3ggr, 3 IUI men insemination 3dagar i rad i den cykel, akupunktur, Metformin. En spontangraviditet som blev missfall (MA). 1 IVF vilket gav två ägg att använda, första insättningen misslyckades en till frysen. Återinsättning av det frysta ägget som blev tvillingar!!! Det blev en pojke och en flicka och förmodligen lyckades vi pricka in en själv och återför det frysta ägget sammtidigt, helt galet!! Här försöker vi månad efter månad och så när vi inte ens försöker så blir det två.

Lycka till : )

• Frugan79

Ni som har gått ner i vikt och återfått er mens, vid vilket bmi kom mensen tillbaka? Har gått ner 20 kg och är på bmi 26.5 men mensen har inte kommit tillbaka tyvärr. Vet att man bör ligga mellan 20-25 så jag har en bit kvar men det e ju retligt när man gått ner så mycket utan att det händer nåt

• gedansk
    Frugan79 skrev 2011-03-01 18:56:36 följande:

Ni som har gått ner i vikt och återfått er mens, vid vilket bmi kom mensen tillbaka? Har gått ner 20 kg och är på bmi 26.5 men mensen har inte kommit tillbaka tyvärr. Vet att man bör ligga mellan 20-25 så jag har en bit kvar men det e ju retligt när man gått ner så mycket utan att det händer nåt

Hur ser din hormonvärden ut? jag hade mens men det var väldigt oregelbunden.
  • stella03

Min mens kom nog tillbaka vid BMI 40 kanske, jag har nu ''BMI 31 och är gravid igen, helt av mig självt. Lycka till!

• Lick it up

Jag gick ner 30 kg och blev gravid efter 3 år utan att vi lyckats men sen har det varigt svårt också för mig att bli gravid

• flumhum

hur har ni lyckats gå ner så mycket är ni flesta op? eller har ni fått hjälp på annat vis?
    jag har fått recomendation av en vårdcentral läkare att göra en op men min pcos gyn säger absolut nej till en gbp op. mitt bmi är 38 så jag har ca 20 kilo till innan det är nere på 30,,

finns det någon annan diet som funkant för er än lchf? för den funkar inte på mig:P..

Mvh

• gedansk
    flumhum skrev 2011-03-05 18:13:41 följande:
    hur har ni lyckats gå ner så mycket är ni flesta op? eller har ni fått hjälp på annat vis?
    jag har fått recomendation av en vårdcentral läkare att göra en op men min pcos gyn säger absolut nej till en gbp op. mitt bmi är 38 så jag har ca 20 kilo till innan det är nere på 30,,

finns det någon annan diet som funkant för er än lchf? för den funkar inte på mig:P..

Mvh
    hej

Mat, motion tid och tålamod. LCHF funkade inte för mig då jag äter vegmat och fixade inte de stora mängderna fett och lite frukt, grönt, gröt och fiberikt bröd.
    GBP är alltid förenad men en risk gällande sövningen och själv ingreppet, kan du gå ner på egen hand så är det att föredra. Jag började på BMI 34.7 och är i dag på 28.4 och skulle vilja gå ner 10kg till så att mitt BMI blir 25. Det jobbigaste är sötsuget, älskar choklad.
  • flumhum
    gedansk skrev 2011-03-05 21:47:23 följande:
    hej

Mat, motion tid och tålamod. LCHF funkade inte för mig då jag äter vegmat och fixade inte de stora mängderna fett och lite frukt, grönt, gröt och fiberikt bröd.
    GBP är alltid förenad men en risk gällande sövningen och själv ingreppet, kan du gå ner på egen hand så är det att föredra. Jag började på BMI 34.7 och är i dag på 28.4 och skulle vilja gå ner 10kg till så att mitt BMI blir 25. Det jobbigaste är sötsuget, älskar choklad.
    ja sötsuget är värst. det är det som är det jobbigaste. motion och bra mat är enkelt om inte de förbaskande söt suget skulle finnas.
  • JWN
    flumhum skrev 2011-03-06 08:59:33 följande:
    ja sötsuget är värst. det är det som är det jobbigaste. motion och bra mat är enkelt om inte de förbaskande söt suget skulle finnas.

Då skulle jag vilja tipsa om ett kosttillskott : carobextrat. Det hjälper till att stabiliera blodsockret och tar bort sötsuget.......finns att köpa på nätet och i hälsokostaffärer. Det kan ta upp till 6-8 veckor innan man tycker att det hjälper, men jag har bara postivtiva erfarenheter.
    Och på sitt sätt underlättar en viktnedgång..
  • flumhum
    JWN skrev 2011-03-06 12:43:58 följande:
    Då skulle jag vilja tipsa om ett kosttillskott : carobextrat. Det hjälper till att stabiliera blodsockret och tar bort sötsuget.......finns att köpa på nätet och i hälsokostaffärer. Det kan ta upp till 6-8 veckor innan man tycker att det hjälper, men jag har bara postivtiva erfarenheter.
    Och på sitt sätt underlättar en viktnedgång..
    det ska jag verkligen kolla upp.
    har du testat det? funkar det bra? 
  • JWN
    flumhum skrev 2011-03-07 10:16:50 följande:
    det ska jag verkligen kolla upp.har du testat det? funkar det bra? 

Japp det har jag gjort och jag tyckte att det hjälpte. Jag blev mindre sugen, visserligen gick jag över till lchf kost samtidigt och det i sig ger ett mindre sug. Men jag är helt övertygad om att carobextratet hjälpte till.
  • flumhum
    JWN skrev 2011-03-08 19:37:36 följande:
    Japp det har jag gjort och jag tyckte att det hjälpte. Jag blev mindre sugen, visserligen gick jag över till lchf kost samtidigt och det i sig ger ett mindre sug. Men jag är helt övertygad om att carobextratet hjälpte till.
    då ska jag ge dem en chans iaf:P kan ju inte skada, tack för tipset!
  • Tessan1980

Hejsan! Får jag lov att ställen dum fråga. Fick den 9/2 reda på att jag har PCO. Haft mens relativt regelbundet ändå, kunnat slå på 2-3 dagar. Men min undran då är vad är skillnaden mellan l,"lätt" pco och "svår" pco (som detta forum kallas)

Hälsn Tessan

• Emelie 1987

Hej kära ts

Jag födde våran undebara dotter via ks i augusti för snart 2år sedan, vad tiden går fort

Jag kämpade som dig med vikten efter många nedslag av medicinerna av piler och sprutor,

jag gick ner 10kg och tog paus ifrån allt vad som hette sjukhus under jul helgerna,
    jag lyckades mot all häpnad gå ner i vikt och samtidigt bli gravid under pausen
    lyckan var total, så ge inte upp

jag vet de låter klyshigt att säga man ska gå ner i vikt osv, men det hjälpte mig iaf jag trodde ALDRIG det
    efter nästan 4års kämpande, kram

Svar på tråden Ge mig hopp. Någon med "svår" PCOs som blivit gravid "av" viktnedgång?