• VickiLee

Från start till mål ???

Hej
    Då vi är precis i början av vår resa funderar man på hur länge det tar innan vi når slut-destinationen. När står vi på arlanda med vår efterlängtade guldklimp.

Hur lång tid har det tagit för er, start till målHjärta 

Sällan man önskar att tiden gick snabbare, men herre gud.......ticka på

DrömmerBabyGlad

• Svar på tråden Från start till mål ???
  • MammaSusan81

Just ja glömde skriva att vi åkte till lillebror även i sept-09

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • Miss TN

Sen vi började med första steget till adoption är det måååånga år. Vi ska precis börja att göra vårt tredje medgivande så vi har haft "rätt att adoptera" i fyra år nu. Vi skickade vår ansökan till Bolivia för 3 år sedan och väntar fortfarande. Vi och tre familjer är kvar och det borde inte ta så lång tid till. Organisationerna kan ALDRIG lova hur lång tid det tar. Vad som helst kan hända i ALLA länder. Förbered er på det längsta så blir det bara positivt om det sker tidigare.

Lycka till

• en glad
    fabbemam skrev 2011-01-10 19:38:39 följande:
    Hej
    För oss tog det två år att få börja med medgivande utredningen sen har det gått fort:
    Juli -10  Utredningen startar
    Sept -10 Vi får medgivande genom ordförandebeslut
    Okt -10 vi får barnbesked
    13 feb åker vi till Kina
    21 feb får vi vår son
    2 mars ska vi förhoppningsvis stå på Arlanda hela familjen!

MVH
    Fabbemam
    Tur hade ni, för det är inte förenligt med svensk lag att få medgivande genom ordförandebeslut! Men det är ju passé nu när ni fått nytt beslut om samtycke till adoptionen! Så - GRATTIS o lycka till i Kina!!
  • fabbemam
    en glad skrev 2011-01-12 00:19:35 följande:
    Tur hade ni, för det är inte förenligt med svensk lag att få medgivande genom ordförandebeslut! Men det är ju passé nu när ni fått nytt beslut om samtycke till adoptionen! Så - GRATTIS o lycka till i Kina!!
    Va?????
    enligt både utredare och organisationer så går det lika bra med ett orförande beslut som nämnd beslut, naturligtvis var det socialnämndens ordförande. ivilken lag står det att det inte är lagligt?

undrande hälsningar
    fabbemam
  • Nystart

Jag är VERKLIGEN ingen expert men jag tror Socialtjänslagen (kap 12?) säger att en särkskild utsedd avdelning, ett arbetsutskott, får ta beslutet. Men som jag förstår det ska den bestå av ledamöter (alltså fler än en) från ordinarie nämnd.

• fabbemam
    en glad skrev 2011-01-12 00:19:35 följande:
    Nystart skrev 2011-01-12 14:22:37 följande:
    Jag är VERKLIGEN ingen expert men jag tror Socialtjänslagen (kap 12?) säger att en särkskild utsedd avdelning, ett arbetsutskott, får ta beslutet. Men som jag förstår det ska den bestå av ledamöter (alltså fler än en) från ordinarie nämnd.
    HEj
    Ok, jag tror det är så att detta utskott i min kommun kallas nämnd. När man röstar i nämnder eller föreningar är det (tror jag) så att om det blir jämt antal röster i en omröstning så är det ordföranden som bestämmer. Jag tror att han/hon alltid har sista ordet i ett beslut.

Detta intresserar mig verkligen är det någon annan som VET vad som gäller?

Mvh
    Fabbemam
  • TomMon

Vi blev medlemmar i BFA i februari 2009. Hösten 2009 gick vi föräldrautb. Våren 2010 startade utredningen. Nu i februari 2011 ser det ut som att vi kan skicka våra papper till Taiwan. Efter det vet man inte, men i nuläget tar det ca 1.5 år till efter det.

Så om allt blir som statistiken ser ut just nu så tar alltihop ca 3.5 år...

/TomMon

• en glad

Här framgår vilka beslut som FÅR delegeras. (SOL 6 kap 12§ = medgivande, nämns alltså inte utan måste beslutas i nämnd!):

Socialtjänstlagen 5 § Uppdrag att besluta på socialnämndens vägnar får när det gäller föräldrabalken avse endast uppgifter som anges i följande lagrum
    – 1 kap. 4 och 9 §§ föräldrabalken,
    – 2 kap. 1, 4–6, 8–9 §§ föräldrabalken, dock inte befogenhet enligt 9 § att besluta att inte påbörja utredning eller att lägga ned en påbörjad utredning,
    – 3 kap. 5, 6 och 8 §§ föräldrabalken,
    – 6 kap. 6 §, 14 a § andra stycket och 15 a § tredje stycket föräldrabalken,
    – 6 kap. 15 c § tredje stycket föräldrabalken,
    – 6 kap. 19 § föräldrabalken när det gäller beslut att utse utredare i mål och ärenden om vårdnad, boende eller umgänge,
    – 7 kap. 7 § föräldrabalken när det gäller godkännande av avtal om att underhållsbidrag ska betalas för längre perioder än tre månader,
    – 11 kap. 16 § andra stycket föräldrabalken.

• fabbemam
    en glad skrev 2011-01-12 17:53:22 följande:

Här framgår vilka beslut som FÅR delegeras. (SOL 6 kap 12§ = medgivande, nämns alltså inte utan måste beslutas i nämnd!):

Socialtjänstlagen 5 § Uppdrag att besluta på socialnämndens vägnar får när det gäller föräldrabalken avse endast uppgifter som anges i följande lagrum
    – 1 kap. 4 och 9 §§ föräldrabalken,
    – 2 kap. 1, 4–6, 8–9 §§ föräldrabalken, dock inte befogenhet enligt 9 § att besluta att inte påbörja utredning eller att lägga ned en påbörjad utredning,
    – 3 kap. 5, 6 och 8 §§ föräldrabalken,
    – 6 kap. 6 §, 14 a § andra stycket och 15 a § tredje stycket föräldrabalken,
    – 6 kap. 15 c § tredje stycket föräldrabalken,
    – 6 kap. 19 § föräldrabalken när det gäller beslut att utse utredare i mål och ärenden om vårdnad, boende eller umgänge,
    – 7 kap. 7 § föräldrabalken när det gäller godkännande av avtal om att underhållsbidrag ska betalas för längre perioder än tre månader,
    – 11 kap. 16 § andra stycket föräldrabalken.

Konstigt att varken organisationen elle Socialtjänsten känner till det...
    Hoppas at det inte ställer till några bekymmer. Nu tycker jag att vi lämnar detta och återgår till trådens ämne. Jag vill samtidigt be VickyLee om ursäkt för att vi "spårat ur"

MVH
    Fabbemam
  • en glad
    fabbemam skrev 2011-01-12 21:22:38 följande:
    Konstigt att varken organisationen elle Socialtjänsten känner till det...
    Hoppas at det inte ställer till några bekymmer. Nu tycker jag att vi lämnar detta och återgår till trådens ämne. Jag vill samtidigt be VickyLee om ursäkt för att vi "spårat ur"

MVH
    Fabbemam
    organisationen behöver ju inte känna till socialtjänstlagens handläggningsrutiner (de är väl nöjda bara de får ett beslut?!)- men socialtjänsten tycker man ju borde ha den kunskapen - särskilt den ordförande som tar ett beslut utan laglig grund .... mitt sista inlägg i denna fråga ....
  • Lotte

Ganska exakt 2 år men vi adopterade syskonpar vilket troligen snabbade på vår process

• minaunderbarabarn

Första sonen så kontaktade vi socialen för anmälan februari -06,
    utredningen började juni-06
    medgivandet fick vi i oktober -06,
    papprena gick i väg till Kina december -06
    matchade maj -07
    vi fick vår son november -07
    totalt 21 månader
    Andra sonen
    utredningen började oktober -08
    medgivandet kom februari -09 
    papprena gick i väg mars -09