• poirot

Vad anser ni om det Peter Englund skrev om Björn Ranelid?

Såhär skrev Peter Englund i sin blogg: 
    "Noterar att Björn Ranelid uppmanat mig att följa hans exempel och delta i dokusåpor. Det kommer inte att ske. Däremot har jag inga invändningar mot att han gör så själv. Allt som håller Ranelid borta från skrivandet välkomnas."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser ni om det Peter Englund skrev om Björn Ranelid?
  • Snooze

...och så glömde du annat: "Jag kunde inte bry mej mindre"

• poirot
    Snooze skrev 2011-01-10 20:53:44 följande:
    ...och så glömde du annat: "Jag kunde inte bry mej mindre"
    Det går in under alternativet "orkade du inte skriva fler alternativ din subba?"
  • Linda1976

För det första är ju Let´s Dance ingen dokusåpa, och för det andra så borde Englund bjuda upp Ranelid till en stilla vals mitt på Sergels Torg. Vad hände med att bjuda på sig själv... Han är ju bara för träig.

Ok att Ranelid har kanelbullefrilla och pratar ranelidska, men han är faktiskt lovley. Man kan inte annat än älska honom. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Snooze
    poirot skrev 2011-01-10 20:54:49 följande:
    Det går in under alternativet "orkade du inte skriva fler alternativ din subba?"
    Okej, köper det
  • Linda1976

Lovely menar jag

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Queenie70

Tyckte det var kul och tycker vidare att Ranelid är en oläsbar humorbefriad surpuppa.

• Atamon

Tror nog att Peter Englund är lite sur, han skulle nog själv vilja ta en dans...

• mamzer
    Linda1976 skrev 2011-01-10 20:57:16 följande:
    Ok att Ranelid har kanelbullefrilla och pratar ranelidska, men han är faktiskt lovley. Man kan inte annat än älska honom. 
    Jodå, jag har lyckats ta mig igenom större delen av mitt vuxna liv med som bäst ett ointresse och som mest ett obehag inför Ranelid. Flört
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Carro W
    Queenie70 skrev 2011-01-10 21:17:43 följande:
    Tyckte det var kul och tycker vidare att Ranelid är en oläsbar humorbefriad surpuppa.
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • dessan59

skrev att det är alltid fel att vara taskig.Men jag tycker inte om Ranelid, förstår inte varför karln är så mycket i TV och i Media(Tidningar). En fruktansvärd självgod och uppblåst människa, som bara vill stå i  rampljuset, en narssisist helt enkelt

• Raskask

Jag gillar Ranelids böcker men är inte speciellt intresserad av människan som tvpersonlighet så jag tyckte det var tråkigt. Speciellt tråkigt eftersom jag annars brukar gilla vad Englund skriver. Så jag känner mig väldigt tråkig själv just nu.

• Livisu

Inte kul men okej. Dock kanske på gränsen för vad som är lämpligt för en ständig sekreterare för Svenska Akademin...

• Queenie70
    Raskask skrev 2011-01-11 11:40:42 följande:
    Jag gillar Ranelids böcker men är inte speciellt intresserad av människan som tvpersonlighet så jag tyckte det var tråkigt. Speciellt tråkigt eftersom jag annars brukar gilla vad Englund skriver. Så jag känner mig väldigt tråkig själv just nu.
    Ja det är lite torrt onekligen.
  • Göteborgsmamman75

Jag tror att det är för han är så känslig som folk tycker det är kul att mobba just Ranelid.

Han tar åt sig liksom. Medans hade någon sagt åt GW Persson att han borde sluta skriva hade GW förmodligen hållt med men fortsatt skriva ändå bara för att jävlas.

Men Ranelids överkänsliga reaktion gör ju att folk fortsätter håna honom. Det är ju taskigt eftersom han så tydligt inte kan ta sådant som offentliga personer tvingas utstå ibland.

• klurifax

Jag ogillar Ranelid, men tycker ändå att Englund inte borde uttryckt sig som han gjorde, med tanke på vilken stol han sitter på...

• Queenie70
    klurifax skrev 2011-01-12 20:05:42 följande:
    Jag ogillar Ranelid, men tycker ändå att Englund inte borde uttryckt sig som han gjorde, med tanke på vilken stol han sitter på...
    Själv tycker jag det är på sin plats att kanske mjuka upp dessa stolar med en och annan pruttkudde eller nåt. Finns ingen anledning att det inte ska finnas utrymme för humor även där. Att ta sitt uppdrag seriöst innebär inte att man inte kan få skoja till det ibland. Så mycket lättsammare då.
  • mamita64
    Queenie70 skrev 2011-01-12 20:21:36 följande:
    Själv tycker jag det är på sin plats att kanske mjuka upp dessa stolar med en och annan pruttkudde eller nåt. Finns ingen anledning att det inte ska finnas utrymme för humor även där. Att ta sitt uppdrag seriöst innebär inte att man inte kan få skoja till det ibland. Så mycket lättsammare då.
    Jag håller med dej
    Jag var inne på Englunds blogg och läste för attse själv om det var allt han sagt eller om de hade tagit " det gottaste" bara till tidningen. Och jag måste säga att jag läste vad han skrivit och skrattade, vilket Ranelid också borde ha gjort istället för att tolka in så mycket mer i det som stod där.
    Ranelid borde, nu så gammal som han är, förstå att det är barnsligt att säga att man ska trycka upp någon mot en vägg och med vänster arm för det orkar man ( minsann) eller att säga att man ska lämna tillbaka sina priser, de man fått från akademien, för att nästa dag säga att nja det var i teorin det. Det är barnsligt att säga att man ska använda mkt tid till att ställa till det för Englund, så att hans matkonto blir så litet..... Jag menar det borde väl glädja Englund för det tar ju ännu mer tid från ranelids skrivande
    Jag satt och såg dikumentären 100 dagar idag, om sverigedemokraternas första dagar i riksdagen. De är precis som Ranelid, allt någon säger till eller om dem uppfattar de som kränkande. Kanske de skulle gå samman
  • Miss Cee

Sista alternativet... ;)

Jag håller med PE om att Ranelid ständigt och jämt slänger iväg kritiska och gnälliga kommentarer mot allt och alla, men börjar skrika mobbing om någon dristar sig till att svara. Så ja, jag tycker att PE har all rätt att komma med sin kommentar. den var dessutom kul.

Däremot så tycker jag att det hade varit lämpligare om han INTE skrivit den på akademiens hemsida, eftersom det då kan tolkas som att det är hans ämbete och inte han som enskild person som står bakom kommentaren.

Svar på tråden Vad anser ni om det Peter Englund skrev om Björn Ranelid?