• SilverEmma

Om du ser detta i en butik...

...en helt vanlig butik där man kan köpa smycken. Vad gör du?
    " target="_blank">

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 20:54
    FN:s barnkonvention säger

"I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. "

Lagen om misshandel (1/2)
    Man gör i lagtexten ingen skillnad mellan misshandel och barnmisshandel utan bådadera regleras i brottsbalkens (BrB) 3:e kapitel.
    § 5:

Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

-------

Jag är ingen perfekt förälder, men mina barn har rätt till sina egna kroppar och INGEN ska ta den rätten ifrån dem.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du ser detta i en butik...
  • Sunkiissed
    Benedikte skrev 2011-01-19 09:11:24 följande:
    Då tycker vi olika om det med. Jag tror inte din man hade blivit dömd för misshandel om han piercat dina öron.
    Okej.

Om jag var vaken då och han höll i mig? Säg att jag inte känner någon smärta nu heller, men inte vill ha dem?
    Är det misshandel då? Eller kan jag inte anmäla honom för något fast han kör nålar genom min hud? 
  • Bellsam
    Benedikte skrev 2011-01-18 15:06:58 följande:
    Ett jack ass practical joke. Jag skulle inte köpa att någon blev kränkt eller kände sig misshandlad faktiskt.
    Jag hade blivit oerhörd förbannad och kränkt och jag tror faktiskt att man kan bli dömd för det om det finns vittnen till det osv.
  • kornberoende

Åh stackars bebis, klarar inte av att höra bebisgråt utan att bli alldeles tårögd. :( Jag hade inte sagt nåt men hade gått därifrån DIREKT med tårar i ögonen.

• SilverEmma

Memmii - kan du ge fan i att spamma trådar med detta inlägg? Det är så många som sagt åt dig att det inte är ok, när ska poletten trilla ner?

• Anna Lisa

Usch, varje gång jag ser ett litet barn som är piercade i öronen känner jag avsmak. Jag gillade inte filmerna där dom gör illa spädbarnen med detta skit.
    Det borde vara olagligt. Det borde införas en åldersgräns på detta.

• Gotlandstösen

Folk som piercar öronen på sina små bebisar är fan dumma i huvudet på riktigt. En jävla fet käftsmäll är vad ni skall ha..äckligt!

• luckynumber

Jag förstod ju vad klippet skulle handla om och tänkte först, utan att ha tittat att jag inte skulle bry mig men när jag väl kikade iallafall så kom jag bara tills det att bäbisen började gråta, huvva vad arg jag skulle bli om jag såg det men jag vet inte alls hur jag skulle reagera, skulle nog bara stirra!

• Miss Obsessive

Jag anser inte att det är lika med barnmisshandel att pierca öronen på så små barn, det hade varit skillnad om barnet varit några år och mer medvetet om vad som händer och då blivit tvingad mot sin vilja.
    Däremot så har jag noll förståelse för varför man tar hål i öronen på så små barn, det finns verkligen ingen anledning alls till att göra det så tidigt  istället för att vänta tills barnet är så pass stort att hon kan välja själv.
    För övrigt så ser öronpiercing på så små barn för jävligt ut..  

• GulTussilago

Jag tycker att det kan vara gulligt med småtjejer med örhängen, MEN jag tycker att barnen själva ska få välja om de vill eller inte = jag tycker att det är fel att pierca småbarn!

Jag själv fick hål i öronen när jag var 4 (och hade tjatat på mina föräldrar ett tag)
    Min dotter är snart 6 år och har inte hål i öronen. Skulle hon vilja ha det skulle hon nog få det, men för mig får hon gärna vänta tills hon är typ 12

Svar på tråden Om du ser detta i en butik...