Behaviorism-barnuppfostran eller hunddressyr?
Jag har fått uppfattningen att behaviorism i allmänhet ses som någonting negativt, förlegat och kontroversiellt och skulle vilja veta lite mer hur andra föräldrar tänker om detta. Är det barnuppfostran eller hunddressyr? Själv har jag mest positiva erfarenheter av tillämpad beteendeanalys (som har sitt ursprung i behaviorismen), även om jag var väldigt tveksam innan vi började använda oss av det på vår autistiska son. Vi har nu tillämpat det dygnet runt i princip i två års tid och jag är rätt övertygad om att det har räddat vår familj och att det givit vår son en ökad möjlighet till ett lite självständigare liv.
När sonen fick sin diagnos vid 23 månader hade han en mental ålder på ett år. Han kunde inte prata, var ofta innesluten i sin egen lilla värld och hade kraftigt självskadebeteende. Psykologen trodde att han förmodligen hade en generell utvecklingsstörning också eftersom han låg så mycket efter. Men hon rekomenderade oss intensiv beteendeterapi och vi nappade på det. Med hjälp av registrering, analys, beteendemodifikation och belöningssystem lärde vi sonen att kommunicera istället för att slå sönder huvudet varje gång han blev avbruten i en rolig aktivitet eller ville få uppmärksamhet. Som fyraåring kan han numera förhandla, protestera och tala om vad han vill eller varför han är arg/ledsen. Han pratar i långa meningar, har börjat läsa, kan med lite hjälp klä av sig och på sig, går på toa och har börjat leka smått med andra barn. Framförallt har han slutat att skada sig själv.
Givetvis får syskonen också en släng beteendeanalys eftersom det är förhållningssättet i vår vardag . Vår normalstörda fyraåring får tex. också lite belöningar i form av teckenekonomi och en massa positiv förstärkning för att klä på sig själv eller klippa håret (som han avskyr), även om det inte är lika extremt som med brodern.
I mina ögon har de behavioristiska metoder som jag använt absolut inte varit kränkande för barnen. Jag tycker inte heller det har varit i närheten av hunddressyr och jag känner inte att jag har "drillat barnen till lydnad". Mina barn är inte lydigare än andras och de saknar absolut inte förmåga att tänka själva eller att förhandla. Till min stora förvåning är heller inte time out så vanligt som jag trodde inom tillämpad beteendeanalys. Vi har aldrig ens varit i närheten av att använda det. Det rekommenderas att användas i vissa specialfall och då väldigt begränsat, endast med experthandledning och helst inte avskiljande. Som ni förstår så har jag alltså svårt att få ihop bilden av tillämpad beteendeterapi som någonting negativt och skadligt och jag är därför lite intresserad av andra människors tankar, erfarenheter och uppfattning om behaviorism eller beteendeterapi.