• Annelie68

Kontakta politikerna ensamma mammor! Se svar

Hej alla ensamstående

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 00:13
    Oj.. tryckte fel..Det gäller även ensamstående pappor såklart!

Jag ville bara dela med mig med ett svar jag fått på ett mail till Maria Larsson, som det nu kom ett svar ifrån Göran Hägglund. Jag har varit i kontakt med honom en gång tidigare och han verkar i alla fall vilja lyssna!
    Till er andra ensamstående mammor och pappor som kämpar varje dag, snälla, skriv ner era tankar och sänd in till politikerna. Meddelande kan man skicka till dem via www.regeringen.se/sb/d/1474 - klicka på den du vill sända meddelande till och då får du upp en sida med deras uppgifter och mål - och där kan man skicka e-post till.. (via registrator).
    Skriv ner era tankar och era funderingar - kom med smarta lösningar till dem - tips och råd på hur det skulle kunna vara så kanske det någongång händer någonting och något bidrag höjs - för hur det än är, även om vi inte vill leva på bidrag så tvingas vi till det med dagens regler gällande bostadsbidrag och det futtiga underhållsbidraget. Varför är t ex inte barnbidraget inkomsprövat och med ett litet extra bidrag till ensamstående? Skriv och försök påverka.

Här följer svaret jag fick:
    S2010/9216/Sr

Hej Annelie,

Ett varmt tack för ditt nya brev. Du skrev ursprungligen till min kollega barn- och äldreminister Maria Larsson, men eftersom den ekonomiska familjepolitiken hör till mitt ansvarsområde är det återigen jag som svarar dig.

En viktig drivkraft för mig som socialminister är att alla barn får möjlighet att växa upp i trygghet. Det gäller självklart även barn med ensamstående föräldrar. På detta område är Sverige också i mångt och mycket ett föregångsland. Vi har ett flertal stödsystem som underlättar vardagen för ensamstående föräldrar. Det handlar till exempel om barnbidrag, bostadsbidrag och systemet med underhållsstöd. Vi har också en offentligt finansierad vård och tandvård samt en väl utbyggd och subventionerad barnomsorg - vilket är viktigt.

Men självklart finns det alltid förbättringar som kan göras, och det finns fortfarande många familjer som lever med knappa ekonomiska resurser. Jag vill därför understryka att det är värdefullt för mig som socialminister att få ta del av tankar och berättelser. Jag kommer att ta med mig de synpunkter du tar upp i ditt brev i mitt fortsatta politiska arbete.

Jag vill avslutningsvis be om ursäkt för att länken till information om Utredningen om ekonomi och föräldrasamarbete vid särlevnad var felaktig. Under nedanstående länk ska du emellertid kunna hitta information om utredningen på regeringens hemsida.
    www.regeringen.se/sb/d/108/a/127702

Det finns också en möjlighet att lämna sina synpunkter direkt till utredningen.
    www.sou.gov.se/sarlevande/index.htm

Utredningen ska redovisas senast den 1 juni 2011.

Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva.

Stockholm i januari 2011

Med varma hälsningar

Göran Hägglund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 00:15
    Mitt mail som jag fick svar på löd:
    Hej Maria. Jag skrev ett mail till Göran Hägglund i maj månad i år och fick svar i september. Detta mail handlade bl a om försäkringskassans sätt att räkna fram bostadsbidrag, att det endast är tillåtet att ha en hyra på 5 300 för att få bostadsbidrag med den inkomst jag jag. Jag tog även upp frågan om varför inte underhållsbidraget räknats upp med inflationen och att pappor som avsagt sig umgänge inte blir ekonomiskt ansvariga för detta.

I svaret angav han bland annat "Regeringen har därför tillsatt en samlad utredning, som ur ett barnperspektiv ska titta närmare på de bidragsregler som påverkar barn till särlevande föräldrar. Utredningen om ekonomi och föräldrasamarbete vid särlevnad har i uppdrag att se över bland annat hur särlevande föräldrar samarbetar i frågor som rör försörjning och omsorg om barnet samt hur föräldrarna väljer att fördela detta ansvar för barnet mellan sig. Utredningen ska också belysa vilka faktorer som påverkar ansvarsfördelningen mellan föräldrarna samt behovet av hjälp- och stödinsatser. Mer information gällande utredningen hittar Du via följande länk: www.sweden.gov.se/sb/d/1924/a/138226"

Denna länk fungerar inte och jag kan inte hitta någonstans att det pågår någon utredning. Därför vill jag sända ett öppet brev till dig - från en ensam mamma som slåss med att få ekonomin att gå ihop, att få tiden att räcka till, att kunna ge mitt barn trygghet. I en blogg skrev jag nedanstående och jag vill bara förmedla uppgivenheten vi helt ensamstående föräldrar kan känna.

"Nej, jag vill inte leva på bidrag - men när hyrorna är så höga som de är borde FK räkna upp hyrorna. Jag vet inte var jag skulle hitta en 3:a i Skåne, i närheten av min familj, mitt och dotterns stöd, med en hyra på endast 5.300 inkl uppvärmning och vatten. Min hyra är 6 790 inkl värme och vatten. Har man en lgh där det i hyran inte ingår värme tar de hänsyn till detta vid uträkningen av bostadsbidrag - men det verkar dock som om de inte tar hänsyn till att hyran blir högre när värme och vatten ingår. Jag hade varit mer utsatt om jag bott långt ifrån släkt och vänner - då hade jag inte kunnat använda mig av min far någon gång då och då när jag t ex som nu blir sittandes i timmar, fast på stationen i Malmö för att tågen inte går, eller för att de är så fulla att jag inte kommer på. Fritids kan ju inte hålla öppet till 20.00 bara för att tåget inte går hem. Jag vill inte leva på bidrag och jag vill egentligen inte ha bostadsbidrag men när man som ensamstående står för allt själv gällande fasta kostnader så blir det automatiskt mindre över till barnet/barnen. Det borde politiker försöka förstå. Kanske om ngn som mig, ensamstående mamma, kommer in i regeringen. Men var finns det en sådan som orkar? Någon som oss som inte har en sambo att ta ansvar, ingen pappa till barnet som kan ta över ansvar om det behövs. Hade mitt liv fört mig den vägen hade jag nog fortsatt på den - blivit politiker - men livet ville inte det. Mem jag skulle vilja ha fram till politikerna att föräldrar - mammor eller pappor - inte ska kunna överge sina barn helt, eller nästan helt, "ostraffat". Det är en liten människa de gör illa och det är upp till oss, oftast mammorna, att stå och försöka "klistra" ihop deras trasiga själ - hitta förklaringar till frågorna - frågor som "varför vill pappa inte komma hem till oss mamma? Jag vill ju visa mitt rum för honom" - när man har en pappa till dottern som inte ens klarar av att hämta hemma eller ens med mig i närheten. Mitt krav var att det var hemma hos oss hon skulle hämtas - och trots att jag sa att han inte behövde prata med mig - utan att jag bara skulle följa henne ut genom dörren och krama och pussa och säga "hejdå älskling, jag kommer sakna dig." och se till att hon kom ok in i bilen. För ett sådant krav straffar han ut dottern ur sitt liv och säger upp umgänget - en pappa, ska han få kalla sig det ens? Ett barn som förlorar sin förälder på riktigt genom att denne går bort blir kompenserad ekonomiskt för detta. Ett barn som förlorar en förälder för att denne inte vill vara förälder får inte en extra krona för detta. Det finns de som säger att det är hemskt att säga så - men då vill jag berätta vad min vänninas dotter sa till henne häromdagen, dotterns pappa är avliden sedan ett år och hon sa "Mamma.. det är nog bättre att ha en pappa som inte kan ringa för att han är död än att ha en pappa som lever och inte ringer". Han har ju tagit livet av sig själv som pappa som jag ser det - genom att ta umgängesrätten ifrån dottern - genom att neka henne kontakt med honom, genom att neka henne att träffa sin lillebror.

Min mamma är död - jag saknar henne något så fruktansvärt trots att det nu är 1 1/2 år sedan hon gick bort men jag har min pappa. Min dotter har frågat mig med väldigt mycket oro i rösten "Mamma, om du dör, var ska jag bo då? Vem ska ta hand om mig?" - Så mycket finns pappan i dotterns liv - så lite trygghet har han gett henne - d v s ingen alls. Jag svarar såklart att hon då får bo hos pappa men det är min allra största rädsla - att jag ska gå bort nu när hon är liten och inte kan ta hand om sig själv. Hur skulle det då kännas för henne att förlora sin trygghet och bli skickad till en man hon inte känner - som inte brytt sig om henne tidigare..usch..hemska tanke... Önskar att jag lyckats när jag försökte få mannen att flytta tillbaka till vår kommun så att hon haft honom nära - inte 45 mil bort, så att hon kunde gått hem till pappa om hon ville det. Men jag lyckades inte, jag fick höra av honom att jag ville det bara för min egen skull - så att jag skulle bli barnledig. Så tänker en egoist! Jag sätter alltid mitt barn först, sätter hennes trygghet först, försöker bo nära familjen och hålla den nära. Nu är morfar gammal, hur länge kommer han finnas, han - en utav hennes tryggheter, han som tar hand om henne ikväll och imorgon för att mamma jobbar och jullovet börjar imorgon, tar hand om henne för att hon ska slippa gå upp sex varje dag även på lovet. Hon hade behövt sin pappa, behövt den tryggheten, och det gör ont i mig att han tagit den ifrån henne, att han stulit en del av hennes trygghet som hon har rätt till. Denna stulna trygghet borde kosta pappan pengar - ingen vuxen ska kunna överge ett barn ostraffat.."

Jag hoppas att du tar dig tid att läsa mitt meddelande och hoppas att jag når fram en liten bit i alla fall. Vi orkar snart inte mer - vi arbetar heltid och behöver egentligen ha minst en halvtidstjänst till för att få det att gå runt. Men vi behöver också mer än 24 timmar på dygnet för att hinna allt - alldeles själv - för att hinna vara den trygga förälder som barnet måste få lov att ha. Ni får gärna maila mig en refleition. Jag skulle också vilja veta om utredningen Hägglund talade om fortfarande pågår och om den finns att finna någonstans.
    Såhär ett par dagar innan jul får jag passa på att önska dig en God Jul och ett Gott Nytt år. Hoppas på framtiden...

• Svar på tråden Kontakta politikerna ensamma mammor! Se svar
  • MrC
    Annelie68 skrev 2011-01-11 00:09:31 följande:
    Varför är t ex inte barnbidraget inkomsprövat och med ett litet extra bidrag till ensamstående?.
    Det där är ganska enkelt att svara på.
    Det kostar mer pengar att kontrollera och inkomstpröva barnbidraget än man skulle spara.
    Därför är inte barnbidraget inkomstprövat.

Hur mycket är barnbidraget på?
    Om staten skulle spara 1 miljard på att inte ge barnbidrag till de som inte behöver så skulle det kosta 2 miljarder att ha folk som ska sitta och göra dessa prövningar.

Avskaffa alla bidrag, a-kassa, socialbidrag, bostadsbidrag osv och inför medborgarlön istället?
    7000 kr? 10000 kr? Skulle det fungera?
  • Dr Mupp

Märkligt att ensamstående inte kan klara sig på en inkomst när vi som är två vuxna klarar oss på en låg inkomst utan problem.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Eisa
    Dr Mupp skrev 2011-01-11 04:39:35 följande:
    Märkligt att ensamstående inte kan klara sig på en inkomst när vi som är två vuxna klarar oss på en låg inkomst utan problem.
    Jag fattar inte heller. En inkomst går ju alldeles utmärkt att klara sig på. Okej om man är a-kasseoffer eller soc-offer eller timanställd undersköterske-offer, men annars.
  • Annelie68

Att en inkomst räcker beror ju helt på vad den inkomsten ligger på. Ensamma mammor kan inte arbeta lika mycket som sammanboende föräldar - om det behövs. Får man minus på sitt flexkonto för att kollektivtrafiken inte fungerar, för att man får sitta stilla på ett tåg precis innan stationen i en timme och bara vänta - när ska jag då kunna arbeta in den här tiden? Fritids har öppet 6.30 till 17.30 - jag lämnar lite efter 6.30 och hämtar precis innan 17.30. Och då har jag bara gjort mina åtta timmar på jobb. Man är ensam om att ta ut vabb om man har en pappa, eller mamma, till barnet som sagt upp umgänget. Föräldrar kastar bort sina barn som om de vore sopor. Och föräldrar som säger upp umgänget blir belönade med mindre kostnader för barnet - de sparar pengar på att inte ha umgänge. Underhållsbidraget har inte höjts med mer än 100 kr på 16 år. Det är en 8-procentig höjning. Vilka andra priser har bara ökat 8 % eller mindre? Hyrorna går upp, maten blir dyrare, kollektivtrafikens priser ökar, försäkringarna går upp för varje år - dotterns försäkrings som skaffades i samråd med pappan och förr delades mellan oss betalar jag idag själv, 220 kr i månaden, alltså 2 640 kr om året.

Andelen ekonomiskt utsatt barn ligger bra mycket högre procentuellt när det handlar om ensamstående föräldrar än vid sammanboende. Man är helt ensam med alla fasta kostnader, kostnader som inte är lägre för att man är just ensamstående - hyra, el, försäkringar, tv, internet, telefon.

Hyrorna runt om i landet är väldigt olika och i kommunen jag bor finns det bara ett fåtal lägenheter med "billigare" hyra. Vad ska man välja på? Bostadslös eller betala mer? Ska jag behöva flytta hem till pappa igen? Bostadsbidraget räknas inte på den faktiska hyran utan på max runt 5.300 kr. Detta tillsammans med att lönen jag har - som inte är hög men räknas till den högre - gör att jag inte får något bostadsbidrag.

Jag kommer istället bli tvingad att jobba extra på helger - under timmar min tös kan vara ensam hemma. Är det så det ska vara? Att vi ska tvingas ha 2 jobb för att det ska gå runt?

• nycsthlm

Det enda jag har att inflika i diskussionen är att jag tycker att underhållsstödet bör räknas upp. Det har legat på samma nivå under 10 år eller något liknande. Jag vet att försäkringskassan för en diskution om att införa någon slags "stege" så att den föräldern som inte är beonde förälder ska betala efter inkomst.

Om man höjde underhållsstödet så skulle man föra över mer ekonomiskt ansvar på den andre föräldern (vilket är helt rättvist) istället för att samhället ska försörja barnet.

Annars tror jag att Sverige är det bästa landet att bo i som singelförälder! Jag bodde 10 år i USA, och sedan jag flyttat hem till Sverige så är jag otroligt tacksam för att jag och min son kan leva bekvämt på en inkomst vilket hade varit omöjligt där borta. De enda som kan klara sig som ensamstående mammor (eller pappor) är om den andra föräldern tjänar bra, då får man upp till 20% av dennes inkomst vilket kan göra att relationen mellan föräldrarna kan bli rätt infekterad!  
    Att man som ensamstående klarar sig så pass bra har främst att göra med att vi här har subventionerad barnomsorg.

• Mamsis

Så, nu har jag hittat hit.

• Annelie68
    Mamsis skrev 2011-01-11 11:39:27 följande:
    Så, nu har jag hittat hit.
    Välkommen Glad
  • Mamsis
    Eisa skrev 2011-01-11 06:45:01 följande:
    Jag fattar inte heller. En inkomst går ju alldeles utmärkt att klara sig på. Okej om man är a-kasseoffer eller soc-offer eller timanställd undersköterske-offer, men annars.
    Jag klarar mig på min inkomst. Men antingen får vi leva på gröt och blodpudding eller avstå från semesterresor och liknande. Även ett biobesök gräver djupa hål i plånboken.

Och det handlar inte bara om ekonomin, det handlar om att var den som alltid vabbar, att alltid vara den som tröstar, alltid vara den som försöker förklara varför den andre föräldern skiter i barnen.
  • J W

Jag var ensamstående med 2 barn i förskoleåldern... Jobbar 85% som undersköterska inom kommunen (dvs, LÅG lön). Jag får iof hela barnbidraget på 2200:-, eller vad det nu är...

Jag bor i en ganska stor fyra, har bil och lever ganska bra. Behöver inte snåla nå märkvärdigt faktiskt... Men har ju naturligtvis inga onödiga utgifter och inget stort sparande.

Jag anser att jag som ensamstående hade det ganska bra!

• J W
    Mamsis skrev 2011-01-11 12:03:37 följande:
    Och det handlar inte bara om ekonomin, det handlar om att var den som alltid vabbar, att alltid vara den som tröstar, alltid vara den som försöker förklara varför den andre föräldern skiter i barnen.
    Men bara för att man är ensamstående betyder ju inte det att en förälder skiter i barnen! Det hör inte hit.
  • Annelie68
    J W skrev 2011-01-11 12:08:57 följande:
    Men bara för att man är ensamstående betyder ju inte det att en förälder skiter i barnen! Det hör inte hit.
    En fråga som jag ställde till Göran Hägglund var ang föräldrar som säger upp umgänget - att de kommer undan den merkostnad som ett umgänge innebär. Det finns nog många barn som bara har en förälder tyvärr.
  • Mamsis
    J W skrev 2011-01-11 12:08:57 följande:
    Nej, det behöver inte betyda det, men i mitt fall och i TS fall är det så (om jag inte har förstått TS helt fel) Givetvis finns det föräldrar som inte har umgänge med sitt barn av olika anledningar, vissa mer lättförklarliga (för barnen) än andra.

Jag är glad att du känner att du har det ganska bra, men väldigt många känner inte så. Jag kan inte påstå att jag lever i nöd, men det krävs ganska stora uppoffringar om vi ska spara till en sem tex och nej, man MÅSTE inte åka iväg på sem, men det vore väldigt roligt att kunna göra det.
    Och som Ts skriver, den som inte har umgänge slipper den kostnaden, den personen (om den betalar uh via fsk) får också avdrag om det anses att denne inte tjänar tillräckligt för att kunna betala hela summan (1 273 kr per barn) men det kan inte boendeföräldern göra.

Allt mina barn kostar måste jag stå för oavsett min inkomst. Man kan gå in på konsumentverkets hemsida och räkna ut vad barnen eg kostar per månad.
    Jag gjorde det och trots att jag drog bort barnbidraget från kostnaden hamnade den iaf på mer än det barnens pappa betalar. (Jag antog då att han betalar hela summan för sina båda barn till fsk, 2 546 kr, men det vet jag ju inte om han gör)
  • Annelie68

Puffar tråden!

Var i kontakt med Försäkringskassan idag. Jag tog upp diskussion om att underhållsstödet 1273 knappt höjts de senaste 20 åren och att det pga det finns denna låga nivå blir fel när umgängesföräldrar vägrar betala mer än underhållsstödsnivå. Jag tog även upp bostadsbidragsgränsen om 5 300 kr som högsta hyra om man har ett barn boende hos sig. Då denna summa ifrågasatts att flera personer här på FL vill jag meddela att jag specifikt frågade handläggaren om det var samma summa i hela Sverige och det var det. Man får alltså bara räkna en hyra på max 5 300 kr om man bara har ett barn boende hos sig. Jag ifrågasatte detta och sa att det inte var rätt då hyresnivåerna är väldigt olika i landet. I ena kommunen kanske du kan hitta en fyra för 5 300 kr medans i en annan kommun får du bara en etta för samma summa.

Då varken underhållsstödet räknats upp och ej heller max hyreskostnad räknas upp av myndigheterna gör detta att barn blir fattigare och fattigare. Allting blir dyrare och hyrorna går upp över 2 % per år. Detta berör såklart barnet för det handlar om det skall kunna bo kvar eller måste flytta.

Jag frågade då vilken väg man skulle gå för att försöka få rätt på det. Det var bara att ansöka, begära omprövning, överklaga till Länsrätten och slutligen till Förvaltningsrätten. Vet någon om var man kan få reda på om frågan redan prövats upp i Förvaltningsrätten?

Annars är det bara att vi alla som tycker att våra barn inte får det de har rätt till sätter oss och skriver ALLA till politikerna! Gå in på denna länk och skriv dina funderingar över hur läget är och på vilket sätt deras motvilja att höja gränser gör det sämre för barnen och ohållbart för många! Du behöver inte skriva mycket men vi måste öppna ögonen på dem! Vi får hjälpas åt!

http://www.sou.gov.se/sarlevande/synpunkter.htm

• Anna björk84

Tycker att vi heltids ensamstående ska få dubbla barnbidrag, åtminstonde en extra summa. Nu ska vår kläder inhandlas och det gör stora hål i plånboken!! Och absolut måste underhållet höjas! Dom kommer billigt undan papporna/ mammorna med den lilla summan!

• jådåsåatt

De flesta barn som lever i fattigdom i Sverige är barn till ensamstående, då blir det ganska löjligt att lägga det på individnivå och argumentera för att inget behöver göras av våra politiker "för jag klarar mig minsann bra" och försöka förlöjliga andra genom att kalla dem socoffer.
    Vår regering har skapat nya regler som gynnar de som redan har pengar, de som är sammanboende etc , jag tycker inte att det är orimligt att man då också gör något för att förbättra för de grupper som faktiskt är bland de mest utsatta i Sverige idag.
    Gällande underhållet handlar det ju bara om att föräldrarna faktiskt ska ha ett solidariskt betalningsansvar för det barn man skapat. Man har som umgängesförälder rätt att dra bort ett förbehållsbelopp på 100.000 om året innan underhållet räknas ut, något sånt finns knappast för en boendeförälder.

När det gäller Göran Hägglund så borde hans ändra människosyn om han verkligen bryr sig om barn till ensamstående. Att stigmatisera alla som inte lever i en kärnfamilj skadar våra barn och gör dem ännu mer utsatta.

• Cocco
    Dr Mupp skrev 2011-01-11 04:39:35 följande:
    Jag håller faktiskt med.
    Men för oss var det inte så länge vi var studenter och fick leva på CSN.
    I min värld får man mätta magen efter mun. Man kanske inte har råd med en trea även om man har ett barn. Visst är det tufft om man har tonårsbarn men då får man se till nyttan istället.  Bil är onödigt så länge man inte bor på landet men då kanske det går att se över andra kostnadet istället.
    För mig som har blivit inkluderad i familjensekonomin sen jag var liten tycker jag det var en bra erfarenhet att inse att man inte kan få allt även om vissa tycker jag var bortskämd så fick jag långtifrån samma som mina klasskompisar.
  • jådåsåatt
    Cocco skrev 2011-03-12 09:57:18 följande:
    Jag håller faktiskt med.
    Men för oss var det inte så länge vi var studenter och fick leva på CSN.
    I min värld får man mätta magen efter mun. Man kanske inte har råd med en trea även om man har ett barn. Visst är det tufft om man har tonårsbarn men då får man se till nyttan istället.  Bil är onödigt så länge man inte bor på landet men då kanske det går att se över andra kostnadet istället.
    För mig som har blivit inkluderad i familjensekonomin sen jag var liten tycker jag det var en bra erfarenhet att inse att man inte kan få allt även om vissa tycker jag var bortskämd så fick jag långtifrån samma som mina klasskompisar.
    Fast varför är det bara de redan utsatta som ska rätta magen efter mun? Studenter får höjt studiebidrag med jämna mellanrum och höginkomsttagare får höjda tak gällande försäkringar för att bara ta två exempel.
    Underhåller höjs däremot inte, är inte det konstigt. Går utgifterna upp för alla andra men inte för ensamstående?

Ska vi förresten använda samma argument gällande annat med? Delad föräldraledighet-folk får sluta skylla på ekonomin och helt enkelt rätt mun efter magsäck och dela rakt av.

Jag klarar mig som ensamstående student utan CSN eller något annat bidrag förrutom barnbidraget, då borde du också gjort det och inte fått pengar från staten när du pluggade. Eller?

Det här är inte en fråga vi ska ta på individnivå. Barn till ensamma föräldrar är en av de mest ekonomiskt utsatt grupperna i samhället, varför ska andra gynnas men inte de?

Och fortfarande, gällande underhållet handlar det om att föräldrar bör ha ett solidariskt försörjningsansvar, jag tycker inte att det är en så fruktansvärd tanke.
  • plusplusplus

Om nu en prövning av barnbidraget är så sanslöst dyrt, tycker jag att ett alternativ är att kommunen ger bidrag till helt ensamstående att köpa in hushållsnära tjänster. Det överbryggar ju på ett konkret sätt skillnaderna mellan familjer med en resp två vuxna som kan göra arbetet i hemmet. Dessutom undviker man det stigma det innebär att söka stöd via socialtjänsten.

• plusplusplus

förtydligande...

Min uppfattning är att det inte alltid är den ekonomiska situationen som utgör svårigheter för enföräldersfamiljer, utan de stora skillnader som kan finnas jämfört med tvåföräldersfamiljer när det gäller tidsbrist och möjlighet till socialt deltagande i tex verksamheter kring skola/förskola utanför barnomsorgstid.

Hinner jag som förälder gå till tandläkaren, gå på föräldramöte, träna osv och slipper jag stressa ihjäl mig över att tåget var försenat, blir skillnaderna betydligt mindre och det sociala stigmat bleknar.

Svar på tråden Kontakta politikerna ensamma mammor! Se svar