• Terese f

Vad använder ni för ord för det kvinnliga könsorganet?

Har funderat lite på dedär. De dörjer visserligen ett tag hemma hos oss innan dottern frågar (hon är ju bara 4,5 mån!) men endå...

Jag skulle aldrig använda ordet snippa, FYFAN vad fult. Men det är ju vad jag tycker.

Vad sa ni till era barn att de heter?

• Svar på tråden Vad använder ni för ord för det kvinnliga könsorganet?
  • Itzumo
    mer grubbel skrev 2011-01-12 20:43:54 följande:
    Men det är ju tre ord Obestämd

Ben är inte konstiga eller tabu, det är ju det som är grejen. Snippan ska inte heller vara konstig eller tabu, lika lite som snoppen är det.

Att  säga vulva, vagina och slida är ju såklart inte fel, så länge man menar rätt delar. Klart man inte ska sluta använda de vedertagna dock sparsamt använda medicinska orden. 
    3 ord ja, Vagina är det latinska ordet för Slida = Samma sak.

Varför ska man sparsamt använda de latisnka namnen?
    Abby76 skrev 2011-01-12 20:30:41 följande:
    Men problemet med de gamla namnen var väl just att det var så många olika och att människor uppenbart inte kände sig bekväma med att använda dem med barn. Att många är uppväxta med att "pojkar har snopp och flickor har inte snopp" och att det har gjort att man kanske inte vetat vilket ord man ska använda. T.ex. inom förskolan använde man ordet snopp om pojkars könsorgan men valde att inte nämna flickors könsorgan alls många gånger. Snopp är väl för övrigt inte heller ett uråldrigt ord utan började väl användas på 60-talet eller något sånt. Trots det används det flitigt och ingen verkar tycka att det är hemskt för att det är nytt och påhittat. Tror t.ex. kuk är en betydligt äldre benämning på mannens kön än snopp ändå verkar ingen tycka att man måste säga kuk eller penis, utan snopp funkar bra.
    Ja, de var många olika för att det var/är tabu att prata om. Folk kunde inte säga namnen på de kvinnliga könet just för att det gjorde man inte.. Kvinnor och deras kroppsdelar, åsikter, och annat var sådant man inte pratade om förr och man började skämmas för att kvinnor har ett kön och en sexualitet.

Förskolan har ju inte gjort det lättare just genom att de förstärkte tabun med det kvinnliga könet. Ja, Snopp är inte ett så gammalt ord och Kuk är betydligt äldre, från runt 1600-talet (dock med annan betydelse än idag), Snopp tycker jag inte heller är fint och jag är inte heller förtjust i det ordet, använder hellre Penis.

Men detta är ju jag och många verkar ju inte tycka lika som mig. Men att hitta på nya namn på något bara för att uppdatera det, göra det mindre genant och för att få ett samlingsnamn på "hela" könet förstår jag inte. Och jag kommer nog aldrig att förstå det. Men vi är ju alla olika.
    ♥Ella 2009-02-13♥ *~*~* ♥BF 2011-05-15♥ Läs om våran vardag: Http://Cia86.blogspot.com
  • Abby76
    Itzumo skrev 2011-01-12 21:02:07 följande:

Men problemet med de gamla namnen var väl just att det var så många olika och att människor uppenbart inte kände sig bekväma med att använda dem med barn. Att många är uppväxta med att "pojkar har snopp och flickor har inte snopp" och att det har gjort att man kanske inte vetat vilket ord man ska använda. T.ex. inom förskolan använde man ordet snopp om pojkars könsorgan men valde att inte nämna flickors könsorgan alls många gånger. Snopp är väl för övrigt inte heller ett uråldrigt ord utan började väl användas på 60-talet eller något sånt. Trots det används det flitigt och ingen verkar tycka att det är hemskt för att det är nytt och påhittat. Tror t.ex. kuk är en betydligt äldre benämning på mannens kön än snopp ändå verkar ingen tycka att man måste säga kuk eller penis, utan snopp funkar bra.
    Ja, de var många olika för att det var/är tabu att prata om. Folk kunde inte säga namnen på de kvinnliga könet just för att det gjorde man inte.. Kvinnor och deras kroppsdelar, åsikter, och annat var sådant man inte pratade om förr och man började skämmas för att kvinnor har ett kön och en sexualitet.

Förskolan har ju inte gjort det lättare just genom att de förstärkte tabun med det kvinnliga könet. Ja, Snopp är inte ett så gammalt ord och Kuk är betydligt äldre, från runt 1600-talet (dock med annan betydelse än idag), Snopp tycker jag inte heller är fint och jag är inte heller förtjust i det ordet, använder hellre Penis.

Men detta är ju jag och många verkar ju inte tycka lika som mig. Men att hitta på nya namn på något bara för att uppdatera det, göra det mindre genant och för att få ett samlingsnamn på "hela" könet förstår jag inte. Och jag kommer nog aldrig att förstå det. Men vi är ju alla olika.
    Men jag undrar lite vad du menar med förr? Jag är född på 70-talet och jag upplevde det som ett problem om än inte ett jättestort sådant att nämna mitt eget kön som barn, för jag visste inte riktigt vad jag skulle säga.  Min mamma sa stjärt och det sa jag i skolan när vi pratade om kroppen i lågstadiet , då blev jag tillrättavisad för mensen kom inte alls från stjärten. Eftersom jag upplevde det som knepigt själv vill jag ge min dotter den benämning som numera är vedertagen och har därför valt att säga snippa, hellre än vulva, vilket väl skulle kännas mest korrekt annars.

Sen bara för att vi använder ordet snippa betyder ju inte det att vår dotter inte kommer att få lära sig vad de olika delarna av könsorganet heter också. Hon är tre år och vet att i snippan finns klitoris, för det har hon själv upptäckt och frågat om. T.ex. slidmynningen tror jag inte att hon har reflekterat över att den finns där, därför känns det lite bakvänt att kalla hennes kön för slida i samband med t.ex. toalettbesök.

Flickors könsorgan är ju svårare att benämna än pojkars för att det består av fler olika delar och inte är lika synligt om man nu bortser från vad som är tabu och inte.
  • mer grubbel

Alltså, jag tycker inte att du gör fel alls som använder de mer medicinska orden som vulva, vagina eller penis, som du skriver. Det är ju rätt ord för rätt sak. Men jag undrar fortfarande varför du är så emot ordet snippa, för alla som tycker att penis och vulva känns lite för kliniskt. Snopp och snippa är så mycket mer vardagligt och barnvänligt, enligt mig.

Jag argumenterar för snippa, och mot alla hemsnickrade namn.
  • Sommarlöv

Jag använder ordet snippa och tycker det är ett jättebra ord för det är det ord som känns mest jämställt. Hur snyggt är ordet snopp? Det är väl knappast bättre än snippa?

Jag avskyr när man säger t ex framsjärt, framrumpan, kissen och annat larvigt. Det är som att snippan är något fult. Något som inte är rent. Något som man ska skämmas över lite. Över lag så tycker jag det ligger mycket mer skam över flickors kön än pojkars. En flicka som tar i sin snippa blir genast tillrättavisad. En pojke som drar i sin snopp kan anses lite gullig!!!

• Disco
    Mejasmorsa skrev 2011-01-12 21:04:46 följande:
    Var det bara jag som sa "kissen" när jag var liten? :0)
    vad jag minns så sa jag "kissemiss".

har lärt min 3åriga son att säga snippa just för enkelhetens skull; snopp och snippa. Dessutom skulle det kännas märkligt att säga slida /vagina för det är för migjust slidan, inte "urinmynningen". Snippa blir ju lkisom ett ord för hela organet inte bara en av ingångarna liksom.  Då kan amn ju lika gärna kalla 2den" för venusberget, elelr klitoris eller blygdläppar, för de delarna är också delar av "det hela". Nä, snippa blir bra!
  • Disco

Om du inte är nöjd ts så fr du väl hitta på nåt eget....

• majken81

Har precis traglat mig igenom hela tråden för att försöka få någon klarhet i detta

Har en son på 2 och en dotter på 9 månader och nu börjar det liksom dra ihop sig för att börja "förklara" saker och ting. Jag har ALLTID sagt muttan om mitt och andra kvinnors/flickors kön och det är fortfarande det första ordet som ploppar upp när sonen frågar något eller man ska förklara något, vilket såklart har medfört att han också säger just mutta...
    Blir ganska konstigt att ändra på det misstänker jag och jag ska lätt erkänna att JAG antagligen aldrig kommer ha en snippa (behåller gärna min mutta...) men jag inser att jag nog måste börja kalla dotterns kön för det...för deras skull.

• Flygandemattan

Vår dotter är 2 och kallar sin slida för "mysst". Haha vet ej vad hon fått det ifrån?? och säger att pappa har en mopp

• Pemmel

Nu har jag läst alla dina inlägg och måste bara skicka lite hurrarop. Äntligen någon som faktiskt kan sätta ord och kunskap bakom vad jag känt. Blir det inte mer markerat att kvinnans kön är tabu om man inte kan acceptera de ord som redan finns!
  • Shavora

Snippan kommer inte från snopp, men det har en fördel då de är lite lika. Det gör dem mer likvärdiga i sin neutralitet. Det blir mer en antonym då vilket kan vara positivt för barnaöron. Det ger en skev bild till flickor att ordet för deras kön är skämmigt eller att folk rodnar när de säger det eller att det måste insinueras. Medans pojkars kön kan man säga utan att blinka.

Det är bra att ha ETT vedertaget ord och sedan kan man ha massor av smeknamn. Till exempel är punani ett rätt fint smeknamn, men då är det ju också bara ett smeknamn. (Punani: Hawaiian slang for vagina or vulva, derived from the Hawaiian word "puanani" meaning "beautiful flower"(wiki))

Här är lite anledningar: http://www.jamstallt.se/docs/Snippa.pdf

Snippa är medtaget i Svenska Akademiens Ordlista sedan 2006.
    http://sok.saol.se/pages/P871_M.jpg 

Ordet snippa har varit godkänt från RFSU sedan 2006. De ville under 90-talet ha namnet snäppa istället. 

Då förskolan måste följa skollagen så använder de ordet snippa. Så det är bra att ni känner till det så du et vad din son/dotter pratar om. 

Vår dotter är halvholländska och där finns inget ord som inte är oladdat elelr skämmigt. Jag tycker vi ska vara glada åt att snippa faktiskt finns tillgängligt. Så har de som vill i alla fall en chans kalla det kvinnliga könet för snippa utan att blinka.

• vit pion

Vi säger "snippan", i vår familj. Det har också hänt att vi säger "kissen". Snippan tycker jag är ett bra namn.

• intes

Jag säger oftast snippa när jag pratar till min dotter och son som är 2 år och 3 år. Jag förklarade att allt sen kunde hon de och hon drog ner byxorna och trosorna för att känna på snippan, så söt va hon. Min son kände på min dotters snippa. Vad barn kan mycket och sex.

• intes

Jag undrar en sak som är mamma när barnen är små, ska man vissa sig naken för dem eller typ snippan så att dem lär sig någotGravid, Eller bara låta dem vara och lära sig själv?

• emmakatta

Jag tycker ordet kastrull är så fruktansvärt fult så här hemma säger vi lullisussen. Vadå enhetliga ord som alla förstår, det är larvigt! Vi använder även ordet röripruttprutt istället för det fula ordet bil, man kan väl använda vilket ord som helst?

Svar på tråden Vad använder ni för ord för det kvinnliga könsorganet?