mer grubbel skrev 2011-01-12 20:43:54 följande:
Men det är ju tre ord
Ben är inte konstiga eller tabu, det är ju det som är grejen. Snippan ska inte heller vara konstig eller tabu, lika lite som snoppen är det.
Att säga vulva, vagina och slida är ju såklart inte fel, så länge man menar rätt delar. Klart man inte ska sluta använda de vedertagna dock sparsamt använda medicinska orden.
3 ord ja, Vagina är det latinska ordet för Slida = Samma sak.
Varför ska man sparsamt använda de latisnka namnen?
Abby76 skrev 2011-01-12 20:30:41 följande:
Men problemet med de gamla namnen var väl just att det var så många olika och att människor uppenbart inte kände sig bekväma med att använda dem med barn. Att många är uppväxta med att "pojkar har snopp och flickor har inte snopp" och att det har gjort att man kanske inte vetat vilket ord man ska använda. T.ex. inom förskolan använde man ordet snopp om pojkars könsorgan men valde att inte nämna flickors könsorgan alls många gånger. Snopp är väl för övrigt inte heller ett uråldrigt ord utan började väl användas på 60-talet eller något sånt. Trots det används det flitigt och ingen verkar tycka att det är hemskt för att det är nytt och påhittat. Tror t.ex. kuk är en betydligt äldre benämning på mannens kön än snopp ändå verkar ingen tycka att man måste säga kuk eller penis, utan snopp funkar bra.
Ja, de var många olika för att det var/är tabu att prata om. Folk kunde inte säga namnen på de kvinnliga könet just för att det gjorde man inte.. Kvinnor och deras kroppsdelar, åsikter, och annat var sådant man inte pratade om förr och man började skämmas för att kvinnor har ett kön och en sexualitet.
Förskolan har ju inte gjort det lättare just genom att de förstärkte tabun med det kvinnliga könet. Ja, Snopp är inte ett så gammalt ord och Kuk är betydligt äldre, från runt 1600-talet (dock med annan betydelse än idag), Snopp tycker jag inte heller är fint och jag är inte heller förtjust i det ordet, använder hellre Penis.
Men detta är ju jag och många verkar ju inte tycka lika som mig. Men att hitta på nya namn på något bara för att uppdatera det, göra det mindre genant och för att få ett samlingsnamn på "hela" könet förstår jag inte. Och jag kommer nog aldrig att förstå det. Men vi är ju alla olika.