• cattiwik

Ska det verkligen vara såhär??

Nu börjar min ork ta slut. Sonen är 3,5 månad och har de 3 senaste veckorna vaknat med täta mellanrum hela nätterna. Det enda som får honom att somna om (och då går det på bara några minuter) är bröstet. Han ammar ordentligt innan han somnar men vaknar alltid ca 1 timme efter att han somnat och gråter. Har provat napp som annars har funkat när han vaknat på nätterna men inte nu. Ta upp honom och vyssa honom funkar inte heller. Det är bara bröstet som gäller. Sen vaknar han resten av natten med 1-2 timmars mellanrum. Snutter lite eller äter lite och somnar om. Jag var på väg att prova ersättning inför natten men läste på om utveckligsfaser och antog att det är en sån han är inne i. Nu känner jag bara att jag inte orkar mer. Jag behöver sova.

Vad är det med honom? Är han hungrig? Är han i en utvecklingsfas?
    Han går upp bra i vikt. Vi vägde honom igår. På dagen äter han med 2-3 timmars mellanrum och är nöjd med det. Det går inte att amma honom på dagen om han inte är hungrig.
    Han sover ett längre pass på 3 timmar 11-14 eller 12-15.
    Sen blir det ett eller två 30 minuterspass på em. Vi lägger oss mellan 22-23 för kvällen. Han samsover med mig.
    Provat lägga honom i egen säng men det är samma då. Han vaknar efter 1 timme och sen fortsätter det hela natten.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Ska det verkligen vara såhär??
  • BVC Sköterskan

Hej!

Även om han går upp i vikt, kan det i vissa lägen vara aktuellt att erbjuda lite extra ersättning eller urpumpad bröstmjölk till kvällen/natten. Då du beskriver att det bara är bröstet som gäller, kanske din bröstmjölk är mindre fet till kvällen (vilket är helt normalt) som i sin tur gör att han inte blir mätt lika länge.

Min erfarenhet är att många barn i hans ålder upplevs mer hungriga. Antingen kan man amma oftare under en period, för att öka produktionen eller så erbjuder man extra på nappflaska för att få honom ordentligt mätt inför natten. Vilket som passar er bäst, vet bara du.

MVH Christine

• cattiwik

Tack för ditt svar.
    Jag har också tänkt samma sak. Han går ju kanske upp i vikt bra just för att han äter så ofta på natten. Även om jag kan tycka att han mest bara snuttar de flesta av gångerna han vaknar men det kanske är tillräckligt för att stilla hungern och somna om för att sen snabbt bli hungrig igen.

Har planer på att ge honom lite ersättning snart iaf eftersom jag förut har pumpat ut mjölk till honom då jag varit ifrån honom en stund, men det har blivit svårare nu att pumpa ut de mängder som han behöver. Jag kan få ut ca 120 ml och han kan äta mer än så.

Jag har ju helammat honom nu i 3,5 månad vilket jag är stolt över. Var påväg att lägga ner efter 1 månad då jag tyckte det var så jobbigt men jag stod ut och de är jag glad för. Nu hade jag som mål att helamma honom tills han är 4 månader. Det är bara 10 dagar till dess så vad gör det om jag tjuvstartar lite och provar ge honom ersättning till natten.

Ska jag amma honom först och sedan erbjuda honom flaskan om han vill äta mer eller hur gör man?

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Bra jobbat med amningen! Solig

Amma först (ge honom fem-tio minuter på varje bröst) och erbjud sedan nappflaska. Du kommer märka när han är nöjd.

MVH Christine

Svar på tråden Ska det verkligen vara såhär??