• Anonym (?)

9 mån och äter lite!

Jag ska till vår BVC-sköterska den 19e men det är så långt kvar dit så jag tänkte fråga dig vad du tycker... Vår dotter är 9 månader och har väl legat bra till på sin viktkurva, hela tiden 2 sträck under den "svarta linjen" och ett sträck ovanför på längden... Hon är pigg och glad, hon kryper sedan hon var 5 mån och är nu på G att lära sig gå MEN hon äter som en myra.

Hennes matschema brukar se ut så här:
    7: Välling ca 200 ml
    11. Lunch (antingen en burk eller hemlagat) + fruktbitar
    17: Middag (burk eller hemlagat)+frukt
    19: Välling 200 ml

Som du ser finns det inga mellanmål för hon vill inte ha... Ger jag henne ett mellanmål mellan frukost och lunch äter hon inte lunchen och likadant mellan lunchen och middagen. Gröt kan vi iprincip inte ge henne längre för det står hon sig på i en eveighet ca 5-6 timmar och då förstörs ju hela hennes matschema! Tycker inte heller att vi ger henne för stora mål och att det är därför hon inte blir hungrig. När hon väl äter så äter hon med god aptit... Dricker bara vatten utöver vällingen. Hon är som sagt alltid glad och pigg så jag kan inte se att jag skulle missa några "hungertecken"..

Vet inte vad vi ska göra? Ska vi nöja oss med att hon äter lite? =(

• Svar på tråden 9 mån och äter lite!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag håller med om att det låter lite i minsta laget!
    Portionerna är det inget fel på, men visst skulle det vara toppen om hon kunde äta ett mellis vid tio och lunch vid ett-tiden. Men vad jag förstår av dig så skulle det inte fungera.
    Min uppfattning är att man inte ska tvinga i barn mat. Det leder oftast bara till matvägran och problem. Dessutom upplevs hon både pigg och tillfreds, vilket har stor betydelse.

Du beskriver dock att hon ligger två SD (streck) under på vikt och en SD över på längd. Jag kan bara anta att hon följt den kurvan och att BVC är väl medvetna. När det skiljer så mycket mellan vikt och längd är min erfarenhet att man bör vara observant på om det finns någon bakomliggande orsak, bortsett från arv.

Jag tycker att du skulle kunna tillsätta extra fett i hennes mat. En tesked flytande margarin eller rapsolja brukar fungera bra. Onekligen kan hon behöva all energi hon kan få.

MVH Christine

• Anonym (?)

Tack för ditt svar!

Ja, hon har följt sin kurva från dag ett och hon börjar nu att klättra upp ett "sträck" på viktkurvan... Så skillanden blir lite mindre. Vår lilla teori är att eftersom hon är så fysisk så stannade vikten lite?! Vår BVC-sköterska har aldrig kommenterar hennes vikt eller längd mer än att hon sagt att "visst ligger hon lite under, men hon mår bra" (ungefär så)!

Ska absolut ta till mig ditt råd om att flytta lunchen till 13 istället och införa ett mellanmål vid 10 ungefär... Kan två rån med rätt mycket räkost mellan vara ett OK mellanmål och några fruktbitar?

Ska jag ha i en extra klicka smör även i barnmatsburkarna tycker du?

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag är helt säker på att er BVC-sköterska har koll på hennes vikt.
     - Super!,  att hon visar tecken på att vikten närmar sig längden Glad

Istället för rån kanske hon kan få mjukt bröd, vilket är mer innhållsrikt. I övrigt tycker jag att det låter bra, varva räkosten med leverpastej, vanlig ost och messmör till exempel. Antar att ni inte har fisk- eller skaldjurs allergi i familjen, med tanke på räkosten Flört

Min erfarenhet är att barnmatsburkarna innehåller tillräckligt med energi. Under perioder kan man dock behöva berika mer (t e x om hon tillfälligt tappat i vikt, pga av infektion eller liknande). Titta på innehållsförteckningarna och jämför, så får du en uppfattning om hur mycket hon får i sig. Exakta uppgifter, på hur mycket det dagliga intaget av fett bör vara, finns att läsa på Livsmedelsverkets hemsida.

MVH Christine

• Anonym (?)

Hej igen!

Vill bara tacka för dina tips som vi har kört stenhårt på. Vårt "nya" matchema är både jag och sambon nöjda med och dottern verkar väldigt nöjd hon också!

07: Välling (200 ml)
    9-10: Gröt (gjort på en ½ dl vatten) eller hemmagjord smoothie
    13-14: Lunch (hemmagjord mat motsvarande en burk)
    17: Middag (--| | --)
    19-19.30: Välling (200 ml)

Det här funkar jättebra för oss och hon äter med glädje vid varje mål. Hon har sovit hela nätterna (förutom 2 ggr) sedan vi införde det här matschemat, tom utan nappinstopp!! =)

TACK IGEN!

• BVC Sköterskan

Hej Igen!

Kul att det fungerar och tack för trevlig feed-back Solig 

Trevlig helg! / C 

Svar på tråden 9 mån och äter lite!