Hej
var i samma sits som du för ett par år sedan. Förlossningen får han inte vara med på. Ingen får det om inte du vill det. Om ni inte är gifta får du automatiskt ensam vårdnad. Det räcker inte ens att vara sambo. För att få träffa barnet, måste han godkänna faderskapet, som han inte kan utan ditt godkännande. Vill du att han ska vara pappa till barnet får ni både underskriva pappret och faderskap, sedan har han rätt att träffa barnet, men inte delad vårdnad. han får inte heller ha barnet över natten dem första 3 åren, sedan beror det på hur pass bra kontakt barnet och pappan har. Fundera på det, du kommer att behöva utsätta dig med den mannen tills barnet fyller 18. Uavsett hur ni kommer överens. Jag flyttade till och med till ett annat land bara för att mannen hotade att ta ifrån barnet osv. Detta är förstås extremt men problem lär det blir i alla fall. Fundera på möjligheten att han inte kanske är pappan, att du haft flera one night stands vid den tiden och vet inte namnet på killarna. Kanske han kan definitivt inte vara pappa till barnet. Han tycker förstås att du är en hora, men du slipper 18 år problem. Bara ett tips som jag fick och var dum nog att inte lyssna. Var väldigt naiv vid den tiden och trodde att världen är rosa och män är det snällaste som finns. Tänk inte fel om mig, jag älskar min man som jag har nu och vi väntar barn nummer 3 men när det gäller din situation får man vara desperat. tro mig, ett barn mår inte sämre av att inte ha en pappa. Min son har nu världens bästa pappa, det bara tog 4 år.