• Anonym (Vilsen)

Hur skulle ni göra om ni fick veta....

att er mormor hade två söner som hon inte talat om för någon.

Jag och min mormor har inte så jättebra kontakt, vi träffas på födelsedagar men inte mer än så. (Hon är elak mot mig) Nu har jag fått reda på att förutom min mamma och min morbror (som är död) så har hon två barn till.

Hur skulle ni göra?
    Ställa mormor mot väggen?
    Lämna beslutet till er mamma?
    Låta det vara, det finns ju en anledning till att hon lämnade ifrån sig dem!

Först blev jag arg när jag fick det bekräftat, vi hade ju misstänkt att det kunde vara så, sen började jag tänka på att det måste ju finnas en anledning till det och isf är det något som jag har med att göra? 

• Svar på tråden Hur skulle ni göra om ni fick veta....
  • Anonym

nä,du har väl inget med det att göra?
    Och är hon elak mot dig,finns det väl ingen anledning att prata med henne.

• Anonym (Vilsen)

En anledning kan ju vara att det är mina morbrödrar det gäller.

• Anonym (nyfiken)

Om jag hade fått veta att jag hade släktingar som jag inte haft någon kontakt med skulle jag bli jättenyfiken. Jag skulle även bli glad tror jag om någon okänd familjemedlem skulle kontaktat mig, ofta går man ju med känslan av att något inte stämmer, tänk om de skulle leva hela sina liv utan att ens ha en aning om hur det ligger till. Varför inte? I mina ögon är det viktigt att ha tillgång till så mycket information om sig själv som möjligt, i a f om sin historia, sedan kan man själv välja vad man vill göra med den. Det är åtminstone min tanke. Jag skulle pratat med min mamma om det men inte med min mormor om vi nu haft en sådan dålig relation.

• Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2011-01-11 20:10:03 följande:
    Om jag hade fått veta att jag hade släktingar som jag inte haft någon kontakt med skulle jag bli jättenyfiken. Jag skulle även bli glad tror jag om någon okänd familjemedlem skulle kontaktat mig, ofta går man ju med känslan av att något inte stämmer, tänk om de skulle leva hela sina liv utan att ens ha en aning om hur det ligger till. Varför inte? I mina ögon är det viktigt att ha tillgång till så mycket information om sig själv som möjligt, i a f om sin historia, sedan kan man själv välja vad man vill göra med den. Det är åtminstone min tanke. Jag skulle pratat med min mamma om det men inte med min mormor om vi nu haft en sådan dålig relation.
    Svårt för ts att prata med sin döda mamma bara...

Ts, vet du vilka dessa syskon är eller är de helt okända? Har du kollat hos skatteverket?
  • skypigveon
    Anonym skrev 2011-01-11 20:15:24 följande:
    TS mamma är väl inte död?? Bara hennes morbror:...eller har jag fattat fel?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym skrev 2011-01-11 20:15:24 följande:

Ts, vet du vilka dessa syskon är eller är de helt okända? Har du kollat hos skatteverket?
    Var står det att mamman är död? Det står att morbrodern är död och längre ner frågar hon vad vi skulle gjort, där är ett av alternativen "Lämna beslutet till er mamma".
  • Itzumo

Min sambos farmor hade ett liknande fall där hon berättade för hennes familj att det fanns ett syskon till.. Dock så hade dom inte lika dålig kontakt som du och din mormor... (Detta var före jag och sambon blev tillsammans)

Men här fick vi också veta att hon fick barnet utanför äktenskap och på den tiden var det väldigt TABU och hon fick inte behålla barnet trots att hon ville... Så det behövde inte vara hennes beslut om hon fick eller inte fick behålla..

Om jag vore du så skulle jag ta det lugnt.. Kanske är för känsligt att prata om för din mormor och kanske speciellt med dig också då ni inte har så bra kontakt.. Prata hellre med din mamma och hör vad hon har att säga och vad hon vet..

♥Ella 2009-02-13♥ *~*~* ♥BF 2011-05-15♥ Läs om våran vardag: Http://Cia86.blogspot.com
  • Anonym (Vilsen)

Kollade med Socialtjänsten för ett tag sen men det var bara två barn som var skrivna på min mormor. Frågan är om det är bortadopterade barn så står de väl inte skrivna på min mormor. Vet inte om man kan hitta det i kyrkoböcker eller hur man ska göra. Vill inte riskera min mammas relation till hennes mamma. 

Svar på tråden Hur skulle ni göra om ni fick veta....