• rackarmorsan

Frågesport på dopfesten

Vi ska ha en frågesport på vår sons dopfest.
    Jag vill ha tips på fler frågor.

Nu har vi:
    Vad heter jag i mellan namn
    hur mycket vägde jag när jag föddes/ hur lång var jag?
    Hur mycket väger jag nu/ hur lång är jag nu?
    Vad heter mina faddrar?
    Varför heter jag Benjamin?
    Vem har jag fått mitt andranamn från?
    Hur gammal är min dopklänning?
    Vad är min älsklingsmat?
    Vad betyder mitt förnamn?
    vad hette prästen som döpte mig?

• Svar på tråden Frågesport på dopfesten
  • TuWi

Vi körde det här frågorna på dotterns barnvälkomnande:

Vilket blev det vanligaste tjejnamnet 2009?                                                         
    Vilket blev det vanligaste killnamnet 2009?                             
    Hur många barn föddes 2009?                                                      
    Hur många heter Ellionora i tilltalsnamn i Sverige?               
    Hur många kvinnor har tilltalsnamnet Mammans namn?              
    Hur många män har tilltalsnamnet Mammans namn?    
    Hur många män har tilltalsnamnet Pappans namn?                            
    Hur många kvinnor har tilltalsnamnet pappans namn?                       
    Hur lång var Ellionora när hon föddes?                                      
    Hur mycket vägde hon?                                                                   
    Vad väger hon idag?
    Hur lång är hon nu?
    Vilken veckodag föddes Ellionora på?                                        
    Vilket stjärntecken är hon född i?                                                
    Vilken månadssten tillhör det tecknet?                                     
    Vad har Ellionora mer för namn?                                                  
    Vilket år införde barnbidrag och hur mycket fick man då?  (vi fick väldigt intressanta svar på den)
    Hur mycket ligger barnbidraget på idag?                                   
    Vem såg henne först efter hennes föräldrar?                        
    Vilken klädstorlek har hon nu?                                                      
    Hur många tänder har Ellionora?                                                  
    Vad kallar mina föräldrar mig?                                                       
    Vilken dag har hon namnsdag?                                                     
    Vilken av hennes föräldrar vägde mest som nyfödd?         
    Vem var längs av hennes föräldrar som nyfödd?                  
    Vad heter Ellionoras faddrar?                                                        

Ellionora 091013
  • 1986

Vi funderar också på att ha frågesport.
    Har ni svars altenativ?  "vinner" man nått?

• rackarmorsan

Det blev ingen frågesport för vår del för lite tid att planera hlt enkelt men nu har jag börjat med en "bok" där jag sätter in fest tips till typ bröllop, dop m.m. Så frågorna här kommer självklart med hoppas de kan användas till nästa gång.
    vi tänkte att den som vinner skulle vinna en liten korg typ med både något för vuxna och barn.

• 1986

Okej.
    jag ha gjort klart alla frågor nu så de är utskrivna
    tänkte att alla skulle få ta en lapp med en siffra på o dom som få samma siffra är i samma "lag"
    våra släkter känner varann inte så tänkte de kunde vara kul att dom blandas lite.
    ska fundera lite på "vinsten"
    tack för idén. ska bli skoj!
    dopet är inte fören 13 februari

• TuWi

Vi köpte ett par saker från från unicef, en symbolisk gåva till vinnaren med samtidigt en insats för välgörenhet och andra barn. Var väldigt uppskattat faktiskt.

Inga svarsalternativ utan folk fick gissa. Blev väldigt intressanta gissningar på vissa frågor.

Ellionora 091013
  • Tazzme

Av ren nyfikenhet måste jag fråga om detta är vanligt? Alltså att man ordnar frågesporter och annan slags underhållning på dop/namngivningar.
    Jag har alltid bara sett det som en stillsam fest, mer i kaffereps-stilen, än en "riktig" fest med skoj och underhållning. Har aldrig heller varit på nåt slags festligare dop.

Är inte emot det eller så! :) Bara lite överraskad.

• 1986
    Tazzme skrev 2011-01-18 21:27:02 följande:
    Av ren nyfikenhet måste jag fråga om detta är vanligt? Alltså att man ordnar frågesporter och annan slags underhållning på dop/namngivningar.
    Jag har alltid bara sett det som en stillsam fest, mer i kaffereps-stilen, än en "riktig" fest med skoj och underhållning. Har aldrig heller varit på nåt slags festligare dop.

Är inte emot det eller så! :) Bara lite överraskad.
    Är nog inte jätte vanligt.
    Men tyckte de kunde va lite kul mellan mat o fika då vi kommer vara i församlingshemmet.
    Skillnad när vi va hemma hos oss när store pojken döptes, då gick gästerna gå runt o tittade hur vi hade de, vissa va på framsidan o andra baksidan. Endel av våra släktingar hade aldrig varit hos oss tidigare.

Men nu få man ju  bara sitta hela dagen typ. Min familj ha 1 ½ - 2 timmars enkel bil resa, sen sitta i kyrkan, sen sitta i församlingshemmet.
    Tyckte detta kunde passa bra då. Alla frågor handlar om våra son.
    Och att våra släkter inte känner varann så ska dom få vara i grupp 3 o 3.
Svar på tråden Frågesport på dopfesten