Semelia skrev 2011-01-13 08:33:49 följande:
Isolering? Han behöver ju att ett utrymme för sig själv när han skriker, han blir ju upprörd över att mamma gör som du säger Frösöblomster. Om grabben blir ännu mer skrikig och upprörd då tycker du verkligen själv att det är en BRA idé att göra så? Hon ville ju att han skulle bli lugnare in mer upprörd. TS har inte startat en tråd hur gör jag min son skrikigare och mer upprörd. Ditt råd är att uppmärksamma och ge respons. Du tror inte att hon gör det då? Jag uppfattar TS som väldigt mån om sonen och att hennes problem är att när hon ger honom uppmärksamhet och respons så skriker han mer och blir mer upprörd. Självklart skriker inte TS till barnet, varför kommer du med såna råd? Sen utgår jag från att TS kan tänka själv och inte följer några råd om pojken skulle reagera på ett annat sätt än det tänkta. Det behöver man nog inte säga till henne. Hon behövde ett klart sätt att se det på och förstår säkerligen att det ska användas på ett sätt som hjälper barnet. Om sonen far illa så gör hon inte så helt enkelt. Att berätta för henne att hon inte ska skrika till barnet är väl ett råd som inte behövs. Snart kommer väl nån in och säger att hon inte ska slå barnet heller. Allt tyder på att TS är mycket klok och mån om sitt barn, hon behöver bara styra upp det lite och hon fattar säkert själv vad som är bra för barnet. Det jag har skrivit är exempel på hur hon kan komma i gång, och att sonen inte skriker för något hon har gjort eller inte har gjort. Det är inte hennes fel att barnet skriker. Det är inte fel att barnet skriker eftersom han gör det men man måste ju ha ett bra förhållningssätt. Det hon berättar är ju att hon försökt allt för att få honom att sluta skrika. Och det går inte genom yttre påverkan och han reagerar negativt på att man håller på med honom. Han vill vara i fred. En del barn är såna även om inte alla är det.
Ehhhh????
Jag vet inte riktigt hur du drog slutsatser nu, men jag har väl inte på något vis antytt att TS skulle behandla sitt barn illa på något vis? Det är väl inte omänskligt ens för den bäste av föräldrar att ibland vara trött och bli arg och irriterad när det skriks och gnälls? Att jag kommenterade att man ska undvika att skrika, bli arg och kommentera just skrikandet var ju min förklaring av vad som är positiv feed-back på skrikande - GENERELLT! - vilket är bra att undvika. Att försöka möta barnets försök till kommunikation är ju inte fel. Bekräfta känslan att barnet är argt brukar vara en bra börja. "Jag är jättejättearg och det är en känsla jag inte vet vare sig hur jag ska hantera eller känna inför - HJÄLP!"
Jag reagerade inte på TS, jag reagerade på det DU skrev. Nej, TS son skriker inte för något hon har gjort eller inte gjort, det är det väl ingen som påstått?! Barn i den åldern har en tendens att reagera på situationer och motgångar de inte riktigt kan hantera - sedan är det olika HUR de reagerar eftersom barn är olika. Min äldsta blev och blir fortfarande mer gnällig än något annat. Min yngsta blir vrålarg, saker flyger och tårarna sprutar.
Nej, det är inte fel att lämna ett barns som vill vara ifred ifred, men det var ju inte riktigt det du skrev. Min yngsta vill inte heller att man lyfter upp och bär eller liknande när han är arg, absolut inte att man avleder honom....vilket är rätt självklart, det är ju nästan en förolämpning. Men arga barn ska man inte ignorera.