• mithrandil

Hur får man ett skrikigt barn att bli lugnare?

Jag har en son som är 22mån som är så otroligt skrikig. Han skriker direkt något går emot.
    Om leksaken inte gör som han vill, om han får nej till glass till frukost.
    Han skriker om man ska byta blöja om han inte vill. Ja, han skriker överallting egentligen.
    Han kan till och med skrika och bråka och ställa till världens scen över att han vill ha ett glas vatten tex. varför inte bara be om det istället för att skrika sådär?

Han hade kolik sina första 9mån o efter det har skrikigheten bara fortsatt och fortsatt.
    Kan det ha något samband?

Jag förstår ju att det är något som jag gör helt fel.
    vad kan jag göra för att få honom sluta upp med sina utbrott och sin skrikighet?
    Orkar inte med det längre, det retar ihjäl mig att han måste skrika hela tiden.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Hur får man ett skrikigt barn att bli lugnare?
  • Semelia

Och när han ber om ett glas vatten då kan man säga att "va bra att du frågade så jag vet att du vill ha vatten. Här får du vatten." utan att kommentera nåt skrikande.

Man kan ju fundera över varför han skrek så på vatten. Kanske han varit törstig länge och inte kommit sig för att dricka och till slut så var han jättetörstig och blev arg för att ju för fasen inte fått nåt vatten. Och så bar det i väg.

Och det är klart att han inte ska ignoreras. Skriket kan man låta vara men han ska ju få sitt vatten eller annat som han vill ha och behöver.

Och att barnet beter sig så här är ju inte för något man gjort utan det är bara en del i utvecklingen som inte kommit i gång. Han skriker ju för han är upprörd och det bär i väg väldeliga men det är ju hans grej och han måste få leta efter självkontrollen. Just nu hittar han den inte. Så förklara för de det berör som styvfar att ingen annan kan göra något åt att han blir upprörd och inte vet hur man slutar och än mindre hur man inte börjar. Det kommer, det kommer.

Det enda man kan göra är alltså att inte trigga igång mer skrik och att inte låta det ha nån betydelse att han är upprörd. Förutom om han har behov av att bli tröstad men visar han inte tecken på att vara jätteledsen när han slutat skrika så mår han nog bra igen. Att han är ledsen när han skriker är ju en sak, då går han ju inte att trösta och är han inte ledsen när han slutat skrika så behöver han ingen tröst. Han behöver kanske ett glatt förslag på vad man kan syssla med då i stället.

• Semelia

En sak till om man tycker "ignorera" ger konstiga signaler, det jag beskriver är ju att man ska acceptera att han skriker. Han skriker och då får han göra det utan att man reagerar på något särskilt sätt. Skrikandet är ju inget som ska bannas eller han ska få nån slags reaktion på. Det han vill ska han få en reaktion på men inte skrikandet. Så att vara neutral kanske är ett bättre ord. Man är bara neutral och låter honom vara arg/upprörd och sen sköter honom som vanligt. Till slut hittar det lilla livet hur man gör. Ingen vill ju vara upprörd så han kommer ju att sluta så fort han kan, men inte innan dess. Och det är inget som någon kan göra nåt åt och det har inget med mamman att göra.

• Maria222

Ja mot slutet låter ju dina råd bra mycket humanare Semelia. Att hålla sig neutral tror jag absolut kan funka.

Dessa råd som kom i början "Du kan föra bort hans händer från din kropp om han skriker, ingen ögonkontakt, avvisa honom bestämt. Och när han tystnar så tar du upp vad det är han vill." Stämmer ju inte riktigt överens med det som nyligen skrevs att han självklart skulle få vatten direkt om det var det han skrek om...

Och detta "När du bär honom när han skriker kan du vända honom med ryggen mot dig och ta ett grepp runt magen/midjan så blir det också en distans som han märker. Han får absolut ingen ögonkontakt." En distans som han märker.. varför ska han märka att föräldern tar distans ifrån honom?

Som svar till TS angående om varför jag skulle kunna uppfostra min hund med denna metod men inte mitt barn handlar ingenting om vem som är värd mest utan om att barn och hundar helt enkelt är olika. En hund mår inte bra av att förmänskligas. Där måste man vara konsekvent hela tiden och belöningsystem alternativt ignorering tar inte så hårt på hundens psyke som på ett barns.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Semelia
    Maria222 skrev 2011-01-12 21:06:28 följande:
    Ja mot slutet låter ju dina råd bra mycket humanare Semelia. Att hålla sig neutral tror jag absolut kan funka. Dessa råd som kom i början "Du kan föra bort hans händer från din kropp om han skriker, ingen ögonkontakt, avvisa honom bestämt. Och när han tystnar så tar du upp vad det är han vill." Stämmer ju inte riktigt överens med det som nyligen skrevs att han självklart skulle få vatten direkt om det var det han skrek om... Och detta "När du bär honom när han skriker kan du vända honom med ryggen mot dig och ta ett grepp runt magen/midjan så blir det också en distans som han märker. Han får absolut ingen ögonkontakt." En distans som han märker.. varför ska han märka att föräldern tar distans ifrån honom? Som svar till TS angående om varför jag skulle kunna uppfostra min hund med denna metod men inte mitt barn handlar ingenting om vem som är värd mest utan om att barn och hundar helt enkelt är olika. En hund mår inte bra av att förmänskligas. Där måste man vara konsekvent hela tiden och belöningsystem alternativt ignorering tar inte så hårt på hundens psyke som på ett barns.
    pojke 0706 och pojke 1008.

Vad jag menar med att man tar bort händerna från ens kropp är om han gallskriker ännu mer när man sen rör vid honom, man skapar ett utrymme för honom själv. Självklart tar man upp barnet om det inte är så att det blir heltokigt om man börjar plocka på det. Man visar att det där måste han klara själv. Men inte om han reagerar positivt på att man tar upp honom givetvis. Och man tar inte bort dem argt eller hårt, utan bara försiktig om han närmar sig för att sen alltid bli hysterisk om man tar i honom och allt blir mycket värre. Och jag utgår från att TS kan "läsa" situationen och agera på ett sätt som passar henne och sonen bäst. En distans så att han får vara i fred märker han. Jag skriver tydligt att det inte ska vara något straff. Att hålla honom den vägen gör att hans armar och ben inte blir låsta som när man håller den andra vägen. Det är inte meningen att han ska känna en distans som ett straff utan för att han visat att han vill ha det och verkar behöva det. Men TS gav inte något för handen att hon behövde råd för att visa sonen hänsyn för det vet hon ju vad det är, utan just hur hon själv på ett annat skulle agera. Och de behöver en distans mellan sig för att han behöver den för att hålla på med sitt. Och vara neutral är ett bättre ord för vad jag menar. Ignorera har ett inslag av något annat så där har du helt rätt.
  • Flickan och kråkan

Måste säga att jag reagerar också....precis som Maria222.....känns väldigt nära KBT-tänk med isolering.....ingen ögonkontakt.

Hur som helst att en 22-månaders får utbrott och skriker när något går emot är ju inte något jättemärkligt. Prata i lugn och sansad ton och hjälp honom/henne att lösa den situation som han/hon befinner sig i och inte kan hantera. Uppmärksamma det barnet försöker kommunicera för att hjälpa det att hantera en liknande situation nästa gång på ett bättre sätt utan att ge positiv feed-back på skrikandet (= skrik inte tillbaka, bli inte arg, prata inte om skrikandet etc.). Min yngsta är 20 månader och kan ibland plötsligt komma på att han vill något väldigt plötsligt.....sedan får han ett utbrott när han märker att han inte klarar av det/får göra det själv.....han kan t.ex. inte själv hämta vatten helt på egen hand......vilket han VILL. Han är ju i den åldern då de kan och vill göra allt själva. Storebror är 3 år och har också en massa vill-själv, men han är äldre och har börjat lära sig hantera olika situationer. Han kan själv ta sig ett glas vatten om det krisar.

Mitt råd är att uppmärksamma och ge respons på det barnet försöker (på ett mindre bra sätt) kommunicera och visa som förälder på ett bättre sätt att lösa problemet/situationen.

• Semelia

Isolering? Han behöver ju att ett utrymme för sig själv när han skriker, han blir ju upprörd över att mamma gör som du säger Frösöblomster. Om grabben blir ännu mer skrikig och upprörd då tycker du verkligen själv att det är en BRA idé att göra så? Hon ville ju att han skulle bli lugnare in mer upprörd. TS har inte startat en tråd hur gör jag min son skrikigare och mer upprörd. Ditt råd är att uppmärksamma och ge respons. Du tror inte att hon gör det då? Jag uppfattar TS som väldigt mån om sonen och att hennes problem är att när hon ger honom uppmärksamhet och respons så skriker han mer och blir mer upprörd. Självklart skriker inte TS till barnet, varför kommer du med såna råd? Sen utgår jag från att TS kan tänka själv och inte följer några råd om pojken skulle reagera på ett annat sätt än det tänkta. Det behöver man nog inte säga till henne. Hon behövde ett klart sätt att se det på och förstår säkerligen att det ska användas på ett sätt som hjälper barnet. Om sonen far illa så gör hon inte så helt enkelt. Att berätta för henne att hon inte ska skrika till barnet är väl ett råd som inte behövs. Snart kommer väl nån in och säger att hon inte ska slå barnet heller. Allt tyder på att TS är mycket klok och mån om sitt barn, hon behöver bara styra upp det lite och hon fattar säkert själv vad som är bra för barnet. Det jag har skrivit är exempel på hur hon kan komma i gång, och att sonen inte skriker för något hon har gjort eller inte har gjort. Det är inte hennes fel att barnet skriker. Det är inte fel att barnet skriker eftersom han gör det men man måste ju ha ett bra förhållningssätt. Det hon berättar är ju att hon försökt allt för att få honom att sluta skrika. Och det går inte genom yttre påverkan och han reagerar negativt på att man håller på med honom. Han vill vara i fred. En del barn är såna även om inte alla är det.

• Flickan och kråkan
    Semelia skrev 2011-01-13 08:33:49 följande:
    Isolering? Han behöver ju att ett utrymme för sig själv när han skriker, han blir ju upprörd över att mamma gör som du säger Frösöblomster. Om grabben blir ännu mer skrikig och upprörd då tycker du verkligen själv att det är en BRA idé att göra så? Hon ville ju att han skulle bli lugnare in mer upprörd. TS har inte startat en tråd hur gör jag min son skrikigare och mer upprörd. Ditt råd är att uppmärksamma och ge respons. Du tror inte att hon gör det då? Jag uppfattar TS som väldigt mån om sonen och att hennes problem är att när hon ger honom uppmärksamhet och respons så skriker han mer och blir mer upprörd. Självklart skriker inte TS till barnet, varför kommer du med såna råd? Sen utgår jag från att TS kan tänka själv och inte följer några råd om pojken skulle reagera på ett annat sätt än det tänkta. Det behöver man nog inte säga till henne. Hon behövde ett klart sätt att se det på och förstår säkerligen att det ska användas på ett sätt som hjälper barnet. Om sonen far illa så gör hon inte så helt enkelt. Att berätta för henne att hon inte ska skrika till barnet är väl ett råd som inte behövs. Snart kommer väl nån in och säger att hon inte ska slå barnet heller. Allt tyder på att TS är mycket klok och mån om sitt barn, hon behöver bara styra upp det lite och hon fattar säkert själv vad som är bra för barnet. Det jag har skrivit är exempel på hur hon kan komma i gång, och att sonen inte skriker för något hon har gjort eller inte har gjort. Det är inte hennes fel att barnet skriker. Det är inte fel att barnet skriker eftersom han gör det men man måste ju ha ett bra förhållningssätt. Det hon berättar är ju att hon försökt allt för att få honom att sluta skrika. Och det går inte genom yttre påverkan och han reagerar negativt på att man håller på med honom. Han vill vara i fred. En del barn är såna även om inte alla är det.
    Ehhhh????

Jag vet inte riktigt hur du drog slutsatser nu, men jag har väl inte på något vis antytt att TS skulle behandla sitt barn illa på något vis? Det är väl inte omänskligt ens för den bäste av föräldrar att ibland vara trött och bli arg och irriterad när det skriks och gnälls? Att jag kommenterade att man ska undvika att skrika, bli arg och kommentera just skrikandet var ju min förklaring av vad som är positiv feed-back på skrikande - GENERELLT! - vilket är bra att undvika. Att försöka möta barnets försök till kommunikation är ju inte fel. Bekräfta känslan att barnet är argt brukar vara en bra börja. "Jag är jättejättearg och det är en känsla jag inte vet vare sig hur jag ska hantera eller känna inför - HJÄLP!"

Jag reagerade inte på TS, jag reagerade på det DU skrev. Nej, TS son skriker inte för något hon har gjort eller inte gjort, det är det väl ingen som påstått?! Barn i den åldern har en tendens att reagera på situationer och motgångar de inte riktigt kan hantera - sedan är det olika HUR de reagerar eftersom barn är olika. Min äldsta blev och blir fortfarande mer gnällig än något annat. Min yngsta blir vrålarg, saker flyger och tårarna sprutar.

Nej, det är inte fel att lämna ett barns som vill vara ifred ifred, men det var ju inte riktigt det du skrev. Min yngsta vill inte heller att man lyfter upp och bär eller liknande när han är arg, absolut inte att man avleder honom....vilket är rätt självklart, det är ju nästan en förolämpning. Men arga barn ska man inte ignorera.  
  • mithrandil

Först vill jag bara tacka alla för era råd.
    Jag har själv känt att "ignorering" är fel väg att gå då min sambo pratat om att det är så vi behöver göra men ju mer han blir sån här ju mer börjar man fundera på ifall att man inte borde göra någonting.

Iaf sagt och gjort så hade vi en liten "dispyt" igår om vem som får leka med vems leksaker.
    Storebror tar alla lillasysters leksaker men skulle hon nudda några av hans så kan han bli rent hysterisk.
    Jag säger att vi kan leka med allt som finns här hemma, den leksaken som inte är upptagen av någon annan kan vem som helst få ta, vilket resulterade i att lilleman skriker och gråter och nästan hysteriskt drar sig själv i håret. jag gjorde som jag fått rådet till. att inte uppmärksamma honom, dalta med honom utan bara sätta mig ner på golvet och börja bygga ett hus av lego. Kan berätta att hans vanliga 30minuters anfall knappt ens hann börja innan han satte sig ner och hjälpte mig att bygga. Då fick han en puss på kinden och sen byggde vi vidare.
    Det var enda utbrottet igår och det kom ganska tidigt på förmiddagen. I vanliga fall kan han ha minst 5 sådana utbrott om dagen, men de varar alltid betydligt längre.

sen semelia, måste jag säga att det frösöblomster skriver inte är helt fel. visst kan jag höja rösten åt min son.
    Jag gör det inte gärna och när det väl händer mår jag fruktansvärt dåligt för det men nån gång då och då så kan jag inte hejda mig i tid. Känns skönt att få en påminnelse om det ifrån någon annan också för hur lite jag än vill göra det så händer det ibland iaf, även om de gångerna är lätträknade. kanske kan gå in bättre om någon annan säger det till mig.

• Flickan och kråkan
    mithrandil skrev 2011-01-13 11:50:38 följande:
    sen semelia, måste jag säga att det frösöblomster skriver inte är helt fel. visst kan jag höja rösten åt min son.
    Jag gör det inte gärna och när det väl händer mår jag fruktansvärt dåligt för det men nån gång då och då så kan jag inte hejda mig i tid. Känns skönt att få en påminnelse om det ifrån någon annan också för hur lite jag än vill göra det så händer det ibland iaf, även om de gångerna är lätträknade. kanske kan gå in bättre om någon annan säger det till mig.
    Ja, men det gör jag med....för att jag är mänsklig! Precis som för dig så är de tillfällena få och lätträknade, men jag är ingen övermänniska. Det var ingen kritik, men barn gör som vi gör inte som vi säger. Det viktiga är ju att vi tar ansvar.som vuxna. Blir man arg så får man be om ursäkt.

De här sidorna är rätt bra....när man har barn i den åldern......och syskonkonflikter
    http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/Artiklar/Overlevnadsguide-till-trotsaldern/
    http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper-juul-coachar/
  • Semelia
    Först vill jag bara tacka alla för era råd.Jag har själv känt att "ignorering" är fel väg att gå då min sambo pratat om att det är så vi behöver göra men ju mer han blir sån här ju mer börjar man fundera på ifall att man inte borde göra någonting.Iaf sagt och gjort så hade vi en liten "dispyt" igår om vem som får leka med vems leksaker.Storebror tar alla lillasysters leksaker men skulle hon nudda några av hans så kan han bli rent hysterisk.Jag säger att vi kan leka med allt som finns här hemma, den leksaken som inte är upptagen av någon annan kan vem som helst få ta, vilket resulterade i att lilleman skriker och gråter och nästan hysteriskt drar sig själv i håret. jag gjorde som jag fått rådet till. att inte uppmärksamma honom, dalta med honom utan bara sätta mig ner på golvet och börja bygga ett hus av lego. Kan berätta att hans vanliga 30minuters anfall knappt ens hann börja innan han satte sig ner och hjälpte mig att bygga. Då fick han en puss på kinden och sen byggde vi vidare.Det var enda utbrottet igår och det kom ganska tidigt på förmiddagen. I vanliga fall kan han ha minst 5 sådana utbrott om dagen, men de varar alltid betydligt längre.sen semelia, måste jag säga att det frösöblomster skriver inte är helt fel. visst kan jag höja rösten åt min son.Jag gör det inte gärna och när det väl händer mår jag fruktansvärt dåligt för det men nån gång då och då så kan jag inte hejda mig i tid. Känns skönt att få en påminnelse om det ifrån någon annan också för hur lite jag än vill göra det så händer det ibland iaf, även om de gångerna är lätträknade. kanske kan gå in bättre om någon annan säger det till mig.

Ja det är väl rimligt att man gör det när man inte orkar längre, men vad jag mer menade var att du själt inte tycker det är ett bra sätt och då kändes det som onödigt att påpeka det eftrsom du helt uppenbart förstår det själv. Ingen förälder är som man ska och borde hela tiden. Vad roligt att han ville bygga lego. Han kanske kände att det var hans val hur han ville göra och då blev det lättare när inte någon försökte påverka honom, fast det gissar jag ju bara. Hoppas det löser sig bra och förhållandevis snabbt. Och lillasyster får sova.
  • trollmorsan

Min kompis är förskollärare och jag gillar hennes sätt att hantera skrikiga barn. Hon tar med barnet till ett eget rum (för att inte störa de andra barnen). Där får barnet skrika hur mycket det vill, hon lämnar inte barnet ensamt eller undviker ögonkontakt utan säger bara "du får skrika här inne om du känner att du måste, det är OK. Sedan när du är klar går vi in och leker igen." Det brukar inte ta så lång tid innan barnen har skrikit klart.

• cruz

Maria222: Ursäkta att jag blir OT nu, men på vilket sätt kan belöningssystem förstöra ett barns psyke? För övrigt är jag in i norden trött på att ignorering alltid ska hänvisas till KBT eller TBA. Det är väl i så fall ett exempel på när man misstolkar KBT, precis som exempelvis när Nannyprogrammen felaktigt använder timeout. Jag KBT:ar mitt barn hela dagarna, men inte tusan ignorerar jag honom! Modern beteendeterapi handlar inte om ignorering och det är mycket olyckligt att folk alltid tror det. Däremot försöker man undvika att förstärka negativa beteenden genom att inte ge dem för mycket känslomässig uppmärksamhet utan att vara mer lugn och neutral i sina reaktioner (lågaffektbemötande kan man väl kalla det). Vet ni, denna termin skär kommunen ned på min sons och två andra autistiska barns beteendeträning just pga missuppfattningar om vad kognitiv beteendeterapi egentligen är. Att ständigt påpeka att KBT är ignorering bidrar till missuppfattningar som faktiskt får konsekvenser för barn som tex. min pojke. Återigen TS, jag ber om ursäkt för att jag blev OT, jag är bara så trött.

Min son skriker också mycket. Ju mer jag höjer rösten, desto mer skriker han. Ju lugnare och neutral jag håller mig, desto snabbare lugnar han ner sig. Om han tex. skriker i affären eller där det är mycket folk går jag undan med honom. Nu för tiden ligger han bara på golvet och skriker och sparkar med fötterna på golvet när han är arg. Det tycker jag är rätt OK eftersom han annars brukade skada sig själv när han blev arg förrut. Jag brukar inte försöka avleda honom eller prata så mycket när utbrottet redan är ett faktum, utan han får skrika ganska ostört. Jag bekräftar att han är arg och att jag finns här när han vill ha tröst. Men jag ger honom inte mer uppmärksamhet än så. Om han söker kontakt svarar jag givetvis på det. När allt lugnat sig brukar jag prata med honom och ibland även använda bildstöd för att förklara hur man kan göra bättre nästa gång en liknande situation uppstår. Sedan jobbar jag ju med att han ska lära sig att kommunicera. Nu kan han protestera verbalt och vid inlärningfasen lät vi honom tex. sitta längre vid datorn (eller vad det var han ville göra istället för att tex. komma och äta) då han protesterade med ord istället för med utbrott. Nu kan han hantera ett nej bättre och delvis beror det på att han har blivit större och förstår mer. Sedan tänker jag också mycket på kravanpassning och förberedelser (som mer är för att förebygga konflikter).

• Semelia
    trollmorsan skrev 2011-01-13 12:28:16 följande:
    Min kompis är förskollärare och jag gillar hennes sätt att hantera skrikiga barn. Hon tar med barnet till ett eget rum (för att inte störa de andra barnen). Där får barnet skrika hur mycket det vill, hon lämnar inte barnet ensamt eller undviker ögonkontakt utan säger bara "du får skrika här inne om du känner att du måste, det är OK. Sedan när du är klar går vi in och leker igen." Det brukar inte ta så lång tid innan barnen har skrikit klart.

Jag undrar jag hur hon gör med blicken. Tittar forskande och uppmärksamt på barnet så att de känner att de har publik eller undviket att se allt för mycket på barnet? Vad tror du själv?
  • Flickan och kråkan
    Semelia skrev 2011-01-13 14:06:05 följande:
    Jag undrar jag hur hon gör med blicken. Tittar forskande och uppmärksamt på barnet så att de känner att de har publik eller undviket att se allt för mycket på barnet? Vad tror du själv?
    Jag tror faktiskt hon gör varken det ena eller andra.
  • mithrandil

Frösöblomster: Tack för länkarna!
    Ja, jag försöker hela tiden tänka på det där (att barn itne gör som vi säger, utan gör som vi gör) när jag tex skulle skrika på honom. Skriker jag på honom så är det ju precis som om jag säger "det är helt okej att skrika. det är så man ska göra" Men som du skriver så är även jag mänsklig och har mina egna fel och brister.

Semelia: Ja, så du ska ha tack. Jag tror faktiskt att du har rätt i det du skriver. Om jag bara inte uppmärksammar honom när han skriker kommer det nog tids nog gå över. Tycker det känns som om han själv känner det på hela mitt uppträdande att jag menar allvar, eller något liknande Han höll på att få ytterligare ett tok anfall idag, men när han började skrika tog jag bara hans syster med mig ut och gick och diskade, utan att prata med honom. strax därpå kommer även lillkillen efter och är hur glad och trevlig som helst.

busebarnmamma: Det skulle vara intressant och se om det där fungerar när det är ens egna barn det handlar om. Min son är en ängel på förskolan. skriker aldrig, är alltid lugn och snäll och hjälpsam. Det är nog mest med mig han är sån här. Är han ensam med sin pappa är han nästan aldrig skrikig heller. Så det känns som om det är något med mig som lockar fram det där. förstår bara inte riktigt vad.

zelia: Det gör inte mig nånting att du gick OT. jag är ganska så öppen för det där. Det handlar ju iaf om samma ämne.

Min son blir också mer upprörd och skrikig om jag själv brusar upp mig, oavsett om jag skriker eller inte. tror han känner av hur jag känner inom mig när han gör sådär. Är jag själv lugn och inte tänker så mycket över det går utbrotten oftast över ganska snart. Numera verkar det som om han hellre slår mig eller sin syster när han blir arg, innan slog han alltid sig själv, men som tur är så är det inet så väldigt ofta som han blir fyskisk utan han brukar mest rusa omkring och bara skrika rakt ut.

• CathrinLarsson
    Iaf sagt och gjort så hade vi en liten "dispyt" igår om vem som får leka med vems leksaker.
    Storebror tar alla lillasysters leksaker men skulle hon nudda några av hans så kan han bli rent hysterisk.
    Jag säger att vi kan leka med allt som finns här hemma, den leksaken som inte är upptagen av någon annan kan vem som helst få ta, vilket resulterade i att lilleman skriker och gråter och nästan hysteriskt drar sig själv i håret. jag gjorde som jag fått rådet till. att inte uppmärksamma honom, dalta med honom utan bara sätta mig ner på golvet och börja bygga ett hus av lego. Kan berätta att hans vanliga 30minuters anfall knappt ens hann börja innan han satte sig ner och hjälpte mig att bygga. Då fick han en puss på kinden och sen byggde vi vidare.
    Det var enda utbrottet igår och det kom ganska tidigt på förmiddagen. I vanliga fall kan han ha minst 5 sådana utbrott om dagen, men de varar alltid betydligt längre.
    Vad härligt att du hittade en metod som fungerade. Och jag antar att han också tyckte att det var betydligt behagligare att bygga med dig ist för att trötta ut sig helt med att skrika! Hoppas det fortsätter fungera framöver! =)
  • mithrandil
    CathrinLarsson skrev 2011-01-14 21:26:17 följande:
    Vad härligt att du hittade en metod som fungerade. Och jag antar att han också tyckte att det var betydligt behagligare att bygga med dig ist för att trötta ut sig helt med att skrika! Hoppas det fortsätter fungera framöver! =)
    Tack! Tror det kan komma att bli lite från och till.
    Idag hade han ett superutbrott utan dess like. Inget jag gjorde fungerade.
    Klarade inte av att inte uppmärksamma honom när han skrek, han blir helt tokig så jag tycker så hemskt synd om honom. Men tillslut när jag höll mitt lugn hela tiden så sträckte han upp armarna och ville komma upp i famnen. vilket han fick men sen var han ganska medtagen ett bra tag efteråt.

det är så jobbigt med dessa utbrott och jag börjar nästan fundera på om det är "normalt"? Kanske ska be bvc om att få träffa en barnpsykolog som man kan prata med om hur han är och sådär.
  • CathrinLarsson
    mithrandil skrev 2011-01-14 22:59:41 följande:
    det är så jobbigt med dessa utbrott och jag börjar nästan fundera på om det är "normalt"? Kanske ska be bvc om att få träffa en barnpsykolog som man kan prata med om hur han är och sådär.
    Gör det! Det finns ju professionell hjälp att få. Ta upp det och se vad dom kan hjälpa dig med!
  • mithrandil
    CathrinLarsson skrev 2011-01-15 11:51:55 följande:
    Förlåt, det är ju inte bara du som kan få hjälp där, sonen kan ju också behöva få hjälp såklart!
    Ja, vi behöver båda hjälp säkert. men det är väl jag som behöver rätt verktyg för att kunna hjälpa honom. så du skrev inte helt fel. Tack för dina råd!
Svar på tråden Hur får man ett skrikigt barn att bli lugnare?