• Anonym (orolig)

5 månaders som efter magsjuka spyr mängder dagligen

Hej

I förra veckan blev vi magsjuka hela familjen och därmed även vår snart 5 månaders son. Vi fick ganska snabbt bukt med den och han började äta igen. Vi gjorde så att han fick små portioner, 90 ml, ersättning varannan timme och sedan har jag ökat. Idag har han fått 165 ml var fjärde timme. Nu på kvällen när han fick mat så vände allt upp när han var klar. Det stod som en fontän ur munnen på honom. Han hade inte ätit på 4 timmar så han var hungrig. 
    Detta har hänt så gott som varje kväll sedan han var sjuk. Känner mig orolig över detta och att han inte får i sig tillräckligt. Till saken hör oxå att vi precis gått över till ersättning då jag var tvungen att sluta amma pga ny medicin. Så jag känner mig lite osäker på hur mycket han faktiskt ska ha i sig. Han äter var 4:e timma dygnet runt, äter dock inte upp på natten.

Vore tacksam för hjälp.
    Ha det gott!
    Kram Orolig 

• Svar på tråden 5 månaders som efter magsjuka spyr mängder dagligen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att han kräkts av 90 ml kan jag förstå. Det bästa är om man kan teskedsmata, under de dagarn magsjukan varar. Om man ger barnet nappflaska, så blir effekten att de går för fort och det vänder direkt i magen. Magsäcken är inte speciellt stor på en 5-månaders bebis.

Efter tre dagar brukar dock kräkningarna gått över. Då kan man vara mer frikostig med maten igen och nappflaska ska fungera bra. Hur mycket han behöver beror på hur mycket han väger och går upp i vikt. Får han runt en liter per dag så skulle jag tro att det räcker om han väger runt sju-åtta kilo. Detta får du dock dubbelkolla med er BVC-sköterska som vet hur hans tillväxtkurva ser ut.

Med tanke på att han är så pass liten och inte verkar helt återställd efter magsjukan, så tycker jag att du kontaktar er sjukvården för råd.

MVH Christine

Svar på tråden 5 månaders som efter magsjuka spyr mängder dagligen