• Calles matte

Dyra leksaker

Min mans 14-åriga dotter har så smått börjat tjata om en Iphone. Hon kommer troligtvis aldrig att få någon (om hon inte köper den själv förstås) men hon har flera kompisar som har fått. En av kompisarna har både Ipod, Ipad och Iphone samt egen bärbar dator (såklart...). Själv förstår jag inte alls hur man resonerar när man köper sådana dyra "leksaker" till sina barn. Gör man dem verkligen en tjänst genom att vänja dem vid att de kan få precis vad som helst bara de uttrycker en önskan om att "vilja ha"? Vad händer när de blir vuxna och själva skall finansiera sina dyra vanor? Vad hände med att längta och spara?

Jag och min man är överens om att vi inte köper allt som barnen önskar sig, även om vi skulle ha nog skulle ha råd med rätt mycket. Det handlar på nåt sätt om att vilja lära barnen saker och tings värde och ge dem möjlighet att längta efter någonting och uppleva känslan av att kämpa för att få det man vill ha (och till slut lyckas). Men det är inte alltid lätt att argumentera för denna ståndpunkt, särskilt inte då min mans ex (mamman till 14-åringen) tycker att vi som har så "mycket pengar"  minsann borde köpa tjejen vad hon vill ha.

Tycker att det vore intressant att höra hur andra tonårsföräldrar resonerar gällande detta med "dyra leksaker", och hur ni argumenterar för eran ståndpunkt i frågan.

• Svar på tråden Dyra leksaker
  • Cattis01

Hej,
    hade samma problem med mina tonåringar.
    Dom fick önska sig pengar och jobba ihop pengar för att köpa sina egna mobiler. 

Vi har köpt så mycket saker som dom slarvat bort eller tappat, och bara rycker på axlarna som om dom sakerna inte var värda något.

Tycker att det är bra att dom får kämpa ihop till sina dyra "leksaker" och verkligen känna vad det kostar. och känna hur det känns att tappa bort 4000kr om dom nu gör det.

Dom köpte sina telefoner ni i julas och är jätte försiktiga med dom och är livrädda att dom ska försvinna eller tappas bort!

/C 

• Calles matte

Javisst blir det så. Har många gånger retat mig på hur oförsiktiga min mans tonåringar är med datorer och telefoner och dyl och när man påpekar det så är det bara "ahme vaddå, det är ju bara att köpa nytt...". Och det är ju egentligen inte så konstigt att de tycker det, för det är tyvärr så de är uppfostrade att det fungerar.  De har aldrig någonsin behövt spara ihop till någonting förrän nu, och då "orkar" de inte utan inser att det nog inte var värt slitet i alla fall utan är hellre utan (och nöjer sig med att tjata istället).

Jag hoppas verkligen att jag kommer att uppfostra mina barn till att förstå pengars värde, men med tanke på hur det ser ut i vårt samhälle så känns det som att det kan bli tufft.

Svar på tråden Dyra leksaker