• Tawaret

Avslag - likheter och skillnader jämfört med mens?

Jag funderar på hur avslaget är jämfört med mens - upplevs det liknande eller annorlunda? Det är ju från ett sår, så jag skulle förvänta mig att det är mer blodaktigt. Och kanske kommer det på ett annat sätt, liksom mer rinnigt? jag funderar också på hur det absorberas i binda jämfört med mens.

• Svar på tråden Avslag - likheter och skillnader jämfört med mens?
  • Terese f

haha jag ska försöka svara så gott jag kan :)

För mig var avslaget mer rinnigt,(man känner när de kommer ) men också klumpar i. Inte särskilt stora för min del men jag har hört om golfbollsstorlek...
    Bindor från förlossningen tycker jag var rätt bra, och när man inte blöder allt för mkt kan man köpa dom som absorberat bäst i vanliga butiken "super" någonting. (vet inte vad dom heter för det var år sen ínnan fl jag använde binda)
    De va iprincip samma färg, men avslaget LUKTAR!!! Och eftersom att jag blödde i ca 12 v gick jag runt och luktade överkörd bäver i muttan ett bra tag. Hjälper liksom inte att duscha, de luktar endå tycker jag.

• Suneboll

Själva konsistensen är som en riklig mens, sån man har första mensdagarna...fast det kommer mkt mer...dessutom luktar det väldigt speciellt om avslaget.
    De första avslagsdagarna har jag fått använda sådana där jättestora inkontinens bindor från always. Man kan sno med sin någon extra från förlossningen för man får sådana där.....sedan får man ett gäng stora bindor på BB, de har jag haft till natten. Men redan efter någon dag har man kunnat övergå till apotekets stora bindor o sen till vanliga bindor o sen trosskydd.
    En kompis gav mig tipset att spara de fula nättrosorna man får på BB o ta hem o tvätta.....det var guld värt för med 1a barnet kunde jag inte ha några andra trosor på mig de första 2 veckorna....med 2an sprack jag inte alls så då kändes det lite bättre från början.

• Mary Jo

Från början var det blod,från såret då. Sen blev det bara blodblandat. Luktar illa gör det också. Min man kallade det avfall istället för avslag ;)

Sen kan det komma koagulerat,har hört av många får stora klumpar. Bindor i lite större storlek fungerar bra.

• Mary Jo

Ja,första dagarna hade jag dom stora bindorna från bb som jag snodde;) (Inte blöjstorleken utan den lite mindre).. och precis som Suneboll skriver så ta nättrosorna. Tyckte dom var bra när man hade stora bindor!

• SailorGirl

Mitt avslag luktade aldrig illa. Det var lite läskigt när det kom klumpar under de första dagarna dock De första två veckorna var som de två första dagarna på min vanliga mens, sen var det som vanlig mens i 2v och efter det minskande och mer som blodblandade flytningar efterhand.

Eftersom man kan vara rätt öm är det skönt med tjocka bindor. På förlossningen fanns två sorter: En som var mer "figurformad" och en som var rak. De raka hamnade hela tiden fel och mina egna libresse-nattbindor satt bättre (så slapp man läcka sidanom också). Ett tips är att köpa de tjocka nattbindorna, för man kan vara rätt öm och svullen de första dagarna efter förlossningen. För mig var de första 10 dagarna värst ur smärtsynpunkt.

Movalucol är förresten toppen att ha hemma om magen krånglar och är trög efter förlossningen. Man behöver inte ha mer ont i underredet än nödvändigt

• Tawaret

Jättebra svar!

Luktar det liksom illa när man byter och luftar det liksom, eller luktar det illa även med kläderna på, så att någon annan kan känna?

• Suneboll
    Tawaret skrev 2011-01-12 09:09:11 följande:
    Jättebra svar!

Luktar det liksom illa när man byter och luftar det liksom, eller luktar det illa även med kläderna på, så att någon annan kan känna?
    Mitt luktade inte heller så speciellt illa...är väl iofs hur man upplever det o det kanske är olika.
    Lukar mest när man byter...och byter man ofta så luktar det inte så mkt. Sen när det inte är så rikligt mer luktar det ju bara om man sticker näsan i bindan o det behöver man ju inte göra hahaha.
    Man har ju aldrig kännt att ngn kompis skulle lukta avslag som fött barn nyligen så det behöver man nog inte oroa sig för om man håller normal hygien :=)
Svar på tråden Avslag - likheter och skillnader jämfört med mens?