• carroes

Skyldig att berätta om graviditet vid anställningsintervju?

Fick precis ett trevlig samtal ifrån City Gross här i Borås som ska öppna under våren..
    Jag har sökt jobb där som fiskansvarig i deras fiskdisk.

Nu till min fråga
    Jag ska var där på intervju imorgon klockan 08:00..
    Är man skyldig att berätta att man e gravid??
    Jag är i vecka 19 och kommer vara långt gången tills dem öppnar i mars/april.. ja e beräknad till 10 juni..
    hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Skyldig att berätta om graviditet vid anställningsintervju?
  • Kajsan

Nej, det är du absolut inte skyldig att berätta.
    Men , jag hoppas du har vart smart nog att skriva lite falsk info om vart du har sökt, annars kan de ju ganska lätt räkna ut det ändå när de ser denna tråd

Jo just det!
  • Yllestrumpa

nej verkligen inte om du skulle säga de och inte bli anställd pga de är de deskrimering

• isolande

Du är inte skyldig att berätta det, gå på intervjun som vem som helst!

• carroes

Okej tack för hjäpen men problemet är bar att det syns på mig att ja gravid ;) men frågar han ngt så får man väl bara svara som det är.. ingen ide att ljuga kanske

• Myah

Ingen skyldighet. Jag var inte gravid på intervju o ska börja nytt jobb 1 april. Nu är jag gravid o tror jag ska ha barn i september. Känns lite fult att inte berätta men jag får ta det sen....

• vilsen

Ett gott råd: Säg ingenting förrän anställningspappren är skrivna! Det ska inte spela någon roll, men ofta gör det det ändå....

• Nissa

Jag sitter i samma sits som dej. Har sökt jobb och är nu gravid i v 26. Jag blev kallad till anställningsintervju innan jul och valde att tala om hur det låg till redan när jag blev kallad på intervjun. Detta eftersom jag inte vill riskera att framstå som någon man inte kan lita på. På intevjun låg fokus hela tiden på mig som möjlig framtida anställd aldrig på att jag skall bli mamma, mycket profsig attityd från företaget! Det har gett mig mersmak, definitivt!

Trodde däremot ändå att jag skulle vara uträknad.... men jag har precis fått reda på att jag har gått vidare i processen! Pirrigt!

Men jag har en fantastisk arbetsgivare idag så det är definitivt ångestladdat...!!

• chartreux

Du har inte skyldighet att berätta nej. Men det har du redan fått svar på. Jag satt själv i den sitsen för en månad sedan eftersom jag tar examen nu och därmed ska ut i arbetslivet. Jag var bara i vecka 10 när jag var på intervju men bestämde mig för att vara ärlig. Det hade inte känts bra att inte berätta det, för min del kändes det dumt att dölja. Jag var på två intervjuer där jag på den ena var säker på att jag skulle få jobbet oavsett eftersom jag jobbat där tidigare och var väl omtyckt. Där var det förmodligen med all sannolikhet så att jag inte fick det pga min graviditet. Den andra intervjun som jag var på blev en riktig lyckoträff. Jag fick jobbet trots att jag berättade. 

Vad jag menar med detta är att det måste inte vara så att du inte får jobb pga din graviditet. Men visst tar de ofta det i beaktande trots att det inte är lagligt. Men huruvida du ska berätta det eller ej får du lite känna av själv. Känner du dig bekväm med att inte berätta eller att berätta?  

Svar på tråden Skyldig att berätta om graviditet vid anställningsintervju?