• Stardust

Blanda brösmjölk och ersättning??

Hej alla kunniga!
    Jag tänker börja introducera ersättning och behöver tips.
    Jag har bara helammat hittills men det fungerar tyvärr inte längre.
    Har tänkt blanda och ge 70% bröstmjölk och 30% ersättning och undrar nu hur man gör detta smidigast?? Måste de ha samma temeratur när man blandar??
    Hur ska vi göra??

• Svar på tråden Blanda brösmjölk och ersättning??
  • Stardust

temperatur skulle det ju självklart stå.

• MaLindi

Jag är inte 100 men tror inte BM ska värmas mkt varmare än typ kroppstemp. Gör först ERS och sedan fyll på med mjök tror jag är smidigast om du vill blanda. Tror det går bra att blanda, jag har aldrig gjort det utan testade bara flaskan och han var så girig han åt det direkt, men han växlade länge mellan tutte och flaska tills mjölken tog slut. Lycka Till!Flört

• Stardust

Okej...men måste jag då värma brösmjölken försig först eller kan jag hälla i den kall i ersättningen tro?

• Snooz

Jag har blandad kall ersättning och sedan hällt i bröstmjölk och värmt det tillsammans i flaskan. Vet inte om det är rätt eller fel men det verkar ha gått bra för lilltjejen är 11 månader nu! Glad

• Stardust

Ja okej men det va ju smart!! :)
    Då värmer du upp allt tillsammans till "ät-temperatur"?

• Fyrbarnsmorsa
    Snooz skrev 2011-01-12 20:53:22 följande:
    Jag har blandad kall ersättning och sedan hällt i bröstmjölk och värmt det tillsammans i flaskan. Vet inte om det är rätt eller fel men det verkar ha gått bra för lilltjejen är 11 månader nu! Glad
    Så har jag gjort med alla mina 4 barn och det har gått så bra så-som Pippi säger
  • MaLindi

Jag tror också det går bra så som ovan skriver. Men TROR inte BM ska bli för varmt bara, så värm försikigt, men det kanske tom räcker att ers är varm? Googla om du kan för att få lite guide på hur varmt BM får bliSkrattande

• MaLindi

Kan tillägga när mina bröst var riktigt illa och jag inte klarade av amning i omgångar och fick pumpa (hade också extremt mycket mjölk första månaderna ca 300ml varje pumpning) så brukade jag värma bröstmjölken genom att bara koka upp ett glas vatten i V.kokaren och ställa flaskan i glaset med varmt vatten ca 2-5 min. Det brukade räcka för perfekt BM temp.. Vågade aldrig micra då så mkt näring försvinner vid micrande...

• Kazeer

Jag blandade kall ersättning och kall bröstmjölk och värmde i vattenbad till en lagom ättemperatur.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Stardust

Min bvc tant tyckte att det va onödigt att blanda o sa att man ska ha de i två separata flaskor ist. Hm...nu vet ja inte hur ja ska göra riktigt??

• Snooz

Av vilken anledning är det bättre att använda två flaskor som måste diskas? Är hon sponsrad av Yes eller?Flört 

• Mina 78
    MaLindi skrev 2011-01-13 01:16:14 följande:
     Det brukade räcka för perfekt BM temp.. Vågade aldrig micra då så mkt näring försvinner vid micrande...
    Det försvinner ju inte mer näring i micron än vid annan uppvärmning... det är bara en myt
  • Stardust

vet inte vad hon sluddrade om :)

Nu har vi gett första målet med ersättning o han tog flaskan direkt.
    Åt dock bara ca 100ml o sen tog det bara drygt 2 tim innan han ville ha tutten...hur mkt ersättning ska en 5 v kille äta varje mål??
    När märker man om han reagerar på ersättningen? hur många timmar innán han isf får ont i magen??

• MaLindi
    Mina 78 skrev 2011-01-13 15:15:18 följande:
    Det försvinner ju inte mer näring i micron än vid annan uppvärmning... det är bara en myt
    Hur vet du det är en myt? Jag har bara hört tvärtom, vad gäller all mat i micron.
  • MaLindi
    Stardust skrev 2011-01-13 19:53:03 följande:
    vet inte vad hon sluddrade om :)

Nu har vi gett första målet med ersättning o han tog flaskan direkt.
    Åt dock bara ca 100ml o sen tog det bara drygt 2 tim innan han ville ha tutten...hur mkt ersättning ska en 5 v kille äta varje mål??
    När märker man om han reagerar på ersättningen? hur många timmar innán han isf får ont i magen??
    Du märker det ganska snabbt om han spyr etc får magknip och sådant. Bajset blir helt galet eller ngt sådant. Det brukar stå på sidan av paketet hur mkt ca en bebis ska äta i olika åldrar. Kommer inte ihåg exakt vad en 5v äter men tror det är ca60-120ml... Om han verkar mätt och nöjd är han nog detSkrattande Har för mig de äter 5-6 mål per dygn i den åldern... Gud vad man glömmer fort! Haha min son är bara 8mån...
Svar på tråden Blanda brösmjölk och ersättning??