• Pihl

vilken bil till två bakåtvända stolar???

hej! Har insett idag att vår ford focus inte ens rymmer en bakåtvänd bilstol (britax MT) o babyskydd bakom varandra o ska de sitta bak kan jag nätt o jämt köra bilen. Så vi trodde vi hade ett par månader på oss att hitta en större när båda ska ha stora bakåtvända stolar men ikke!!! Så nu undrar jag vad ni andra har för bilar som är i vår sits?? vill helst ha stora barnet bak bakom passargerarsätet o lilla bebisen fram, kan kanske tänka mig att båda åker bak sen men helst en fram o en där bak så vi kan vara varsin vuxen fram o bak.. så bilen ska ju vara lång så de kan åka bakåtvänt länge länge! Några förslag? har läst om mondeon att de ska vara stora men tittade på en toyota avensis idag o de har ju kortare motorhuv  än forden men det gör ju inget för det e ju platsen i bilen man är ute efter! Hoppas på några bra förslag av andra!! Tack tack:)

• Svar på tråden vilken bil till två bakåtvända stolar???
  • stor grön drake

Vi får rum med våran Britax MT bakom föraren, men väljer att ha den i mitten då vi bara har en ännu. Dock får en Akta graco Cosmic Comfort plats brevid. Fram går det att sätta bilstol om man kopplar ur airbagen. Maken är ~186cm lång, så förarsätet är justerat efter honom.

Vi har en Renault Scénic, med 5 säten, det får även plats en (ganska tjock) vuxen på var sida bilstolen.
    Tar man sen Grand Scénic så har den 7 säten, och det lär bli en sådan vi byter upp oss till när denna är urväxt. Scénicen har även ett stort bagageutrymme (mindre i Grand, då extra sätena är där bak) och en största emmaljunga vagnen går in utan problem, har handtaget vikled går vagnen in på längden.

• HTF

Den bästa rymligaste bilen vi haft var en Ford Galaxy... den rymmer allt... Vi hade tre bilstolar i den...

• Dr Mupp

Två bakåtvända stolar får man in i princip alla bilar. Vi har monterat det i bla två dörrars micra och golf utan problem.Är ju bara att montera en fram och en bak eller båda bak beroende på vad man gillar och ifall man har airbag fram.
    Ska man ha en stol bakom föraren och hart två olika förare som ställer om sätet så behöver man ha en stol på stödben annars är det som sagt inga problem.

Problem börjar det blir när man ska ha in tre stolar. Vi brukar kunna få in tre stolar, men då blir det tajt med plats för en till vuxen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • stor grön drake
    Dr Mupp skrev 2011-02-21 04:58:40 följande:
    Problem börjar det blir när man ska ha in tre stolar. Vi brukar kunna få in tre stolar, men då blir det tajt med plats för en till vuxen.
    Vi får ju då in 3 stolar i baksätet, eller två bak och en fram (förutsatt att man orkar fara till verkstad och koppla ur airbagen) och det har vi redan konstaterat att en tjock vuxen får plats brevid bilstolen (jag är tjock)
  • Dr Mupp
    stor grön drake skrev 2011-02-21 08:31:33 följande:
    Vi får ju då in 3 stolar i baksätet, eller två bak och en fram (förutsatt att man orkar fara till verkstad och koppla ur airbagen) och det har vi redan konstaterat att en tjock vuxen får plats brevid bilstolen (jag är tjock)
    Ja det går bra i en del bilar. I andra är det svårare.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mwesterlund
    I vilka sorts bilar får man in två bakotvända stolar plus en framåtvänd stol i baksätet? Vi har idag en VW Sharan, men ska byta till en mindre. Dom stolarna vi har är en Britax hi-way, en Britax Multi-tech och en Britax kid-fix.
  • Habaladabala

Vi har en avensis och får utan problem plats med 2 bakåtvända stolar.
    Har en britax twoway i bak  och en Britax Hiway i fram.  

• mwesterlund
    Habaladabala skrev 2011-08-09 22:31:01 följande:
    Vi har en avensis och får utan problem plats med 2 bakåtvända stolar.
    Har en britax twoway i bak  och en Britax Hiway i fram.  

Grejen är den att alla tre barnen ska sitta i bak.
  • tel005

Vi har precis bytt in vår Focus mot en Mondeo av samma anledning. Nu har vi massor av plats, både i framsätet och baksätet! Dessutom är lastutrymmet också jättebra. När vi är två kompisar som ska åka någonstans och båda behöver få in rejäla barnvagnar så är det jag som får köra! Tungan ute

• Habaladabala
    mwesterlund skrev 2011-08-09 22:36:17 följande:
    Grejen är den att alla tre barnen ska sitta i bak.
    Mmm jag svarade på ts. Är nog lite seg, såg inte att hon redan fått massa svar.
  • mwesterlund
    mwesterlund skrev 2011-08-09 22:28:42 följande:
    I vilka sorts bilar får man in två bakotvända stolar plus en framåtvänd stol i baksätet? Vi har idag en VW Sharan, men ska byta till en mindre. Dom stolarna vi har är en Britax hi-way, en Britax Multi-tech och en Britax kid-fix.

I en Peugeot 307 går våra  stoler in i baksätet. Nu ska vi kolla om det funckar i en Opel vectra nya modellen. :)
  • smulan16

Enligt NTF ska man helst ha det tyngsta barnet fram, om man har två barn och vill ha ett barn i framsätet- se länk En bekant som har kollat upp bilar och barnstolar säger att Audi A6 eller Skoda är bäst med tanke på bekvämligheten för den som kör! www.ntf.se/konsument/fraga1424.asp

• Lantani
    smulan16 skrev 2011-08-10 15:08:47 följande:
    Enligt NTF ska man helst ha det tyngsta barnet fram, om man har två barn och vill ha ett barn i framsätet- se länk En bekant som har kollat upp bilar och barnstolar säger att Audi A6 eller Skoda är bäst med tanke på bekvämligheten för den som kör! www.ntf.se/konsument/fraga1424.asp?katid=13
    Skodan octavia är inte direkt rymlig iallafall. Superben är super mycket bättre

Vi har octavian och vi kan inte ha något barn bakom föraren. I mitten går ifall jag kör och även sambon (om vi bara har en stol bak), men två stolar bak funkar inte! Vi har stora fram och lillan bak än sålänge.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • smulan16

Jag kan inget om Skoda, därför skrev jag bara Skoda

• scs

Vi har   Skoda Octavia och har två stolar i baksätet, en bakom passagerarsätet och en i mitten. Det hänger inte bara på bilen utan även på vilka stolar man har. Vi har en Britax Hi-way och en Britax Two-way och det funkar bra.

• Lantani
    scs skrev 2011-09-07 00:57:44 följande:
    Vi har   Skoda Octavia och har två stolar i baksätet, en bakom passagerarsätet och en i mitten. Det hänger inte bara på bilen utan även på vilka stolar man har. Vi har en Britax Hi-way och en Britax Two-way och det funkar bra.
    Vi har precis samma stolar, men jag lyckas inte få in båda stolarna bak. Sambon är lång, så han kör förarsätet låångt bak när han kör och då får inte hi-wayen plats i mitten...
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • 201201232

När vi kollade på vanliga kombis var det Mondeo, C5 och Vectra som klarade två bakåtvända stolar i baksätet (i vår prisklass lite lagom begagnad). Jag skulle inte välja att köpa en bil där ett av barnen måste sitta fram, det känns lite onödigt om man ändå byter bil. 

• MakkaPakka

Tel005: Vilka bilstolar har ni?
    Vi har en Mondeo -09 och maxi cosi + akta graco babyskydd i baksätet. Vi upplever det som fullt i baksätet och inte jättebekvämt fram... Vi är båda kortisar. En 3:e barnstol skulle inte gå in. Har testat babyskyddet i mitten och det fick inte plats det går alltså inte åka mer än 4 pers i bilen.

• 201201232
    MakkaPakka skrev 2011-10-12 20:18:44 följande:
    Tel005: Vilka bilstolar har ni?
    Vi har en Mondeo -09 och maxi cosi + akta graco babyskydd i baksätet. Vi upplever det som fullt i baksätet och inte jättebekvämt fram... Vi är båda kortisar. En 3:e barnstol skulle inte gå in. Har testat babyskyddet i mitten och det fick inte plats det går alltså inte åka mer än 4 pers i bilen.
    Nu har inte jag någon Mondeo förvisso, men jag upplever att vår Britax Hiway tar betydligt mindre plats än vår Acta Graco duoflex, det skiljer omkring 30 cm på stolarna. Det är mycket luft framför Hiwaystolen.. :)
Svar på tråden vilken bil till två bakåtvända stolar???