• adoptIndien

    Hjälp med att söka min biologiska familj i Indien

    Hej!
    Jag är ny här och ny på detta med forum, men försöker Glad
    Jag startade detta för att försöka få lite tips, råd, kontakt med/från någon som är i liknande situation eller som varit med om det.
    Jag vet helt enkelt inte var jag skall börja någonstans.

    Jag är 24 år och är adopterad från Indien. Jag blev bortadopterad redan som ca 1 åring.
    Jag vet ingenting om min biologiska familj. Jag har ju fått alla dokument och allting från mina adoptiv föräldrar och i papperna, så vägrade mamman att lämna namn eller någon uppgift som helst som henne.
    Det enda jag vet är vilket barnhem jag bodde på, och att mamman var ogift och ville inte bli kontaktad, och det var ingen som hälsade på mig på barnhemmet.
    Jag kontaktade barnhemmet via brev och fick inget svar och sedan har jag provat att ringa men de talade ingen bra engelska och sedan uppfattade vi det som att det stället inte var något barnhem längre.

    Jag är bered att göra vad som krävs för att lyckas med detta, men jag behöver lite hjälp på vägen, råd och tips när man fastnar och inte vet var man skall fortsätta. Det är väldigt jobbigt.
    Alla råd och tips uppskattas, så please somebody?

  • Svar på tråden Hjälp med att söka min biologiska familj i Indien
  • adoptIndien
    Namaste72 skrev 2011-01-13 19:26:12 följande:
    Namnet St Josephs är ganska vanligt såg jag, hittade " St Josephs home and nursery" i Mumbai bland annat.

    Frågan är vad kontaktpersonen/advokaten/organisationen hette i Indien. Har du de uppgifterna så kan du kanske söka vidare på nätet till att börja med.
    Helt rätt. Det är det i Mumbai.
    jag har varit i kontakt med BFA här i Sverige. Den organisationen som adoptionen gick genom.
    Denna adress + namn fick jag
    St Joseph´s Home
    Dr. (Mrs.) Leela Melville Marg
    Byculla
    Mumbai 400 008
    INDIA

    Så jag antar att Dr. (Mrs.) Leela Melville Marg, bör vara ett namn på någon som varit inblandad i allafall.
    Jag skall söka vidare i papperna jag har, och se om det finns något om någon organisation i Indien.
    Jag vet att där var något namn på någon advokat.
  • adoptIndien
    VNmamma skrev 2011-01-13 22:37:22 följande:
    Jag tycker du ska söka dig till andra adopterade med samma bakgrund som du. Det finns en del Facebook-grupper för Birth mother search men de är ofta inriktade på nationella adoptioner i USA.

    Kolla i stället Yahoo-grupperna, där finns mycket matnyttigt:

    groups.yahoo.com/search?query=indian+adoptees...

    I-child är en annan bra yahoo-grupp. Mest adoptivföräldrar men flera av dem har lite äldre barn och erfarenhet av birth mother searching. Du kan säkert få en del hjälp därifrån. Till exempel att komma i kontakt med någon professionell "searcher". Med hjälp av de uppgifter du trots allt har kan du kanske komma fram till något. 

    Lycka till! 
    Tack så hemskt mycket för tipsen. Det skall jag absolut försöka med !
  • Namaste72

    Dr. (Mrs.) Leela Melville Marg är troligtvis föreståndaren idag, men det är ju inte säkert att hon var det för 20 år sedan.

    Har du varit på återresa till Indien?


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • adoptIndien
    Namaste72 skrev 2011-01-14 13:41:42 följande:
    Dr. (Mrs.) Leela Melville Marg är troligtvis föreståndaren idag, men det är ju inte säkert att hon var det för 20 år sedan.

    Har du varit på återresa till Indien?
    Nej sant. Men såg att det stod något annat namn på mina papper också, Kanske är det den personen då.

    Nej jag har aldrig varit i Indien. Men vi har pratat om det, jag och min sambo, att åka dit nästa år.
    Därför vill jag kommer så långt som möjligt i mitt sökande härifrån innan vi ger oss av dit.
  • Namaste72
    adoptIndien skrev 2011-01-14 16:46:39 följande:
    Nej sant. Men såg att det stod något annat namn på mina papper också, Kanske är det den personen då.

    Nej jag har aldrig varit i Indien. Men vi har pratat om det, jag och min sambo, att åka dit nästa år.
    Därför vill jag kommer så långt som möjligt i mitt sökande härifrån innan vi ger oss av dit.
    Om inte annat borde de ha några dokument sparade.

    Utan att vara för närgången - men hur kommer det sig att du aldrig gjort en återresa?
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • adoptIndien
    Namaste72 skrev 2011-01-14 17:29:00 följande:
    Om inte annat borde de ha några dokument sparade.

    Utan att vara för närgången - men hur kommer det sig att du aldrig gjort en återresa?
    Nej, jag vet inte. Tiden har inte varit den rätta, det är ju ändå ganska mycket som skall göras och man måste bestämma sig på riktigt, vilket jag nu har gjort.

    Jo, de borde ha information, frågan är bara om de är villiga att dela med sig.
    Skall skriva ihop ett brev och skicka till dem här i dagarna.
  • ZC86

    Jag fann tråden av en slump. Du har nästan exakt samma uppgifter som jag har. Jag är adopterad, barnen framförallt använde sig mina föräldrar av. Jag kommer också från St joseph home and nursery. Dr. Leela Melville Marg var då för över tjugofem år sen min case worker, om det kallas så. Har du ts kommit framåt i dit sökande? Ett tag sen du skapade tråden jag nu bumpar. Skoj om du uppdaterar.

  • Tow2Mater

    Ar ni säkra på att det inte handlar om gatan; "Dr Leela Melville Rd, Nagpada, Mumbai, Maharashtra, India" kommer fram om ni soker på Google maps.... En annan gata som heter "Dr Anandrao Nair Marg" ligger t ex också i narheten, så namnet verkar kunna vara just ett gatnamn, inte en kontaktperson....

Svar på tråden Hjälp med att söka min biologiska familj i Indien