Allergisk mot kylan
Hej,
Har en 2 årig gosse som sedan födelse har haft torr hud. Vid födelsen i december 08 fick jag svaret att det var normalt på nyfödda. (detta är mitt andra barn)
Sommaren var huden len, mjuk och precis som den ska vara.
Vintern 09 kom det tillbaka, huden blev som fint sandpapper och med små röda fläckar. Vid kontroll på BVC fick vi rådet att smörja med Miniderm, Locobase, Fenuril, Barnolja, Cortison, zinkpasta (denna krämen blev han dock alldeles röd i huden av och blev lessen när vi använde oss av den) Detta mildrade väl besvären lite i början men de försvann aldrig utan var bara dämpade.
Våren 10 får han en öroninflammation och utskrivet Kåvepenin, denna reagerar han mot och hela ansiktet blir uppsvällt inom några timmar. Vi blir till att åka till barnakuten för behandling och återbesök.
Sommaren 10 försvann det igen och vi åkte utomlands till varmt land och hans hud var prima hela tiden.
Vintern 10 kom det tillbaka i större utsträckning än vintern 09. Han har numera utslag på magen, sidan av magen, ryggen och ner mot svanken, låren och baksidan av dem. Utsalgen är små och röda torra flagnade fläckar, de är runda i formen och de syns inte så starkt men känner man på huden känns den som sandpapper.
Jag smörjer som tidigare men ser inget resultat. Detta året har jag provat Weleda krämer för två veckor sedan köpte jag Apotekets Ceridal spray flaska med oljor i. Denna spray flaska kladdar inte som övriga och verkar ändå som om den fungerar.
Sonen är inte besvärad av sina utslag, han kliar inte på dem, det är inga sår. Han har en storlek större i kläderna för att lufta sig. Han sover i svalt rum.
Förra veckan fick han en ny öroninflammation. Då fick vi utskrivet Ery-Max istället för kåvepenin.
Jag har talat med BVC som anser att vi bör avvakta och att det är sällsynt med allergier.
Men jag vill ha sonen undersökt på något sätt.
Vad tror du?
Kan man vara allergisk mot kyla för det är då besvären dyker upp.
Vart ska jag vända mig för hjälp då inte BVC skriver någon vidare remiss åt oss.
Kan de vara allergi han fick mot kåvepeninet, kan tillägga att det var första gången han fick det. Det står inget i hans journal om detta.
Vore tacksam för vägledning och vidare hänvisning.