• Anonym (Moi)

Tips innan allergiläkartid?

Har en son som är 5 månader + 1 vecka. Vi fått nu fått ytterligare en tid hos allergiläkaren nästa vecka, trots bekräftad ägg- och mjölkallergi (och diet där efter sedan november) så har han fortfarande eksem i ansiktet, röda och lite svullna ögonlock, ont vid gaser vilket gör att han fortfarande vaknar varje eller varannan timme hela natten och sover max 35 minpass på dagen. Eksemen sitter kring munnen/kinderna och har trots ökande styrka inte gått bort (de kommer tillbaka direkt) trots 4-5 kortisonbehandlingar senaste månaderna. Han har alltid varit ganska otålig och ofta missnöjd om man inte avleder honom och allt som oftast väldigt trött.

Det som har blivit bättre sen inforande av mjölk- äggfri diet är hans eksem över kroppen samt hans viktuppgång. Men det känns som att vi har missat något! Han testade negativt på fisk & vete senaste. Jag äter inte fisk, skaldjur, kyckling, äggprodukter eller mjölkprodukter. Jag har hållt mig ifrån soja seanste veckorna men inte märkt någon skillnad. Jag ersätter mjölk med havreprodukter.

Efter att ha gett honom 1 dl havremustvälling fick han väldig förstoppning, samma sak en vecka senare när han fick 2 tsk (!) EnaGo äpplegröt. Förrutom dessa "avvikelser" så ammar jag och han får 1-2 burkar puré/dag. Vi har hållt oss enbart till potatis/morot och nu gått vidare till potatis/palsternacka.

Vill få ut så mycket som möjligt av vår läkartid nästa vecka, men efter de här fem månaderna har jag börjat förstå att  - vet man inte vad man ska be om eller fråga efter så får man inga svar. Så skulle gärna vilja vara förberedd. Vad kan det bero på? Havre? Soja? Vete? Annat? Vad kan man kolla mer med pricktest? Patch? Blodprov?

Jag tror vi blir tokiga om vi inte får sova snart och tycker så synd om liten som nästan aldrig får sova det han behöver och inte kan vara glad och obekymrad!

Vore tacksam för lite tips!!

• Svar på tråden Tips innan allergiläkartid?
  • Allergiexperten

Hej! Jag förstår att ni är oroliga över sonen och det är bra att ni fått tid hos allergiläkare.
    Efter ägg och mjölkfri kost har ert barns vikt ökat vilket är tecken på att barnet mår bra. Ägg och mjölk är starka proteiner och det är oftast dessa som gör att spädbarn får eksem och/eller besvär med magen. Oftast räcker det med att man tar bort ägg och mjölk, smörjer eksemen med cortisonkräm morgon och kväll samt massor av mjukgörande salva för att återfukta huden.
    Det är viktigt att smörja bort eksemen med cortisonkräm eftersom de annars har tendens att sprida sig. Eksemen ska alltså smörjas morgon och kväll tills de försvinner och inte bara enstaka gånger. Observera dock att när man smörjer med cortison i ansiktet mer än en vecka bör man ha läkarkontakt, prata alltså med läkaren om detta.

Sonen har en känlig magslemhinna och havre blir nog för starkt så det är nog därför sonen fick förstoppning men jag tycker att du ska berätta för läkaren om detta också.
    Du ammar och äter en totalt mjölkprotein- och äggfri kost vilket är bra för annars får barnet i sig dessa proteiner via bröstmjölken. Mjölkfri kost innebär ingen mjölk överhuvudtaget, alltså inte laktosfri mjölk heller, inte smör eller margarin, grädde, creme fraishe osv. Läs på alla förpackningar, de ska inte innehålla mjölkprotein. Det är bra att du också avhåller dig från fisk och skaldjur men fråga läkaren hur länge du bör göra detta.

Fortsätt med de puréer som fungerar och ta lång tid på er att introducera nya maträtter om symtom uppstår så backa omgående och återgå till det som fungerade. Var försiktig med introduktion av mat med starka färgämnen eftersom de kan ge reaktion från huden.
    Allergitest genom att göra pricktest på huden är det man vanligtvis gör på spädbarn. Mer sällan tar man blodprov. Matallergier hos spädbarn växer oftast växer bort vilket kan vara en tröst när det är som jobbigast.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Tips innan allergiläkartid?