• helena2401

kan man verkligen få tillbaka sin gamla kropp??

jag fick barn i slutet av november o jag har lite kvar att gå ner o vill verkligen få  tillbaka min gamla kropp men alla säger så olika går de verkligen få tillbaka sin kropp efter graviditet??visssa säger att de kan ta flera år stämmer de?? ja skulle göra vad som helst för att få tillbaka den:) ja märker att ja fått bredare höfter får inte på mina gamla jeans får man tillbaka sina gamla höfter ??

• Svar på tråden kan man verkligen få tillbaka sin gamla kropp??
  • Hanne87

Jag gick upp från 59 till 73 kg när jag var gravid. En vecka efter förlossningen vägde jag 58 kg. Min mage ser ut som en degklump och jag har fått en storlek större på fötterna. Snart åtta månader sen jag födde..

• straw2008

Mina fötter blev större under graviditeten, tror det är för att man blir tungre o fötterna plattas ut :O)

Gällande höfterna så har inte mina ändrats, skulle de göra det får man väl kompensara med att gå ner 2 kg exta (om man inte kan acceptera det utan verkligen vill i sina gamla kläder menar jag).

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • LillaFlingan

alltså jag tror inte höfterna breddas, snarare att man lägger på sig fett över höfter och rumpa.. ;)

jag gick upp 29kg med 1a barnet (det mesta var vätska), 10v efter förlossningen hade jag gått ner dessa kilon.
    med 2a barnet gick jag upp HELA 34kg, mådde extremt illa från v3! och det enda som hjälpte var choklad :( sååå drygt! och mycket var vätska också ..
    det tog mig 8månader att gå ner dessa 34kilon.. ;)
    nu är 2an 9mån och jag har snart gått ner 40kilo totalt.

jag har haft väldiga besvär med bäckenet efter 2ans ankomst, o inte kunnat motionera ordentligt pga smärta som hjälptes av akupunktur (men får alltid jättebesvär vid äl&mens!)..

siktar på att gå ner ytterligare 20kg för att nå normalt bmi. :)
    vill ju vara sund och hälsosam med mina barn!!!:)))

och mina höfter är inte bredare trots väldans smärtsam foglossning i bäckenet, har mindre mått nu än innan!
    men fötterna är dessvärre lite större... :/ som om jag inte hade stora nog redan innan! :/
    kunde med nöd o näppe dra på mig stl 41 innan jag fick barn, nu har jag 42½-43.. :S:S

och magen ser FÖRJÄVLIG ut! även om jag kanske inte kommer att ha kvar hängmagen när jag gått ner resterande 20kg, så kommer den alltid vara skrynklig o degig, tror jag?!
    Får väl operera sen när man är färdig med barnafödandet!;)

• Minxy

Jodå, klart det går. MEN - det är nog olika svårt för varje person. Alla har vi olika förutsättningar, olika arvsmassa som bestämmer hur vår kropp hanterar det hela osv.
    Jag har fött två barn och alltid kommit i mina vanliga kläder dagen efter förlossningen (men har ändå bara haft mjukisbyxor större delen av dagen eftersom jeans är så sjukt obekvämt när man ändå bara sitter i soffan och ammar en bebis).

Jag gick upp 8 kg under mina två graviditeter och gått ner allt under första veckan som nyförlöst. För mig ligger det nog i släkten. Ingen i min familj är särskilt stor - jag med mina 59 kg är nog tyngst av tjejerna. Min syster har haft det likadant - varit gravid, fött barn och genast rasat ner till sin ursprungliga vikt. Tror faktiskt jag har någon före och efterbild på magen någonstans....

Typ 3 dagar innan förlossningen med andra barnet.

3 dagar efter förlossningen med andra barnet

Som synes på efterbilden så är magen lite "mjuk" men det gick till sig efter några veckor.

• Pärla

Visst  väger brösten också i samband med att föda barn, eftersom man producerar mjölk och ammar?
    Mina är stora, hade 75 B innan jag var gravid, men nu har jag 85 C..
    Jag har 4 kg kvar till min ursprungsvikt, och min dotter är 7 månader..brösten är stora, och visst väger dom också? Och blir brösten små igen efter man har slutat amma? Hur långt tid kan det ta tills man återfår sina normala storlek på brösten?

• Minxy
    Pärla skrev 2011-01-15 00:44:02 följande:

Visst  väger brösten också i samband med att föda barn, eftersom man producerar mjölk och ammar?
    Mina är stora, hade 75 B innan jag var gravid, men nu har jag 85 C..
    Jag har 4 kg kvar till min ursprungsvikt, och min dotter är 7 månader..brösten är stora, och visst väger dom också? Och blir brösten små igen efter man har slutat amma? Hur långt tid kan det ta tills man återfår sina normala storlek på brösten?

Jag hade 75 D innan graviditeterna och när jag hade som mest mjölk med andra barnet hade jag 65 G (tappade i omkrets men ökade i kupa). När jag slutade amma så försvann mjölken gradvis. Nu är det nästan 6 månader sedan jag slutade amma och mina bröst har krympt till 70 C. Dom tappar liksom sin fyllning eller vad man ska säga
    Men det är det värt
  • pojkens

det går nog att få tilbaka sin gamla kropp. Men det beror på vad man menar. Att komma i samma kläder brukar väl de flesta göra inom ett halvår kanske. Sen är ju magen annorlunda. Mucklerna ser itne likadana ut på min mage nu, de är mer delade och svårare att få helt platta. Brösten är ju mindre och mer hängiga också. 
    Men om man är en van tränare och tänker på maten så går det oftast hyffsat bra. Fast efter 2 månader tycker jag itne du ska vara stressad. Det tog mig ca ett år innan jag kände mig "normal" igen. Då hade jag haft mina gamla kläder länge men just magen var inte i så fint skick som innan.

• merenwen
    Ambivalencia skrev 2011-01-13 21:19:44 följande:
    Jag tror också det hänger på ens ålder. Jag fick mitt första barn när jag var 17 år. Märkte knappt av att jag var gravid, gick i högklackat ända tills jag åkte in till BB. Gick bara upp 9 kg på hela graviditeten, sen när jag började amma rasade jag i vikt och gick ner 16 kg. 2 veckor efter förlossningen såg jag ut i princip som innan, lite bredare höfter kanske.

Idag är jag 35 år och gravid med mitt andra barn och hade i 7:e mån redan gått upp 18 kg och under hela graviditeten har jag haft besvär av olika slag och jag känner verkligen att min kropp inte är som den var och jag kan tänka mig att jag kommer få anstränga mig mycket för att gå ner dessa kilon. Men men.. det är väl bara att ge sig f-n på det.. Tungan ute
    Det tror inte jag!
    Jag tror mer på gener, och hur vältränad man är.

Jag är 40 år och födde mitt första barn för 11 veckor sedan. Och jag mådde hur bra som helst under graviditeten. Kunde träna ända fram till födseln. Gick bara upp 8 kg, och ner alla kilon igen på 2 veckor. Efter 6 veckor vägde jag 2,5 kg mindre än innan jag blev gravid och enligt min sambo (och mig själv) ser jag precis lika dan ut som innan (lika smala höfter, platt mage, etc), bara lite smalare. Förutom brösten då...som naturligtvis är större p.g.a. amningen. Glad

Fast det kanske beror på att det var första barnet. Om man föder ett andra, eller tredje, barn i den åldern kanske det är knepigare att komma tillbaka...?
  • Rulltrappa
    Vicka81 skrev 2011-01-13 21:23:54 följande:
    Eftersom fogarna luckras upp blir många bredare över höfterna efter en graviditet, oberoende av fettmassa. Kan även bli bredare över fötterna (tårna) händerna osv
    Där är också en grej som verkar ha förändrats permanent, fötterna! De är inte större, men väldigt mycket plattare, nästan kalle anka-fötter. :D
  • Rulltrappa
    LillaFlingan skrev 2011-01-14 21:36:26 följande:
    alltså jag tror inte höfterna breddas, snarare att man lägger på sig fett över höfter och rumpa.. ;)
    Jag är väldigt säker på att det inte behöver stämma. Innan jag fick mitt första barn hade jag ganska lagom med fettreserver runt höfter och rumpa, efter att barnet kom hade jag nästan inga utan såg väldigt knotig och äcklig ut. Och, ja, höftomfånget var då 7 cm större trots mindre fettreserver.
  • lilla ängel

Jag vet faktiskt inte varför jag fått större fötter....någon som vet vad det beror på?

• pojkens
    lilla ängel skrev 2011-01-18 00:24:36 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför jag fått större fötter....någon som vet vad det beror på?
    jag har läst någonstans att det beror bland annat på att den ökade vikten belastar fotvalven så mycket att fötterna plattas ut, alltså blir längre och bredare delvis. Och det är ingenting man kan träna upp igen. Alla valv blir tydligen svagare med åldern, och graviditetens vikt förvärrar situationen. 
  • Gladskit

Jag tror inte att alla har samma förutsättningar tyvärr.
    Du har kvinnor som föder 3-4 barn och ser ut precis som innan i kroppen, utan att ha tränat särskilt mycket varken före eller efter graviditeten. Andra får bristningar och annat trist som tyvärr inte går att trolla bort.

Själv så blev jag av med alla kilon ganska snabbt och sex veckor efter förlossningen hade jag mina gamla jeans till exempel. Däremot som många skrivit så ser man ju inte ut som innan, saker och ting fördelas om och magen var mjuk och degig. 

Nu är det snart fem år sen jag fick barn och jag är tillbaka i samma form fysiskt. Jag kan träna som jag vill och kroppen svarar. Men bristningarna syns fortfarande även om de har bleknat  och det smalaste stället kring midjan sitter högre än förr. Så i den bemärkelsen kommer det alltid att synas att jag fött barn men i övrigt känner jag mig återställd.

• Bling

Jo det där med höfterna kännr jag igen!!! För min del var det INTE fett. Efter båda graviditeterna har det tagit kanske 4-5 månader innan mina höfter "gått ihop" och jag kommit i gamla jeans och sådär igen. Grav-kilona har jag tappat ganska fort, väger mindre nu än innan graviditeterna. Tränat har jag gjort flitigt, har bättre magmuskler nu än innan graviditeten. Magmusklerna syns, men det hjälper inte eftersom jag fick så sjukt mycket bristningar så är min mage superful ändå... OK när jag står upp, men när jag sitter/böjer mig är det som en rynkig påse :P Så jag tror som några tidigare inlägg att man har väldigt olika förutsättningar!

• helene306

Första barnet kom 2005. Jag gick upp 28 kg och gick ner alla efter 3 månader. Kroppen såg ut som innan. Andra barnet kom 2010. Jag gick upp 18 kg och har gått ner allt (jag räknar från inskrivningsvikten eftersom jag inte visste vad jag vägde innan med första) men har 3 kg kvar till "ogravidvikt". Brösten är lite hängigare och mjukare tycker jag, det kan iofs bero på att jag ammar. Jag har fått en bula/valk över snittärret som jag inte haft innan men om jag går ner lite till vet jag att magen plattas till mer och bulan kommer säkert slätas ut. Annars får den vara där, jag har trots allt fått barn Jag är bredare om höfter, mage, rumpa men det är väl för allt fläsk placerat sig där? Annars är jag som innan. Eller nja, jag ljög. Lite mjukare i hullet. Det jag stör mig mest på är att jag fått FALL i mitt hår! Det ser inte klokt ut, som någon jäkla pälsmössa, tjockt och hopplöst och tofs är det enda som gäller ...

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Mamila

Jag känner mig som en jätte deg klump.. Jag gick upp 28 kg under graviditeten, mest bara vatten. Men allt "töjdes" ut på mig. Jag har tom bristningar i knävecken och PÅ fötterna.

När jag kom hem från BB efter 3 dagar så hade jag gått ner 24 av de kilona, nu 4 månader senare så har jag fortfarande kvar 2 kg, de vägrar försvinna hur mycket jag än motionerar och hur rätt jag än äter.. Dock känns det som om jag har 10 kg kvar att gå ner.. Brösten ska vi inte prata om.. haha. Hade 75C innan, nu har jag 80A, ev 80B.

Men jag har ju fått en fin och välskapt son, får se det från den positiva sidan :)

Svar på tråden kan man verkligen få tillbaka sin gamla kropp??