Ambivalencia skrev 2011-01-13 21:19:44 följande:
Jag tror också det hänger på ens ålder. Jag fick mitt första barn när jag var 17 år. Märkte knappt av att jag var gravid, gick i högklackat ända tills jag åkte in till BB. Gick bara upp 9 kg på hela graviditeten, sen när jag började amma rasade jag i vikt och gick ner 16 kg. 2 veckor efter förlossningen såg jag ut i princip som innan, lite bredare höfter kanske.
Idag är jag 35 år och gravid med mitt andra barn och hade i 7:e mån redan gått upp 18 kg och under hela graviditeten har jag haft besvär av olika slag och jag känner verkligen att min kropp inte är som den var och jag kan tänka mig att jag kommer få anstränga mig mycket för att gå ner dessa kilon. Men men.. det är väl bara att ge sig f-n på det..

Det tror inte jag!
Jag tror mer på gener, och hur vältränad man är.
Jag är 40 år och födde mitt första barn för 11 veckor sedan. Och jag mådde hur bra som helst under graviditeten. Kunde träna ända fram till födseln. Gick bara upp 8 kg, och ner alla kilon igen på 2 veckor. Efter 6 veckor vägde jag 2,5 kg mindre än innan jag blev gravid och enligt min sambo (och mig själv) ser jag precis lika dan ut som innan (lika smala höfter, platt mage, etc), bara lite smalare. Förutom brösten då...som naturligtvis är större p.g.a. amningen.
Fast det kanske beror på att det var första barnet. Om man föder ett andra, eller tredje, barn i den åldern kanske det är knepigare att komma tillbaka...?