• Cillalilla

Sociala tjänster

Hej!
    Vi funderar på att bli familjehem och såg en annons i tidningen om ett företag som heter Sociala Tjänster. Dom har typ familjer som dom typ "hyr" ut till kommunen.

Min fråga till er, är det någon som vet något om dom eller rent av har uppdrag via dom?
    Är dom bra? Pålitliga, seriösa?
    //C

• Svar på tråden Sociala tjänster
  • Queenie70

Sociala tjänster hade fått allvarlig kritik för nåt här i höstas vill jag minnas. Personligen har jag inte haft några negativa erfarenheter personligen. De brukar kunna ordna fram platser snabbt när det krisar i alla fall. Men har ingen aning om hur det fungerar i längden, eller hur det fungerar om man är anlitad av dem som familjehem. Famvux är ett annat ställe man kan kontakta om man är intresserad, som har funnits länge.

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Socialtjanstforvaltningen/Stockholms-boende--och-behandlingsenhet-for-vuxna/Famvux/

• Queenie70

Annars är mitt tips att du kontaktar socialtjänsten i den kommun som du vill ta uppdrag ifrån och anmäler ditt intresse, så att ni kan utredas och bli godkända. Det är ofta ont om familjehem så det kommer nog att uppskattas.

• Cillalilla

Tack för svar!

Vi har redan kontakt med "vår" hemmakommun, men den är så liten och vad jag har förstått så kan det dröja innan det blir aktuellt. Ska nog prata med gannkommunen oxå.

Det är ju så, har man väl bestämt sig så vill man ju komma igång...

• Bulldozer
    Cillalilla skrev 2011-01-13 14:21:26 följande:

Tack för svar!

Vi har redan kontakt med "vår" hemmakommun, men den är så liten och vad jag har förstått så kan det dröja innan det blir aktuellt. Ska nog prata med gannkommunen oxå.

Det är ju så, har man väl bestämt sig så vill man ju komma igång...

Anmäl ditt intresse i närliggande Kommuner!
    Behöver absolut INTE vara eran hemkommun!
    Ibland kan det vara lättare att ha hand om en placering som inte bor " på samma gata" som man själv!
    Anmäl er till andra kommuner 15-20 mil runtomkring er, brukar bli jätte bra!
Svar på tråden Sociala tjänster