• VeronicaNyberg

Sagt upp mig,Studera from nu tills 1 juli, BF 1 sept, får jag akassa jul-sep?

Som frågan lyder, ska säga upp mig, är berättigad till akassa..kommer säga upp mig from 1 feb. kommer börja studera 21mars till den 1 juli, strökurser, Har beräknad förlossning 1september. Kan jag få akassa juli-september? Eller nån slags havandeskapspenning så jag ju kommer klassas som arbetslös dessa månader? Man har ju 3 månaders karens när man säger upp sig, menj jag gör ju bort nästan 2 månader nu direkt?

• Svar på tråden Sagt upp mig,Studera from nu tills 1 juli, BF 1 sept, får jag akassa jul-sep?
  • Hannah76

Prata med din a-kassa, det kan ju finnas något du kan göra för att kring gå alla karensdagar.

• Trevlig eftermiddag

Du kolla upp detta, om jag inte minns fel har man inte kortare karens om man har barn ??????? eller ska få barn ????, eller jag kanske far iväg i tankarna på att man har mer arbetslöshetsdagar när man har barn, men värt att kolla upp iallafall

• VeronicaNyberg
    Hannah76 skrev 2011-01-13 16:54:45 följande:
    Prata med din a-kassa, det kan ju finnas något du kan göra för att kring gå alla karensdagar.
    Ska göra det :)

Ingen som vet om man är berättigad till havandeskapspenning på något sätt?
  • Trevlig eftermiddag
    VeronicaNyberg skrev 2011-01-13 16:53:15 följande:
    Tycker faktiskt man får mycket klarare svar här! Dessutom skriver folk om allting runtomkring man skall tänka på, myndigheterna skiter väl fullkomligt i att informera mig om kringliggande saker om jag inte frågar rakt ut.
    okej ber om ursäkt, men du behöver inte använda den tonen åt mig, och jag förstår dig fullt ut, jag bara undrade, tänkte att fakta kanske är mer värt än svävande svar, men du verkar redan ha faktan, men okej jag hajjar du vill ha lite mer av det sociala svaren.  
  • Hannah76
    VeronicaNyberg skrev 2011-01-13 16:55:28 följande:

Det får du ju om ditt arbete är tex tungt eller det finns risk för hot/våld.
  • Trevlig eftermiddag
    VeronicaNyberg skrev 2011-01-13 16:55:28 följande:

havandeskapspenning är du berättigad till om du har problem 
  • Oceansoul

Du är bara berättigad hp om du har ett sådant jobb som du inte klarar av under grav. Var noggrann med dagarna mellan jobb och studier. Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen annars förlorar du din sgi, från första arbetslösa dagen ska du va inskriven, även fast dy snart ska börja studera.

• Hannah76
    VeronicaNyberg skrev 2011-01-13 17:03:29 följande:
    Hmm, det var nog föräldrapenning man kan ta ut i förtid, (om man kan det? ) jag menade då :)
    Ja det kan du ta ut innan förlossningen, fom 60 dagar innan (är inte helt säker på antalet dagar..).
  • VeronicaNyberg
    Hannah76 skrev 2011-01-13 17:06:08 följande:
    Ja det kan du ta ut innan förlossningen, fom 60 dagar innan (är inte helt säker på antalet dagar..).
    Ok, tack =)
  • Oceansoul

Man kan aldrig ta ut fp på samma dag, om ni inte tar halva dagen var, men har ingen aning om detta går före bf.

• VeronicaNyberg

Så om bara pappan tar ut så går det bra? :)

• Oceansoul

Vet ej hur det är före bf. Har svårt art tänka mig att pappan då kan ta ut. Det är väl tänkt att man som blivande mamma ska kunna börja ta föräldradagar om man har svårt att jobba men inte har rätt till hp. Men ring till fk och ställ alla dina frågor så får du kanske lite rätsida på saker och ting.

Svar på tråden Sagt upp mig,Studera from nu tills 1 juli, BF 1 sept, får jag akassa jul-sep?