• Liten men Klok

    Kaninen slickar på natten

    Jag har en kanin och han har nu börjat med att slicka på sitt hus tak på sitt trähus han har i buren. Vet inte varför han gör så för han får mat som han beöhver och han fåt komma ut ur buren.

    någon som vet vad det kan bero på ?

    Han får frukt, hö och pellets varje dag, har tillgång till saltsten och han får motion varje dag i form av bus och spring utanför buren

  • Svar på tråden Kaninen slickar på natten
  • leolina1980

    Jag vet inte varför han slickar på buren men jag vill påpeka att kaniner inte ska ha saltsten. Så ta bort den direkt. Du ska inte lita så mycket på vad personalen i djurbutiken säger, det är inte alltid dom vet vad dom pratar om. För jag antar att det är dom som sagt åt dig att köpa en saltstenen..

  • leolina1980

    Kaniner har absolut inget behov av saltsten, som i värsta fall kan orsaka njursten.

    Får han grönsaker? Kaniner får gärna äta t.ex morotsblast, rödbetsblast, persilja, dill och andra örter. Näringsrika salladsblad är bra, inte t.ex isbergssallad som inte innehåller någon näring. Frukter behöver man inte ge varje dag. Vidare ska dom inte ha fri tillgång till pellets för då äter dom mindre av det viktiga höet.

  • Liten men Klok

    har tagit bort saltstenen. Han får bara en viss mängd pellets enligt anvisningen på förpackningen efter hans vikt och ålder. Han får blandat med frukt och grön, allt ifrån morötter, äpple till persilja och andra örter. Han är lite kräsen så han äter inte vad som helst men det mesta som är nyttigt går ner...

    Igår fick han ordentligt med motion och han slicka in lika mycket men jag funderar på om det är något han kan ha fått för sig att göra i förra hemmet där det var väldigt stressigt. tänkte om det var stress relaterat och att han kommer bli av med beteendet under tiden eftersom det inte sker regelbundet att han slickar.

  • Liten men Klok

    Kan påpeka att han är den första kaninen som jag gett saltsten till då folk påpeka att det kanske var salt han saknade..

    har haft kanin i över 16år och han är den första som slickar, men han är den första som jag tagit ifrån ett väldigt stressigt hem där han var bortglömd i en källare...

  • Kinya

    Nu kan jag inget om just kaniner men slickande är en sån typisk grej som djur i allmänhet gör när de är stressade.

  • leolina1980
    Liten men Klok skrev 2011-01-16 13:24:56 följande:
    Kan påpeka att han är den första kaninen som jag gett saltsten till då folk påpeka att det kanske var salt han saknade..

    har haft kanin i över 16år och han är den första som slickar, men han är den första som jag tagit ifrån ett väldigt stressigt hem där han var bortglömd i en källare...
    Stackare som var bortglömd i en källare Gråter. Men vilken tur att du nu har hand om honom och han har ett bra hem. Angående slickningen så vet jag faktiskt inte..
  • buffybus

    Så man ska inte ha saltsten alltså då ska jag ta bort vår


    André -08 & Emma -09
  • Tudor 05

    Varför ska de inte ha saltsten?
    Jag vet jättemånga kaninuppfödare som har saltstenar till sina kaniner. så vitt jag vet så behöver de inte ha, men knappast någon fara om de har en. Vissa har mer behov.

    Jag brukar inte ha saltsten till mina, men när jag har dräktiga honor köper jag alltid saltsten till dem. Hade en hona en gång som åt upp sin ungar en efter en. TIlls jag köpte saltsten, då överlevde resterande.
    Och saltstenen slukades av mamman ;)

  • leolina1980
    Tudor 05 skrev 2011-03-13 14:26:10 följande:

    Varför ska de inte ha saltsten?
    Jag vet jättemånga kaninuppfödare som har saltstenar till sina kaniner. så vitt jag vet så behöver de inte ha, men knappast någon fara om de har en. Vissa har mer behov.

    Jag brukar inte ha saltsten till mina, men när jag har dräktiga honor köper jag alltid saltsten till dem. Hade en hona en gång som åt upp sin ungar en efter en. TIlls jag köpte saltsten, då överlevde resterande.
    Och saltstenen slukades av mamman ;)


    Ring en veterinär och fråga. Jag vet inte exakt varför, tror det har nåt med njurarna att göra. Men det är inte bra. Och om dom inte behöver ha(som du ju skrev) varför ge en åt dom då??
  • leolina1980

    Vet inte hur man lägger länkar till andra trådar hit men det finns en bra tråd på fl skriven av en djursjukvårdare om kaniner. Trådens rubrik är Vill info om skötsel kanin/marsvin. I den kan du även läsa om saltstenar. Finns under husdjur och smågnagare.

Svar på tråden Kaninen slickar på natten